tellus Skrevet 30. oktober 2002 Skrevet 30. oktober 2002 Skal i innkjøp av noen kabinett vifter, har lurt litt i 2 papst 12x12. (1) De er samme pris på alle 3 viftene de har hos microplex, er de smart å kjøpe den største å kjøre denne på mindre spenning? Har da mulighet til å guffe litt på senere hvis de skulle være nødvendig. (2) hvor mye effekt mister man ved å kjøre på 7 volt?
hce Skrevet 30. oktober 2002 Skrevet 30. oktober 2002 Quote: tellus skrev (2002-10-30 21:00):Skal i innkjøp av noen kabinett vifter, har lurt litt i 2 papst 12x12. (1)De er samme pris på alle 3 viftene de har hos microplex, er de smart å kjøpe den største å kjøre denne på mindre spenning? Har da mulighet til å guffe litt på senere hvis de skulle være nødvendig. Da jeg valgte 120mm papst vifte tok jeg den i midterste, 32dB, da jeg ikke hadde behov for mer luftstrøm på maks. Tenk hva du vil ha som maks og velg vifte ut ifra det. Quote: (2)hvor mye effekt mister man ved å kjøre på 7 volt? Ohm's lov. Spenning = Strøm * Motstand. Motstanden i en vifte er tilnærmet konstant. Så synker du spenningen vil strømmen synke tilsvarende. Effekt = spenning * strøm Noe som vil medføre at 6V istedenfor 12V vil resultere i 1/4 av totalt effektforbruk :smile:
tellus Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Skrevet 30. oktober 2002 hvis jeg forstår deg rett så får man bare 14 effekt ut av vifta hvis man kjører den på 6 volt??? høres rart ut... (men jeg holder meg til planker å spiker. strøm får andre ta seg av..he,he)
hce Skrevet 31. oktober 2002 Skrevet 31. oktober 2002 Quote: tellus skrev (2002-10-30 23:28):hvis jeg forstår deg rett så får man bare 14 effekt ut av vifta hvis man kjører den på 6 volt??? høres rart ut...(men jeg holder meg til planker å spiker. strøm får andre ta seg av..he,he) Vifte vil bare bruke 1/4 av effekten som den bruker på 12V ja. Flytter litt mindre luft, ca halvparten. Strøm og spenning er morsomme ting å regne på :smile:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå