Gå til innhold

Bestillt brenner fra lokal pc sjappe


Anbefalte innlegg

Ringte til butikken og sa jeg ville ha den og den brenneren, onsdag i forrige uke.

 

Var innom denne onsdagen å spurte om den var i rute, og det var den ikke, men bestillt skulle den være...

 

Har jobba der før, og har brukernavn og passord til levrandøren dems, så jeg logga inn å sjekka ordre. Ingen ordre på denne brenneren var gjort.

 

Hva gjør man med sånt? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ringte til butikken og sa jeg ville ha den og den brenneren, onsdag i forrige uke.

 

Var innom denne onsdagen å spurte om den var i rute, og det var den ikke, men bestillt skulle den være...

 

Har jobba der før, og har brukernavn og passord til levrandøren dems, så jeg logga inn å sjekka ordre. Ingen ordre på denne brenneren var gjort.

 

Hva gjør man med sånt? :(

6957610[/snapback]

Ikke stort du får gjort. Du kan liksom ikke komme til butikken og si at du brukte deres login til leverandør for å sjekke om de hadde bestilt eller ikke. De burde kanskje ha byttet login, men det gir ikke deg noe mer rett til å bruke det.

 

Du kan selvfølgelig bruke infoen for å få dem til å snakke seg inn i et hjørne, men stort mer får du ikke gjort.

Lenke til kommentar
Ringte til butikken og sa jeg ville ha den og den brenneren, onsdag i forrige uke.

 

Var innom denne onsdagen å spurte om den var i rute, og det var den ikke, men bestillt skulle den være...

 

Har jobba der før, og har brukernavn og passord til levrandøren dems, så jeg logga inn å sjekka ordre. Ingen ordre på denne brenneren var gjort.

 

Hva gjør man med sånt? :(

6957610[/snapback]

-----------

Kanskje de har brukt en annen leverandør ?

Lenke til kommentar
apropos gavekort:

 

butikken kan faktisk ikke kreve at du bruker gavekortet innen året er omme. Gavekort har ingen tidsbegrensning (vel vel, innenfor rimelighetens grenser tenker jeg)

 

Slapp av og bruk gavekortet til neste år om så :)

6959465[/snapback]

Har du en kilde på at butikken ikke kan sette tidsbegrensning på et gavekort?

Lenke til kommentar
apropos gavekort:

 

butikken kan faktisk ikke kreve at du bruker gavekortet innen året er omme. Gavekort har ingen tidsbegrensning (vel vel, innenfor rimelighetens grenser tenker jeg)

 

Slapp av og bruk gavekortet til neste år om så :)

6959465[/snapback]

Det står faktisk ikke på gavekortet at det er no utløpstid på det... Så om det hadde vært utløpstid, burde det vel stått?? :):D

 

 

*snap*

-----------

Kanskje de har brukt en annen leverandør ?

6959428[/snapback]

 

Nei, selgeren kunne ikke finne brenneren på hos en av de vanlige levrandørene, men de er fremdeles kunder av norek, og jeg hadde vært å sjekk at den var på lager der... Så regner med det er der de har bestillt/ikke bestillt ennå.

 

Be om å få se en ordrebekreftelse fra dems side eller be om å få en leveringsdato.

6959472[/snapback]

 

Jeg "fikk" det... Forrige onsdag, sa han at det ville ta minst ei uke pga no ombygging på lageret til Norek... Men det er passe drøyt da varen ikke er bestillt ennå....

 

Noen her fra Norek som kan bekrefte ombygging, eller er det nok en unnskylding fra butikkens side?

 

Begynner jo å kjenne dem ettersom jeg har jobba der...

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siste nytt:

 

Ringte til Norek.

 

Siste ordren fra "lokal pc sjappe" er 23. august.

 

Enten er ikke brenneren bestillt og de har løyet til meg, eller så er det en kommunikasjonsfeil et sted.

 

Merk at selger sa Norek var den eneste levrandøren som hadde akkurat denne brenneren inne for øyeblikket. (2-3 uker siden)

 

Edit:

 

Ser ikke helt problemet selv med at selger selv kunne ringt til norek å spurt hvor i helvette brenneren ble av ettersom kunden, (meg) har ventet i 3 uker...

 

Men så kort-tenkt går det altså ann å bli.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
apropos gavekort:

 

butikken kan faktisk ikke kreve at du bruker gavekortet innen året er omme. Gavekort har ingen tidsbegrensning (vel vel, innenfor rimelighetens grenser tenker jeg)

 

Slapp av og bruk gavekortet til neste år om så :)

6959465[/snapback]

 

Helt feil.

 

Tidsbegrensning på et gavekort er en avtale mellom utsender og kjøper/ mottager og er derfor regulert avtalerettslig. Så står det et år, så er det et år. Tror man ville ha ledd godt hvis man hadde dukket opp to år etter på med et gavekort som gikk ut for over et år siden.

 

Kan du ikke bare be de få ræva i gir da?

 

Prøv å ring Norek og spørr de om bedriften ahr bestilt brenneren fra dem (hvis du er 100% siker på at det er dem de benytter seg av). Deretter konfronterer du dem med denne samtalen.

 

Eller så kan du jo ta kontakt med butikksjefen og spørre hvorfor det tar så lang tid.

Lenke til kommentar
apropos gavekort:

 

butikken kan faktisk ikke kreve at du bruker gavekortet innen året er omme. Gavekort har ingen tidsbegrensning (vel vel, innenfor rimelighetens grenser tenker jeg)

 

Slapp av og bruk gavekortet til neste år om så :)

6959465[/snapback]

 

Helt feil.

