power Skrevet 29. september 2006 Skrevet 29. september 2006 Hei Ganske enkelt så er jeg ute etter å emulere en nettverksskriver som igjen putter post-script filer i en mappe. Jeg har fått til å lage en windows-shared skriver via samba som gjør jobben, men jeg er ute etter å få noe som er lettere å sette opp på klienten.. Den skal helst opptre som en vanlig nettverksskriver.. Om det er noen som vet om noe, så ikke nøl med å si i fra
kyrsjo Skrevet 29. september 2006 Skrevet 29. september 2006 Så du har ett sett med klienter (win & lin?) som skal printe til en "printer" og få "utskriftene" til å dukke opp som .ps'er i en delt mappe? Og du ønsker å gjøre det vha. CUPS, helt uten Samba (eller i allefall bare bruke Samba oppå CUPS)?
power Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Skrevet 2. oktober 2006 Det er ikke en forutsetning å bruke CUPS, det eneste jeg trenger er at den emulerte skriveren opptrer som en helt vanlig nettverksskriver for klienten
comicz Skrevet 2. oktober 2006 Skrevet 2. oktober 2006 Med andre ord CUPS. Siden du har Windows-klienter blir du vel også tvunget til å ta i bruk Samba. Jeg kjenner ikke Windows godt nok på dette punktet tror jeg, men jeg kjenner ikke til noen "autodiscover"-funksjon av printere... Under Linux er ikke dette noe problem: "Browsing on" i /etc/cups/cupsd.conf eller /etc/cups/cups.d/browsing gjør susen(du kan enkelt gjøre dette via GUI med f.eks. gnome-cups-manager(du finner det i menyen om du kjører Gnome)).
power Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Skrevet 2. oktober 2006 Men hele vitsen med å emulere en vanlig nettverksskriver er at den skal oppføre seg som en helt vanlig nettverksskriver og fungere like godt i win/lin/mac osv... Kan man gjøre dette med CUPS?
kyrsjo Skrevet 2. oktober 2006 Skrevet 2. oktober 2006 Offtopic: Windows XP skal kunne støtte IPP. Noen som vet hvordan det skrus på?
comicz Skrevet 2. oktober 2006 Skrevet 2. oktober 2006 Er det ikke bare å skrive ipp://<IP> eller i URL-feltet eller noe den duren, da? IPP er da bare en printing-protokoll(Internet Printing Protocol)... Forøvrig finner jeg ikke uten videre noe om broadcasting av printere til Windows-maskiner slik CUPS kan...
power Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Skrevet 3. oktober 2006 Ok... Nå har jeg satt opp en fungerende PDF-skriver i CUPS.. Problemet er at på windowsklientene sender den jobben på port 9100 direkte.. Hvordan setter jeg opp cups til å ta den gjennom skriveren?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå