dawdojaque Skrevet 27. september 2006 Skrevet 27. september 2006 (endret) Hei! Jeg stikker til New York førstkommende fredag og tenkte å kjøpe meg et godt vidvinkelobjektiv mens jeg er der. Kjøpte kameraet mitt på denne butikken, b & h, sist gang jeg var der og tenkte å stikke innom igjen. Noen som har noen tips til hva som er en god brennvidde på et vidvinkelobjektiv? Jeg har et streit ca. 28-80 fra før av pluss fast 50 mm. Det er vel sånn at man må gange med 1,5 for å finne det som blir den virkelige brennvidden på digital speilrefleks? Leste det et annet sted her på forumet. Endret 27. september 2006 av dawdojaque
riktig Skrevet 27. september 2006 Skrevet 27. september 2006 Hvor vid vil du ha? Fast eller zoom? En supervid zoom er Sigma 10-20, den kan være verdt å titte på.
dawdojaque Skrevet 27. september 2006 Forfatter Skrevet 27. september 2006 Jeg veit ikke helt egentlig, har tenkt mest på fast fordi det er det jeg liker best å jobbe med. Det eneste jeg har tenkt endel på er at vidvinkelen ikke må være for drøy; det er morsomt med crazy fisheye effect en stund, men for meg så varer ikke den moroa for lenge. Jeg er ikke så begeistra i at alt ser helt "drunk" ut, hvis du skjønner. Har du peiling på hva slags prisnivå det 10-20 objektivet ligger på?
Anew Skrevet 27. september 2006 Skrevet 27. september 2006 Sjekk denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=613659 Jeg heller mest mot Tokina 12-24.
Eclipsed Skrevet 27. september 2006 Skrevet 27. september 2006 (endret) En sigma 10 - 20mm. vil være et fint valg tror jeg. Hvis du får sett på Tokina 12-24mm. er nok det et like godt alternativ, muligens hakket bedre... Endret 27. september 2006 av Menkromsen
dawdojaque Skrevet 27. september 2006 Forfatter Skrevet 27. september 2006 En veldig nyttig tråd! Takk. Og: "En bør være oppmerksom på at kromatisk aberrasjon er mye dårligere kontrollert på Tokinaen, men samtidig har det vært mindre plagsomt i praksis enn jeg forventa." Que? Hva betyr kromatisk aberrasjon? Hva med fast optikk vs. zoomobjektiver, fins det en god diskusjon å henvise til der også? Er det forresten noen som har noen tips til hvordan å best teste to objektiver opp mot hverandre i butikken, f.eks. Tokina mot Sigma? Hva er det lurt å ta bilde av? Jeg er nok ikke en veldig erfaren fotograf når det kommer til det tekniske.
Marzo Skrevet 28. september 2006 Skrevet 28. september 2006 (endret) Sigmaen er den jeg ville anbefalt. Den er også den som er videst av dem alle. Altså den som er mest av hva de er ment å være. Hos B&H (velgdig bra butikk med masse foto_rubinere som løper rundt) koster dette objektivet 499$. Det tilsvarer ca 3100,- Omlag 25% mindre enn norsk pris. Edit: Anbefaler deg å sjekke ut blitzene SB800 / SB600. 800'en koster 1900,- der borte, her hjemme må du ut med 3700,- 600'en koster rundt 1100,- der borte. (2300,- her) Har du planer om å kjøpe blits noen gang, gjør det der. Endret 28. september 2006 av Marzo
Anew Skrevet 28. september 2006 Skrevet 28. september 2006 En veldig nyttig tråd! Takk. Og: "En bør være oppmerksom på at kromatisk aberrasjon er mye dårligere kontrollert på Tokinaen, men samtidig har det vært mindre plagsomt i praksis enn jeg forventa." Que? Hva betyr kromatisk aberrasjon? Hva med fast optikk vs. zoomobjektiver, fins det en god diskusjon å henvise til der også? Er det forresten noen som har noen tips til hvordan å best teste to objektiver opp mot hverandre i butikken, f.eks. Tokina mot Sigma? Hva er det lurt å ta bilde av? Jeg er nok ikke en veldig erfaren fotograf når det kommer til det tekniske. 