Gå til innhold

Emulere nettverksskriver i linux

power

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ganske enkelt så er jeg ute etter å emulere en nettverksskriver som igjen putter post-script filer i en mappe.

Jeg har fått til å lage en windows-shared skriver via samba som gjør jobben, men jeg er ute etter å få noe som er lettere å sette opp på klienten..

Den skal helst opptre som en vanlig nettverksskriver.. Om det er noen som vet om noe, så ikke nøl med å si i fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du har ett sett med klienter (win & lin?) som skal printe til en "printer" og få "utskriftene" til å dukke opp som .ps'er i en delt mappe?

Og du ønsker å gjøre det vha. CUPS, helt uten Samba (eller i allefall bare bruke Samba oppå CUPS)?

Skrevet

Det er ikke en forutsetning å bruke CUPS, det eneste jeg trenger er at den emulerte skriveren opptrer som en helt vanlig nettverksskriver for klienten

Skrevet

Med andre ord CUPS. Siden du har Windows-klienter blir du vel også tvunget til å ta i bruk Samba.

Jeg kjenner ikke Windows godt nok på dette punktet tror jeg, men jeg kjenner ikke til noen "autodiscover"-funksjon av printere... Under Linux er ikke dette noe problem: "Browsing on" i /etc/cups/cupsd.conf eller /etc/cups/cups.d/browsing gjør susen(du kan enkelt gjøre dette via GUI med f.eks. gnome-cups-manager(du finner det i menyen om du kjører Gnome)).

Skrevet

Men hele vitsen med å emulere en vanlig nettverksskriver er at den skal oppføre seg som en helt vanlig nettverksskriver og fungere like godt i win/lin/mac osv... Kan man gjøre dette med CUPS?

Skrevet

Er det ikke bare å skrive ipp://<IP> eller i URL-feltet eller noe den duren, da? IPP er da bare en printing-protokoll(Internet Printing Protocol)...

Forøvrig finner jeg ikke uten videre noe om broadcasting av printere til Windows-maskiner slik CUPS kan...

Skrevet

Ok... Nå har jeg satt opp en fungerende PDF-skriver i CUPS.. Problemet er at på windowsklientene sender den jobben på port 9100 direkte.. Hvordan setter jeg opp cups til å ta den gjennom skriveren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...