Gå til innhold

step up - step down - forskjell?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har alle filtrene mine i 72mm og har step-ringer som gjør at jeg kan bruke dem på alle objektivene mine (alle objektivene er mindre). Fungerer brillefint!

 

Tips: Det kan være lurt å kjøpe et ekstra objektivdeksel i størrelsen til filteret slik at du kan sette på det hvis du beveger deg ute med filteret på. Det blir jo veldig 'ytterst' og lite beskyttet når det er større i diameter enn objektivet; fort gjort å legge hånden/fingrene inn på det hvis man har kameraet over skulderen mens man går.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Step up for å øke filterdiameter på objektivet. (lite objektiv, stort filter)

 

step down for å senke filterdiameter på objektivet (stort objektiv, lite filter)

 

Jeg har alle filtrene mine i 72mm og har step-ringer som gjør at jeg kan bruke dem på alle objektivene mine (alle objektivene er mindre). Fungerer brillefint!

 

Tips: Det kan være lurt å kjøpe et ekstra objektivdeksel i størrelsen til filteret slik at du kan sette på det hvis du beveger deg ute med filteret på. Det blir jo veldig 'ytterst' og lite beskyttet når det er større i diameter enn objektivet; fort gjort å legge hånden/fingrene inn på det hvis man har kameraet over skulderen mens man går.

6922760[/snapback]

 

 

God ide. Hvordan beskytter du de andre filtrene du drasser med deg evt? har dem i originaletui?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
God ide. Hvordan beskytter du de andre filtrene du drasser med deg evt? har dem i originaletui?

6923329[/snapback]

Jepp, har nesten alltid en liten fotoveske med meg og oppbevarer filterne i de originale 'plastboksene' de kommer i.

 

Går vanligvis ikke rundt med filter på objektivene, setter bare på når jeg trenger det. Men hvis jeg sannsynligvis skal bruke det samme filteret mye i løpet av dagen, eller tar mange bilder på samme sted (med litt forflytninger innimellom) lar jeg det sitte på. Derfor det ekstra linsedekselet :)

Lenke til kommentar
Jeg har problemer med å skille step up ringen og polar filteret etter bruk. Noen som har tips til hvordan man enkelt kan skille disse?

6931119[/snapback]

Dette har skjedd meg et par ganger og. Prøv å vri litt på polafilteret (altså den ytterste 'løse' delen - ikke den som sitter fast) før du igjen prøver å løsne de to fra hverandre.

Lenke til kommentar
Jeg har alle filtrene mine i 72mm og har step-ringer som gjør at jeg kan bruke dem på alle objektivene mine (alle objektivene er mindre). Fungerer brillefint!

 

 

Det gjorde jeg en periode, men behovet for solblender på objektivet, særlig utendørs er vel verdt kostnaden å kjøpe forskjellige filtre på ebay.. I mine øyne er solblender vesentlig viktigere enn et UV-filter.

 

Objektig + solbelnder + step-ring fungerer ikke særlig godt. Eneste er vel nikon sine metall solblendere som går litt ut i kantene..

Lenke til kommentar
Det gjorde jeg en periode, men behovet for solblender på objektivet, særlig utendørs er vel verdt kostnaden å kjøpe forskjellige filtre på ebay..

6932688[/snapback]

Ikke i mine øyne; med tanke på at jeg da hadde brukt 5000++ for å dekke opp det jeg har av filtre i 72mm idag på alle objektivstørrelsene mine.

 

Men jeg bruker veldig sjelden UV da; skal man ha det fast for å beskytte objektivet så bør man selvfølgelig ha en til hver i rett størrelse istedet for å flytte et rundt.

 

Edit: Dette kommer jo litt an på hvor ofte man benytter filter selvfølgelig; tar man mye bilder ute i solen er det jo lurt å ha f.eks. polafilter som passer perfekt slik at man får brukt solblender. Selv så bruker jeg filter på <10% av bildene mine, så for meg er det ikkeno stress å 'dele' en filterstørrelse ved hjelp av step-ringer.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...