Gå til innhold

Hva slags lån kan jeg ta?


uranus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Fått et supert tilbud om bil, og jeg trenger ca. 10 000 kroner. Jeg har en månedlig inntekt på rundt 4000 kroner. Er student, siste året på vgs.

 

Hva slags lån kan jeg ta hvor jeg kan låne 10 000 kroner med relativt grei rente osv?

6968128[/snapback]

 

Hos slekt/mor/far osv. men husk å sette opp en skriftlig avtale.

Lenke til kommentar

Studielån kan du få selv du bor hjemme og går på vgs. Da jeg var 18 kjøpte jeg bil til ca samme sum, og finansierte da denne med en kontokreditt som ble nedtrappet hver måned.

 

Hvis du forresten tror at du skal klare å finne en bank som gir deg et lån på kr 10.000 uten sikkerhet til lavere rente enn det Lånekassen kan tilby, da blir du gående rundt og lete lenge... Dessuten så er vel strengt tatt rentene ubetydelige på et så lite lån. Ett prosentpoeng utgjør etter skatt kr 6,- pr måned. Så hvis du får et tilbud om 15 % rente i én bank, og en annen tilbyr 8 % rente, da sparer du svimlende kr 42 pr måned.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Studielån kan du få selv du bor hjemme og går på vgs. Da jeg var 18 kjøpte jeg bil til ca samme sum, og finansierte da denne med en kontokreditt som ble nedtrappet hver måned.

 

Hvis du forresten tror at du skal klare å finne en bank som gir deg et lån på kr 10.000 uten sikkerhet til lavere rente enn det Lånekassen kan tilby, da blir du gående rundt og lete lenge... Dessuten så er vel strengt tatt rentene ubetydelige på et så lite lån. Ett prosentpoeng utgjør etter skatt kr 6,- pr måned. Så hvis du får et tilbud om 15 % rente i én bank, og en annen tilbyr 8 % rente, da sparer du svimlende kr 42 pr måned.

6969290[/snapback]

 

 

Må man ha sikkerhet for å lån 10 000 kr uansett åssen type lån du tar?

Lenke til kommentar
Biler går som regel fort ned i verdi. Derfor kreves det som regel at man skyter inn egenkapital på noen prosenter, og har bilen i sikkerhet (pant). DnB har gode ordninger for studenter og billån.

8836764[/snapback]

Bilen er nok for gammel i dette tilfellet til å ta pant i den. Det koster også for mye til at det hadde lønt seg. Etablering og tinglysning koster fort over kr 3.000,- Det greieste er nok et studentlån i en bank. Evt lån med eksisternede pant i foreldres bolig.

 

Denne tråden er forøvrig en heftig bump fra september, så trådstarter har forhåpentligvis funnet en løsning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...