6953139[/snapback] Kromatisk aberrasjon, forkortet KA (CA på engelsk) er typisk lilla eller grønne kanter i områder med sterke kontraster mellom lys og mørke. Det oppstår fordi lys med forskjellige bølgelengder brytes ulikt i glasset. Når det gjelder testmotiver, så avhenger det litt av hva du har tenkt å ta bilder av. Jeg ser etter en vidvinkel for to litt ulike bruksområder: natur/landskap og bybilder. Ifht. bybilder er det viktig at objektivet er rettegnende, slik at de mange rette linjene ikke blir buet. Dette er et réelt problem for feks. Nikkor 18-70 @18mm. Sigmaen skal være meget bra her. Når det kommer til natur og landskap er imidlertid ikke dette så kritisk. Da trenger du maksimal skarphet ved uendelig fokusavstand. Her skal Tokinaen være bedre enn Sigma. For min del ville jeg mao. måtte teste Sigmaen spesielt @infinity, og Tokinaen spesielt ifht. arkitektur/fortegning. Jeg ville nok også forsøkt å provosere frem litt KA - ta et bilde av et nakent tre med himmelen som bakgrunn ell. Jeg har ingen gode diskusjoner om fast vs. zoom på lager. De fleste er vel enige om at fast er "best", men at zoom er veldig praktisk av og til. Jeg er medlem av "fastjuntaen" selv, men jeg sleper med meg et par zoomer når jeg skal på tur (og finner ikke frem fastoptikken før lyset går). På vidvinkel så har hver mm svært mye å si, så jeg er skeptisk til fastoptikk i dette området, spesielt når det finnes så gode zoomer.
dawdojaque Skrevet 28. september 2006 Forfatter Skrevet 28. september 2006 Som jeg skrev så er det B&H jeg skal på, ja. Det er Yom Kippur snart så de har bare åpent i noen få dager mens jeg er i New York, just my luck, men men.. Jeg var innom Lømork i dag og snakka med han sjøl'en, han mente at Tamron var bedre enn Sigma - det er billigere, pluss at han sa at de aldri hadde fått en retur på Tamron mens Sigma mye oftere måtte repareres og fikses på. Jeg tenker at det kan ha med å gjøre at flere kjøper Sigma? Ergo flere skader og klager etc. Men ja, jeg er nok mest interessert i et objektiv som tilsvarer omtrent 20mm. [blir vel noe rundt 13-14mm] For meg er det bybilder som er mest interessant, er ikke så opptatt av skarp@infinity som du kaller det. Hmm, Tamron / Tokina ? Blir mye nye brands her, har bare hørt om Sigma før, jeg.
Cucum(r) Skrevet 28. september 2006 Skrevet 28. september 2006 Tokina har mykje i variabel kvalitet, men viss du går litt opp i pris, får du eit skikkeleg skarpt, raskt og sinnsvakt velbygd objektiv.
Republic3D Skrevet 28. september 2006 Skrevet 28. september 2006 Hva med Tamron 11-18? Den er rimelig god.
ovrebekk Skrevet 28. september 2006 Skrevet 28. september 2006 Jeg vil også anbefale Sigmas 10-20mm. Zoomområdet dekker alt fra ekstrem til normal vidvinkel og objektivet er veldig morsomt å bruke. Større vidvinkel får du ikke. Sammen med en skikkelig blitz blir den et perfekt innendørsobjektiv. Med 10mm er det ikke lenger noe problem å få med grupper av folk i små rom. Jeg har selv en SB-800, og ved å peke den i taket får jeg jevnt lys over hele bildet selv ved maksimal vidvinkel. I Norge ligger den vel på ca 4000, og den er nok en del billigere i USA. SB-800 er også mye billigere der borte hvis du vurderer å gå til innkjøp av en blitz.
Anew Skrevet 29. september 2006 Skrevet 29. september 2006 (endret) Men ja, jeg er nok mest interessert i et objektiv som tilsvarer omtrent 20mm. [blir vel noe rundt 13-14mm] For meg er det bybilder som er mest interessant, er ikke så opptatt av skarp@infinity som du kaller det. 6959297[/snapback] Det høres ut som om det er Sigma du skal ha. Personlig har jeg meget gode erfaringer med Sigma - jeg har 30/1.4, 70-300 APO og EF500 DG blitz - og har ingen reservasjoner ifht kvalitet, spesielt når man tar prisen med i betraktningen. Endret 29. september 2006 av Anew
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå