Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Viftene i mitt AC Silentium T1 vil ikke starte


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå hatt min første selvbygde pc i over ett år. Er veldig fonøyd med kabinettet (AC Silentium T1) mitt, men plutselig har viftene ( 4 stykk) sluttet å gå...

 

Jeg skrur på pc: ingen bevegelse i noen av viftene.. 2 er montert over strømforsyning, 2 er montert i luftinntak bak på i kabinettet. Alt er orginalt og installert da det kom i eska. Jeg kan ikke si med sikkerhet, men jeg tror alle 4 viftene stanset samtidig. Jeg har ikke overklokket noe særlig ( temp i kabinett aldri over 37 grader, cpu temp aldri over 40..), så jeg kan aldri tro at de har blitt kjørt så hardt at de plutselig har gitt opp.

 

Hva kan ha skjedd og hvordan kan jeg fikse dette? Umiddelbart tenkte jeg på ledningsbrudd/ kontakt som har hoppet av, men iom at dette kommer installert orginalt, så kommer jeg ikke til uten å demontere hele greia. Kan det være softwareproblem/ sensorer som har streika??

 

Håper noen av dere der ute har vært borti liknende før og/ eller kan hjelpe meg med dette. Tør ikke å bruke pc'en uten kabinettlufting....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: takk for svar!

 

Jeg har ikke installert noen nye programmer i det siste, og jeg har ikke "tukla" med BIOS på over ett år... I Bios'en finner jeg ikke kabinettviftene. Finner bare CPU og mainboardvifta (har ett MSN K8N Neo4 hovedkort). Har iallfall ikke funnet noen plass at kabinettviftene er disablet.

 

Har heller ikke vært inne på noen av "klokkeprogrammene" mine på lange tider. Har brukt ClockGen blant andre programmer.

 

Vil det kunne hjelpe å flashe BIOS'en?

Endret av Jonnen
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

 

Kan ikke se at viftene er koblet opp til hovedkortet i det hele tatt.. Kanskje de ligger i en av " samlekontaktene"?

 

Det er veldig lenge siden jeg resetta BIOS'en.. Jeg har en trykknapp på hovedkortet, men jeg husker ikke om jeg hadde strømmen i/ av da jeg resetta den... Jeg har flyttet siden jeg bygde dataen, og manualen ligger nok i en eske en eller annen plass. Vet bare ikke hvor..

 

Har skrevet til Komplett der jeg kjøpte maskinen, men har ikke fått noe svar. Kanskje jeg bør levere maskinen inn til profesjonelle datareparatører??

 

Kan noen komme med kjappe råd på hvordan jeg kan resette bios slik at jeg kan prøve det før jeg leverer den inn?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

MSI Dggisell er progranvare som fulgte med ditt hovedkort.Med den kan du oppgradere bios.

Du har også et program der som diagnoserer din hardware.

her kan du laste ned manualen til hovedkortet.

http://www.msi.com.tw/program/search/ser/S...8N%20Neo4&kind=

Du kan gå in i bios å bruke dette valget.:

Load Fail-Safe Default.

 

Hvis ikke det er kontaktfeil så kan det være irq.Du kan i bios disable det du ikke bruker av porter etc.Kikk in i bios..

Det er også mulig at Psu er ustabil.

Å resette cmos er å trykke på den knappen.Husk å dra ut ledningen til psu først.

 

Jeg ville anbefale deg å levere inn maskinen til proffene..Du høres ikke lysten til å fikle med det sjøl. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...