Gå til innhold

Hvor kraftig maskin må man ha til spill server?


Anbefalte innlegg

Jeg og noen kamerater skal ha vårt private lille LAN i jula,og skal da spille en del. Spill som vi har tenkt på er Return to castle wolfenstein, medal of honour, battle fiel 1942 osv. Vi blir ikke mer enn 10 stk. Det er vel best å sette opp en dedikert server, men hva slags maskin må dette være? Kreves det mye CPU,RAM, og hva med skjermkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å fydda! Jeg trodde kanskje vi kunne bruke en gammel 600MHz eller noe jeg... Er det veldig dumt å bruke samme maskin som du kjører server på, til å spille på da? Blir det dårlig? Det vil eventuellt være maskiner med xp2000,512MB RAM,og gf3 eller 4.

Lenke til kommentar

Det som teller når det gjelder å sette opp gaming-servere er prosessor, og RAM og evt. harddisk-hastighet. Grafikkort har INGEN innvirkning på ytelsen til en dedikert server, siden serveren ikke skal tegne opp grafikk til noen lokal bruker. De fleste moderne spill nå til dags krever en rimelig kraftig maskin for å kjøre en god dedikert server. Dette varierer veldig fra spill til spill, men generellt sett burde man minst ha en AMD XP1400 eller mer med 512mb RAM, eller en tilsvarende Pentium 4. Det er også viktig at ingen bruker denne PCen til spill, siden dette suger CPU og igjen går utover ytelsen til spill-serveren (lagg for spillere, + mer). Men for all del, har du en 600mhz, prøv å sett opp noen spill-servere og se, et lite antall brukere burde fungere ganske greit.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-01 10:41, skrev LIA:

å fydda! Jeg trodde kanskje vi kunne bruke en gammel 600MHz eller noe jeg... Er det veldig dumt å bruke samme maskin som du kjører server på, til å spille på da? Blir det dårlig? Det vil eventuellt være maskiner med xp2000,512MB RAM,og gf3 eller 4.


 

En 600MHz (Pentium eller AMD??) skulle holde fint det så lenge du har nok RAM vil jeg tro.

Skal selv sette opp en server når jeg får kjøpt noen nye deler til PC`n min (AMD 1GHz, Abit KT7A-Raid, 512mb RAM++) som skal bruker som LAN server og muligens privat CS/UT2003 server hvis jeg får meg SDSL linje (eller høyere).

Lenke til kommentar

Burde ikke være noe problem å kjøre en dedikert server med en slik maskin nei. Det er langt mindre krevende å kjøre dedikert server enn en "spillende server", og det er ikke all verdens maskin som skal til for dette heller i de fleste spill. Man trenger strengt tatt ikke dedikerte servere når det ikke er snakk om flere spillere. Har spilt mye CS i lan (litt lettere enn MoH osv, men likevel) med opp til 25stk, fløt smertefritt med Celeron 266 @ 420Mhz, 256MB RAM som "spillende server"! At nettverket fungerer skikkelig er vel så viktig!

Lenke til kommentar

Er litt komisk for meg å se at folk ser på en 600mhz som barnemat, når jeg selv sitter på en 533mhz med GeForce 256 og er stort sett fornøyd med det :grin: Så lenge Counter-Strike og Natural selection er spillbart, klager jeg ikke.

 

Åja, dere må prøve ut Natural Selection på LANet deres. Tro meg, det blir ikke mer lagorientert enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...