Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tuning av dieselmotor


nubee

Anbefalte innlegg

Har tidligere hatt en tråd der jeg spurte litt om effekt ved montering av IC på en opel vectra 2.0DI.

Var en som advarte mot for lav temperatur på luften inn til motor, uten at han kunne/ville begrunne det.

Er det noen som har anelse om det ?

 

Syns det virket mest som litt "trolling" siden vedkommende ikke ville komme med begrunnelser for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...
Effektsenking: Det er jo slik at alle regler som gir økning i avgifter en vei, skal gi senking av avgifter andre veien. Eller? Hadde vært morsomt å prøve dette!

 

Vil jo være en grei måte å tjene seg styrtrik på...

kjøp skranglete bil, senk effekten, få godkjent den og få igjen avgiftene, kjøp ny bil, senk effekten osv.... burde fort bli penger av sånnt...

men fra spøk til alvor, dette er jo et ganske sterkt argument for at effektøking på eldre biler burde justeres for alder og verdi... pr. i dag er vel prisen den samme pr eksra gamp om bilen er ny ellert fem år gammel... eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

jeg har en bmw 530 diesel 2002 mod (facelift med 193 org hk) og den var jo ganske så frisk, men etterhvert så vender man seg til det og skulle gjerne hatt litt til så jeg kjøpte den mye omdiskuterte powerboksen....(plug and play..helt genialt)

 

men jeg valgte å prøve allikevel så jeg kjøpte en hos biltuning.no som på step 9 av 9 skulle gi på papiret 240 hk og 505 nm

den kom levert på step 4 og ble anbefalt at hvis bilen "godtok" den så skulle jeg bare la den stå der. merket litt forskjell, men ikke helt det store så jeg gikk rett opp på 9 :p

 

2 ganger samme dag ble dieseltrykket så høyt at returslangen ble blåst av. det var ikke noe kjekt, men jeg ga ikke opp, men tenkte at jeg sitter den på 8 og bruker slangeklemmer og siden har det gått bra. den er no passelig spenstig kan man si. utrolig artig å kjøre med og drifstoff forbruket er gått ned nettopp pga ved normal kjøring har den mer hk å rutte med sånn at den "sliter" mindre...letter å være 2 enn 1 når man skal bære en vaskemaskin :)

 

så jeg er utrolig fornøyd med de 5000 den kostet, men baksiden er jo at den kun justerer dieseltrykket og det er ikke bra for motoren. ladetrykk og for de med autlat :) kasse blir ikke dette bra så jeg kommer til å gå for en remap til sommeren

 

EDIT: har manuel kasse btw

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
jeg har en bmw 530 diesel 2002 mod (facelift med 193 org hk) og den var jo ganske så frisk, men etterhvert så vender man seg til det og skulle gjerne hatt litt til så jeg kjøpte den mye omdiskuterte powerboksen....(plug and play..helt genialt)

 

men jeg valgte å prøve allikevel så jeg kjøpte en hos biltuning.no som på step 9 av 9 skulle gi på papiret 240 hk og 505 nm

den kom levert på step 4 og ble anbefalt at hvis bilen "godtok" den så skulle jeg bare la den stå der. merket litt forskjell, men ikke helt det store så jeg gikk rett opp på 9 :p

 

2 ganger samme dag ble dieseltrykket så høyt at returslangen ble blåst av. det var ikke noe kjekt, men jeg ga ikke opp, men tenkte at jeg sitter den på 8 og bruker slangeklemmer og siden har det gått bra. den er no passelig spenstig kan man si. utrolig artig å kjøre med og drifstoff forbruket er gått ned nettopp pga ved normal kjøring har den mer hk å rutte med sånn at den "sliter" mindre...letter å være 2 enn 1 når man skal bære en vaskemaskin :)

 

så jeg er utrolig fornøyd med de 5000 den kostet, men baksiden er jo at den kun justerer dieseltrykket og det er ikke bra for motoren. ladetrykk og for de med autlat :) kasse blir ikke dette bra så jeg kommer til å gå for en remap til sommeren

 

EDIT: har manuel kasse btw

 

 

Tallen som er oppgitt på biltuning.no er uansett kun ganget med 1.23, derfor er de ikke til å stole på, det er bare en veiledning. Derfor slanger hopper av er at det er en analog tuning som forhøyer maks dieseltrykk, dette er skadelig på sikt.

Skal du slippe problemer må du gå for digital tuning fra en annen leverandør. De er også typegodkjente og koster nesten det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...