Gå til innhold

Excel eksport til datafil

KingAFW

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg sliter med å få til en eksport fra excel for elektronisk innlevernig av noen opplysninger.

Eksempelvis har jeg et regneark med 10 kolonner, Navn, addresse, tlf.nr., etc. Disse skal eksporteres til en fil som er bygd opp slik at 1. posisjon i filen er et gitt, tall, 2-20 posisjon skal være Navnet høyrejustert med tallet '0' for blanke felt, 21-41 skal være addresse høyrejuster med '0' for blanke osv.

Er det noen som har greie på excel eller annet program som kan brukes for å få gjort dette enkelt? Problemet er at jeg sitter på en hel haug av regneark som inneholder opplysninger så det blir for mye jobb å skulle legge inn alle dataene på nytt i et annet program, er avhengig av en form for importering fra excel-arkene evt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pivottabeller er et genialt verktøy som er helt ubrukelig i denne sammenheng.

Mener du at hvert enkelt tegn skal plasseres i en egen kolonne? I så fall: Data -> Tekst til tabell og velg Data med fast bredde. Du må nok eksprimentere litt før du får helt det resultatet du vil ha. Pass derfor på å teste ut på en kopi først.

Skrevet
Pivottabeller er et genialt verktøy som er helt ubrukelig i denne sammenheng.

Mener du at hvert enkelt tegn skal plasseres i en egen kolonne? I så fall: Data -> Tekst til tabell og velg Data med fast bredde. Du må nok eksprimentere litt før du får helt det resultatet du vil ha. Pass derfor på å teste ut på en kopi først.

6889681[/snapback]

Takk for svar, har vært borte fra jobb så jeg har ikke fått sjekket svarene før i dag.

Det jeg skal få til er at vi allerede har bygd opp en masse exceldokumenter med kolonner for |fornavn|etternavn|addresse|postnr|sted|tlf|etc.

Dette skal innrapportes via en tekstfil som har fastbredde på de forskjellige dataene og '0' som fyller ut blanke felter. eks.

00000Per000Nilsen00KarlJohansgt.000200000Oslo

i noen av feltene skal man vel bruke mellomrom og ikke '0' tror jeg, men det bør vel være greit å få ordnet.

Så ikke ut som data-eksporter funksjonen var veldig egnet til dette. En kamerat av meg foreslo og importere dataene i SQL men jeg har ikke noe særlig greie på det heller :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...