 

Tidsbegrensning på et gavekort er en avtale mellom utsender og kjøper/ mottager og er derfor regulert avtalerettslig. Så står det et år, så er det et år. Tror man ville ha ledd godt hvis man hadde dukket opp to år etter på med et gavekort som gikk ut for over et år siden.

 

Kan du ikke bare be de få ræva i gir da?

 

Prøv å ring Norek og spørr de om bedriften ahr bestilt brenneren fra dem (hvis du er 100% siker på at det er dem de benytter seg av). Deretter konfronterer du dem med denne samtalen.

 

Eller så kan du jo ta kontakt med butikksjefen og spørre hvorfor det tar så lang tid.

7062490[/snapback]

 

Men litt av poenget med et gavekort er jo at man skal gi det bort, og man kan jo ikke lage en "avtale" på vegne av den som skal motta gavekortet.

 

Så her har nok butikken dårlige kort på hånda hvis det kommer til en rettsvurdering. (En helt annen ting er sedvanen ved gavekort, men en sedvane er ingen lov, og kan variere fra butikk til butikk)

 

Og hvis gavekortet ikke brukes innen rimelig tid så er det jo uansett kunden som taper på dette da vi har noe som heter inflasjon som gjør at verdien av 1000 kroner er forskjellig fra 2005 til 2006.

Lenke til kommentar
Men litt av poenget med et gavekort er jo at man skal gi det bort, og man kan jo ikke lage en "avtale" på vegne av den som skal motta gavekortet.

 

Så her har nok butikken dårlige kort på hånda hvis det kommer til en rettsvurdering. (En helt annen ting er sedvanen ved gavekort, men en sedvane er ingen lov, og kan variere fra butikk til butikk)

7080086[/snapback]

Avtaleloven:

 

§ 1. Reglerne i dette kapitel kommer til anvendelse, hvis ikke andet følger av retshandelen eller av handelsbruk eller anden sedvane.

 

§ 10. Foretar fuldmægtigen en retshandel i fuldmagtsgiverens navn og indenfor fuldmagtens grænse, stifter retshandelen ret og pligt umiddelbart for fuldmagtsgiveren.

 

Indtar nogen ifølge avtale med en anden en stilling, som efter lov eller sedvane medfører beføielse for ham til indenfor visse grænser at handle paa den andens vegne, ansees han at ha fuldmagt til at foreta retshandler, som falder indenfor disse grænser.

 

Jeg vil nok si at butikken står ganske så sterkt med tanke på å kunne avgrense gyldigheten av et gavekort til f.eks. ett år.

Lenke til kommentar

Veldig usikker på om avtaleloven kan trekkes inn i gavekort diskusjonen i det hele tatt, men den forutsetter jo uansett at man har tillatelse fra den andre part til å inngå avtaler på vegne av de. Det ville vel ødelagt litt av poenget med en gave hvis man måtte få godkjenning av den som skal motta gaven først.

 

Også usikker på hva som faktisk står i det siste utsnittet da slikt gammelt språk faller meg veldig unaturlig. Men jeg tolker det dithen at det står at hvis en person gjør en handel som vil føre til at han handler på en annens vegne vil det føre til at han har begrenset fullmakt til dette. (Men da innenfor "disse grenser") Men disse grensene vil jo være sterkt subjektive og åpne for diskusjon i hvert tolkningstilfelle eller?

Lenke til kommentar

Avtaleloven trenger normalt ikke å trekkes inn i kjøp av gavekort i det hele tatt. Holder bare til å henvise til NL 5-1-1 hvis man skal ha en bestemmelse om at en kontrakt er bindende, ellers holder det bare å si at pacta sunt servanda er en lang og sikker norsk rettspraksis. Altså avtaler skal holdes.

 

Det er ikke noe forbud om å avtale varighet på et år som regel, kan jo tenkes at avtl. § 36 ville komme inn i bildet men dette er en veldig snever unntaksregel som neppe ville ha blitt brukt. Et annet unntak kunne tenkes hadde kommet ut av kjøpslovene våre. Eks. man avtaler to år og på gavekortet står det bare et år, da er dette en mangel selvfølgelig. Men har man avtalt et år, så har man avtalt et år.

Lenke til kommentar
Men litt av poenget med et gavekort er jo at man skal gi det bort, og man kan jo ikke lage en "avtale" på vegne av den som skal motta gavekortet.

 

Så her har nok butikken dårlige kort på hånda hvis det kommer til en rettsvurdering. (En helt annen ting er sedvanen ved gavekort, men en sedvane er ingen lov, og kan variere fra butikk til butikk)

7080086[/snapback]

Avtaleloven:

 

§ 1. Reglerne i dette kapitel kommer til anvendelse, hvis ikke andet følger av retshandelen eller av handelsbruk eller anden sedvane.

 

§ 10. Foretar fuldmægtigen en retshandel i fuldmagtsgiverens navn og indenfor fuldmagtens grænse, stifter retshandelen ret og pligt umiddelbart for fuldmagtsgiveren.

 

Indtar nogen ifølge avtale med en anden en stilling, som efter lov eller sedvane medfører beføielse for ham til indenfor visse grænser at handle paa den andens vegne, ansees han at ha fuldmagt til at foreta retshandler, som falder indenfor disse grænser.

 

Jeg vil nok si at butikken står ganske så sterkt med tanke på å kunne avgrense gyldigheten av et gavekort til f.eks. ett år.

7084570[/snapback]

 

Det er en fullmaktsbestemmelse som ikke kommer til anvendelse ved gaver, da gavekjøper ikke har opptrådt som fullmektig men som part i avtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...