Gå til innhold

Gjenkjenning av OCR-dokument...

pat2004

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mornings!

Har et enkelt spørsmål som jeg sliter med å svare på selv da jeg ikke har programmer til å sjekke det.

La oss si en har et pdf-dok foran seg, dvs ikonet for det, altså uåpnet.

Hvordan kan en finne ut om dokumentet er skannet med ocr uten å måtte åpne det i adobe acrobat av noe slag?

Er det mulig å høyreklikke på ikonet for dokumentet, velge egenskaper å finne det ut på infoen som står der, eller hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å ta noen eksempler.

1) Jeg skriver et dokument i Word og konverterer til Pdf.

2) Jeg skanner et dokument med OCR-gjenkjenning til Word og konverterer til Pdf.

Resultatet blir likt og det er ingen ting i Pdf-filene som kan si om dokumentet er skapt på den ene eller andre måten.

Skrevet
For å ta noen eksempler.

1) Jeg skriver et dokument i Word og konverterer til Pdf.

2) Jeg skanner et dokument med OCR-gjenkjenning til Word og konverterer til Pdf.

Resultatet blir likt og det er ingen ting i Pdf-filene som kan si om dokumentet er skapt på den ene eller andre måten.

6955845[/snapback]

Jeg vet det går an å åpne et ocr-dokument i adobe professional for eksempel og markere teksten ved å velge "select text". Dette er ikke mulig med et dokument som ikke er skannet med ocr, da kan du bare dra doket opp og ned.

Men ønsket mitt var å finne ut om et dok er ocr-skannet uten å måtte åpne det.

Hvis det er som du sier er det jo ganske tungvint. Uansett, takk for svar! :thumbup:

Skrevet

Du tenker på et innskannet bilde (som viser tekst)? Beklager. Du må åpne Pdf-filen å sjekke om det er mulig å merke tekst og klippe ut. Det er 2 muligheter for at du ikke kan merke tekst:

1) Teksten ligger i et grafisk bilde i Pdf-filen. Dette kan gjelde hele eller deler av det som vises som tekst i dokumentet.

2) Teksten er reell tekst (ikke grafikk), men produsent av Pdf-dokumentet har lagt inn sperre slik at tekst hverken kan markeres eller klippes ut.

Skrevet
Du tenker på et innskannet bilde (som viser tekst)? Beklager. Du må åpne Pdf-filen å sjekke om det er mulig å merke tekst og klippe ut. Det er 2 muligheter for at du ikke kan merke tekst:

1) Teksten ligger i et grafisk bilde i Pdf-filen. Dette kan gjelde hele eller deler av det som vises som tekst i dokumentet.

2) Teksten er reell tekst (ikke grafikk), men produsent av Pdf-dokumentet har lagt inn sperre slik at tekst hverken kan markeres eller klippes ut.

6955900[/snapback]

Ok! Takk for hjelp! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...