rmon Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Har en kamerat i asia som hadde tenkt å gi meg en PS2 i gave (jeg skal ikke betale noe for den) må jeg da betale toll på den?? Den er jo verdt mere enn 200kr men jeg har jo ikke kjøpt den jeg har fått den Man vet jo aldri noe når det gjelder norske tollere!!
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Om jeg husker rett er tollgrensen på gaver satt til 5000, men som sagt jeg er ikke helt sikker.
tommen_h Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 mener je g leste at den var på 1000kr... hvis han "kameraten din i asia" ska sende det, så får du bare han til å skrive på et par kroner under tollgrensen (tror de fleste skjønte at han "kameraten min i asia" er deg hvis oen skal gi deg en gave, hvorfor si hva det er?
Peder ola normann ås Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Har en kamerat i asia som hadde tenkt å gi meg en PS2 i gave (jeg skal ikke betale noe for den) må jeg da betale toll på den?? Den er jo verdt mere enn 200kr men jeg har jo ikke kjøpt den jeg har fått den Man vet jo aldri noe når det gjelder norske tollere!! 6917237[/snapback] Toll er det vell ikke uansett men moms er det på varer man kjøper med verdi over 200 og gaver over 1000. Hakke peil hva PS2 koster i asia men er det under 1000 kroner er ikke no avgifter som må betales(hvis det er gave). Det kameraten din må gjøre er å merke pakka som gave og sette verdien på pakka under 1000kr
b00n Skrevet 26. september 2006 Skrevet 26. september 2006 seller de ikke ps2 her til lands for usle 1200 spenn eller no sånt nå da ?
soleil-noir Skrevet 26. september 2006 Skrevet 26. september 2006 seller de ikke ps2 her til lands for usle 1200 spenn eller no sånt nå da ? 6941824[/snapback] Jepp! Jeg kjøpte nettopp hos elkjøp (nettbutikken) for under tusenlappen!! Skal godt gjøres å få det mye billigere fra asia, særlig med tanke på porto etc
Arne Skrevet 26. september 2006 Skrevet 26. september 2006 Toll er det vell ikke uansett men moms er det på varer man kjøper med verdi over 200 og gaver over 1000. Jo, du må betale 80kr(eller 70, hugser ikkje) i fortollingsgebyr.
albions Skrevet 26. september 2006 Skrevet 26. september 2006 mener je g leste at den var på 1000kr... hvis han "kameraten din i asia" ska sende det, så får du bare han til å skrive på et par kroner under tollgrensen (tror de fleste skjønte at han "kameraten min i asia" er deg hvis oen skal gi deg en gave, hvorfor si hva det er? 6917483[/snapback] Tror den er på rundt 1000kr eg også
Monkeyboy Skrevet 27. september 2006 Skrevet 27. september 2006 Hørte på radioen i dag at tollvesenet klaget over at utenlandske firmaer "jukset" med pakkene sånn at folk slapp toll+. Dette skjedde på to måter: 1. Det ble satt lavere pris på pakken. 2. Pakken ble merket med gave. Så nå skulle tollvesenet begynne å ta for seg de firmaene som fikset pakkene (bestillerne ble ikke nevnt). Så ting kan jo forandre seg. Hvis tollerne klarer å få bukt med dette "problemet" så blir det jo dyrere å kjøpe ting fra utlandet (i praksis).
Artistic.Hipster Skrevet 27. september 2006 Skrevet 27. september 2006 Er helt vanlig at butikker i utlandet skriver "lowered value" på pakken. Noen lager til og med falske verdipapirer med priser i HK$ og linker til varer som ikke eksisterer. Jeg har hørt at man kan få bot på ganske mange tusen for slike ting, men jeg har ikke opplevd det selv. Fra bedrifter pleier jeg som regel å ikke ta noen form for lowered value, men fra privatpersoner(f.eks. på ebay) opplver jeg som regel at selger setter lowered value og at pakken merkes som gave. Har ikke hatt noen problemer med det enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå