Gå til innhold

Weight gainers eller proteinpulver?


Anbefalte innlegg

Hvordan skal man gå frem dersom man ønsker å gå opp i vekt, og større kropps/muskelmasse? Bortsett fra trening og et sunt og variert kosthold har jeg hørt at det lønner seg å bruke weight gainers. Men hvordan bruker man dette i praksis? Hvor mye skal man ha i seg og hvor ofte om dagen? Og bør man bruke proteinpulver i tillegg til weight-gainers får å få større muskelmasse, eller holder det med å bruke proteinpulver?

Har lest så mye rart på forskjellige steder at jeg er blitt litt forvirret, så hadde vært fint med noen oppklarende svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er viktig med mye karbohydrater etter trening, dette fyller opp energi, og gir økt muskelmasse. Det ideelle, uten at jeg er noe slags guru på dette, er en blanding av proteiner og karbo, eksempelvis tunfisk på grovt brød.

 

Det finnes mange nettsteder som omhandler dette temaet.

 

Proteiner er bra for muskelvekst, men ikke glem alt det andre. Spis godt, ikke for mye fett, fokus på grøntfor, fisk, kylling, og ris...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Du bør nok satse på weightgainer hvis du skal opp i vekt. Hvor mye du skal ta står som oftest på pakningen, men husk at det er meninga å få i seg gainern i tillegg til den maten du spiser til vanlig, ikke sløyfe et måltid til fordel for den ...

Lenke til kommentar

Ettersom at du er av type ektomorfe, krever det mye kalorier og næringstoffer for at du skal klare å legge på deg betraktelig (Muskler selvsagt). Her er weightgainer en lettvint løsning ved at det er vanskelig å få i seg over 1200 - 1500 Kcal og andre essensielle fettsyrer daglig gjennom "vanlige" matvarer. Du behøver ikke å ta ekstra proteiner p.g.a at vanlige weightgainere inneholder rundt 25 til 35g protein per servering. Etter en "vanlig" økt med styrketrening behøver kroppen rundt 50g proteiner (Dette varier selvsagt) men ettersom at den anbefalte bruken ligger på 2-3 serveringer daglig finner du raskt ut at du vil gå langt i overskudd med proteiner og karbohydrater. Og når proteiner og karbohydrater er i overskudd i kroppen, vil massen øke. Det er selvsagt viktig at du trener skikkelig slik at du faktisk bygger muskler og ikke fett.

 

Som nevn tidligere i tråden er viktig at du ikke bruker weightgainer som en "erstater" for ditt normale kosthold. Det er viktig å spise naturlig mat.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
Det er om du er høy og slank(Tynn og lite muskler. - Ektomorfe

 

Middels kraftig (altså, sånn ca. normal). - mesomorfe

 

Også har vi De som er svære. - Endomorfe

 

Sånn mener jeg det er.

6901887[/snapback]

 

Ikke helt riktig.

 

Ectomorf: Spinkelt bygd, smal underkjeve, lang underkropp, mer utholdende enn eksplosiv, veldig rask forbrenning.

 

Eks. på ectomorfiske personer: Frank Zane, Brad Pitt, Kate Moss, de fleste langrennsløpere, basketballspillere, svømmere, og langdistanseløpere.

 

Mesomorf: Kraftig bygd, brei underkjeve, lang overkropp, eksplosivt sterk, kan bygge muskler fort, middels forbrenning.

 

Eks. på mesomorfiske personer: Sly, Bruce Willis, Angelina Jolie, Madonna, de fleste bodybuildere, og sprintere, i tillegg til en del styrkeløftere.

 

Endomorf: Kraftig bygd, rundt hode, breie hofter, eksplosiv styrke, kan bygge muskler fort, sein forbrenning.

 

Eks. på endomorfiske personer: J. Lo., Jack Black, Marilyn Monroe, et par styrkeløftere har også endomorfiske trekk.

 

Folk flest har ecto-mesomorfisk bygning. :)

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Endomorf: Kraftig bygd, rundt hode, breie hofter, eksplosiv styrke, kan bygge muskler fort, sein forbrenning.

6902426[/snapback]

Kan si jeg er det, den beskrivelsen minner meg om meg selv. :blush:

6902720[/snapback]

184cm og 70kg er ikke akkurat mye, er også vanskelig å kategorisere deg selv før du er ferdig "utvokst i bredden". Gutter vokser utover mange år etter at de har sluttet å vokse i høyden.

Lenke til kommentar
Takker for svar. Men er litt usikker på hvilket produkt jeg bør gå for. Det står en del på http://www.proteinfabrikken.no/aspx/produk...=159&g0=97&g1=8, men lurer på om det er noen som vet om jeg får kjøpt disse produktene eller tilsvarende i vanlige helsekostbutikker fremfor å bestille på nettet?

6918560[/snapback]

Kjøpte akurat 100% whey protein 3kg sjokelade smak, har ikke fått den enda. Men den skal være ganske bra har jeg hørt.

 

Og tror www.proteinfabrikken.no er billigere enn helsekost butikker selv om frakt koster over 100kr.

Lenke til kommentar

Hva slags proteinprodukter bruker dere da?

 

Jeg ser de fleste selger konsentrater bare :thumbdown::ermm:

 

Det er jo latterlig at den slags skal selges i dag. Er jo bare fordi det koster nada per kilo så produsentene skal tjene mer. FYSJOM! Dette er lavkvalitet som brukes i suppeposer etc. GI OSS ISOLATER DAMN IT!!! Ehrr, der tok jeg nok litt av, men... Sånn er d bare. Tips? Innspill?

 

Trytowin

Lenke til kommentar
Hva slags proteinprodukter bruker dere da?

 

Jeg ser de fleste selger konsentrater bare  :thumbdown:    :ermm:

 

Det er jo latterlig at den slags skal selges i dag. Er jo bare fordi det koster nada per kilo så produsentene skal tjene mer. FYSJOM! Dette er lavkvalitet som brukes i suppeposer etc. GI OSS ISOLATER DAMN IT! Ehrr, der tok jeg nok litt av, men... Sånn er d bare. Tips? Innspill?

 

Trytowin

6926122[/snapback]

Jeg bruker 100% whey protein sjokolade smak, billig og smaker godt. Og er damn mye protein i den :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...