Gå til innhold

få xfx7900gt til å fungere uten vifte!


hondapower

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp montert vannkjøling på kortet mitt. Startet opp maskina og fikk død skjerm. etter noe tenking plugget jeg vifta på igjen å da fungerte det. Hvordan får jeg kortet til å vise bilde uten at vifta er tilkoblet? Hjelp så raskt som mulig!!

6909790[/snapback]

Det kan vell kanskje være at du hadde montert vannkjølingsblokken intil noen komponenter/"kretser" på selve skjermkortet, slik at signalet/strømmen tok en liten "kortslutning" i blokken, slik at signalet ikke kom frem. Eller noe i den duren.. :blush:

 

Det kan også være at kjøleren var skrudd for hardt på, slik at GPUen ble for ardt "belastet". (Bare en teori.) :innocent:

 

Hvis du vil vite om kortet ditt fungerer uten vifta, prøv på nytt uten vifte elelr noen annen form for kjøling. Deretter plugger du i skjermkortet igjen, starter maskinen og ser om det kommer noe opp på skjermen. NB! Skru av PCen med en gang du ser at bildet kommer opp på skjermen, eller hvis det ser ut til at det ikke gjør det. (maks 10 sekunder er anbefalt uten kjøler!)

Lenke til kommentar

vet ikke om jeg forklarte dette litt dårlig. Har tatt av den gamle vifta og satt på vannblokka. Den tar ikke borti noe. Kan jo ikke være den siden kortet fungerer når vifta er plugget i vel? Vet ikke hvordan du sjekker bios på skjermkort for å disable slike ting jeg ... siden vannblokka er på og tilkoblet vann så er kortet helt kjølig uansett om jeg lar maskina stå på. Problemet er jo at jeg må ha den bråkete orginalvifta hengende ved siden for at kortet skal virke. Om jeg plugger ut vifta så får jeg ikke noe bilde på skjermen... Merkelig synes jeg.

Lenke til kommentar

kanskje du bare kan ta en lignende ledning, altså en med samme port, og sette inn i pluggen til vifta?

dette ser jo ut som et bios greie... fordi hvis den ledningen som skulle ha sittet i vifta er løs/tatt ut vil ikke kortet starte, pga at da blir det varmt. altså en forsikrings greie, hvis du skjønner.

 

det er sikekrt en mulighet å skru av denne funksjonen, men jeg vet ikke hvordan:P

Lenke til kommentar

vel hk bios har ingenting om slikt. synes det er veldig merkelig siden alle de andre skjermkortene har fungert helt fint etter å ha tatt av vifta.. det er en knøttliten port med to plugger. har ikke noe jeg kan bruke til å koble til . regner med at kortet trenger pulser fra vifta for å fungere på en måte.. kjedelige greier

Lenke til kommentar

Ja, merkelig og kjedelig problem.

Selv tokk jeg å rev av hele viftepluggen. XD

(men så funket min fint uten vifte også da)

 

Et veldig primitivt forsøk, ville ha vært å tatt ut viften ifra kjøleren, pluggen den til, satt litt teip på viften, slik at den ikke snurrer rundt, og så latt den henge eller ligge oppå skjermkortet. Kanskje ikke en permanent løsning, men det vil vell fungere......

 

Vet ikke hvor godt skjermkortviften liker å ikke gå rundt da. :p

Lenke til kommentar

jeg ville gjort en jøde mekk.. som jeg kaller det.. kjøpt meg en motstand som har samme verdi som vifta. mulig dette vil fungere.

 

edit. om du har den nye biosen med vifte regulator, er dette en mulig grunn til alle dine problemer. det er nok ikke umulig å flashe biosen til en eldre versjon..

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...