Gå til innhold

Ny harddisk gjør maskinen ustabil?


1rescue

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt enda en ny samsung spinrite 250gb disk. Men hele maskinen blir ustabil når jeg kobler den til. Maskinen starter opp, XP logoen vises, men når den laster inn innstillingene rebooter den med en gang. Slik kan den holde på en 4 - 9 ganger før jeg får maskinen til å gå. Koplet derfor ut den nye disken, og da var plutselig problemet borte.

 

Men spørsmålet er jo hva i all verden kan jeg gjøre med dette da.

 

Lurte litt på om jeg hadde for lite strøm, og det er kanskje mulig det, selv om jeg har en Fortron Epsilon 600w PSU.

 

Specs er AMD 4200 @2500 på vann, en del vifter, viftestyring, 4 disker, Saitek X52 throttle og joystick, trådløs must/tast/nettverk via USB. 2GB ram, ATI X1900XT

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurte litt på om jeg hadde for lite strøm, og det er kanskje mulig det, selv om jeg har en Fortron Epsilon 600w PSU.

Mvh Erik

6878994[/snapback]

Du burde jo ha strøm nok, men det høres ut som et strømproblem. Går ut fra at det er en SATA-disk. Disse diskene har 2 tilkoblinger for strøm, en med den gamle 4-pins kontakten og den nye beregnet på SATA. Sjekk at du ikke har koblet til begge steder.

Redigert:

Eh...glem det jeg skrev...ser at du har 4 disker. Da vil jeg tro at det rett og slett er feil på disken. Går ut fra at du har prøvd å la den bytte plass med en av de andre.

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar

Bare booter den omigjen el sjekker den gjennom diskene din før den booter hver gang? Har en WD 80gb som begynner å synge siste verset her, med den på er maskinen sykt treg, kopiere 500mb tar gjerne 5 minutter til/fra den, og under oppstarten så kommer den med noe om konsekvens og at litt her og der på den ikke kan leses. Så kan jo hende diksen var gåen når du fikk den f.eks...

Lenke til kommentar

Hei igjen og takker for svar.

 

Nå er jeg vel ganske så rådvill, men tror kanskje det er en dårlig disk jeg har fått.. men likevel er det noe som skurrer her ..

 

Altså, det begynte med at jeg skulle installere en ny 250 Samsung disk. Jeg hadde tre stk fra før, så dette er den fjerde. Har bare gode erfaringer med disse diskene, stille er de og.

 

Men, hver gang jeg kobler på den nye disken, begynner maskinen å oppføre seg helt idiotisk. Den starter opp, men etter velkomstbildet med XP rebooter den en 4-7 ganger før den kanskje bestemmer seg for å starte opp. Og da går alt som i sirup. Målte ca halv ytelse på maskinen med denne disken på, noen programmer ville ikke starte (har alle installerte programmer på C: partisjonen så det er ikke noe gal path etc) - de programmene jeg startet tok en evighet før det kom bilde etc.

 

Så jeg tok bort disk #2 og disk #3, og prøvde så med XP disken (#1) og dette nye problembarnet #4. Samme problemet der. Tok bort disken, og alt var fryd og gammen igjen. Har flyttet rundt på alle mulige ledninger, dobbeltsjekket at alle ledningene er på (og at det ikke er koplet på mer enn en strømkabel) etc etc, men ikke søren.

 

Både bios og XP finner disken uten problemer, har formatert den til NTFS, har instgallert nyeste drivere for hovedkortet, oppdatert biosen, de siste driverne for ATI kortet etc etc, men ikke pokker.

 

Så det er vel kanskje bare å bite i det sure eplet og returnere disken.

 

Men det som skurrer litt, er vel at det er ingen fysiske feil på sektorer, har kjørt diverse tester pluss smart og der er jo alt iorden. Det samt at XP / Bios finner disken uten problemer, og at 3djepart utilities som partition manager heller ikke finner feil, er veldig rart.

 

Tenker litt på dette med drivere til diskene. Nvidia driverne for hovedkortet inneholder drivere for sata2 disker, noen som har erfaring med dette? (klamre seg fast til et hårstrå)

 

AMD Athlon 64 4200 X2 @2600 på vann, socket 939

2 GB Cosair Ram pc3200

ATI x1900xt 512 gddr3 blablabla

MSI K8N SLI hovedkort m/Nvidia Nforce4 chipset,

4 (vel, 3 som virker) x250gb Samsung Spinrite, 8/7200

 

Specs for diskene: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307913

 

Fortron Epsilon 600w PSU

NEC DVD brenner/CD Kombi

 

Chieftec tower, diverse vifter, vannkjøling på prosessor, nydelig idle og load temp, støymoddet, trådløst tast/mus, Saitek X-52 Throttle/Joystick for flightsim, Cambridge surround system 4 høyt pluss sub, kortlesere, trådløst nettverk og annet dill dall.

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
...Tenker litt på dette med drivere til diskene. Nvidia driverne for hovedkortet inneholder drivere for sata2 disker, noen som har erfaring med dette? (klamre seg fast til et hårstrå)

6928126[/snapback]

Disker har ingen spesielle drivere, det er bare drivere for kontrolleren som disken er koblet til.

 

Kan høres ut som det er et elektronikk problem på den disken.

Lenke til kommentar
...Tenker litt på dette med drivere til diskene. Nvidia driverne for hovedkortet inneholder drivere for sata2 disker, noen som har erfaring med dette? (klamre seg fast til et hårstrå)

6928126[/snapback]

Disker har ingen spesielle drivere, det er bare drivere for kontrolleren som disken er koblet til.

 

Kan høres ut som det er et elektronikk problem på den disken.

6928712[/snapback]

 

 

Det kan så absolut være riktig det.

 

Men

når systemet klarer til slutt å komme i gang, betyr at den stresser seg til det, men klarer det dog.

Det er ikke så dårlig.

 

Jeg merker at du skriver om sata2 drivere til kontrolleren, og at disken er sata2.

Her er noe som du burde se nærmare på. Er alle disker du har sata2?

Har du prøvd å konfigurere den til 1.5 ?

Var det greit å formatere den, uten problemer og ikke merkverdig forsinkelser?

 

Når problembarnet er tilkoplet, kan du være så snill og kontrollere overførings modus som Windows har på den?

 

eller helst kontrollere modus før og etter tilkoplingen av disken.

Lenke til kommentar

Hei hei, og tusen takk for alle svar!

 

Det kan så absolut være riktig det.

 

Men

når systemet klarer til slutt å komme i gang, betyr at den stresser seg til det, men klarer det dog.

Det er ikke så dårlig.

 

Jeg merker at du skriver om sata2 drivere til kontrolleren, og at disken er sata2.

Her er noe som du burde se nærmare på. Er alle disker du har sata2?

Har du prøvd å konfigurere den til 1.5 ?

Var det greit å formatere den, uten problemer og ikke merkverdig forsinkelser?

 

Når problembarnet er tilkoplet, kan du være så snill og kontrollere overførings modus som Windows har på den?

 

eller helst kontrollere modus før og etter tilkoplingen av disken.

6928823[/snapback]

 

Ja, alle diskene er sata2, samme merke, kapasitet og specs. Der er 4 tilkoplingsmuligheter for sata2 disker på hovedkortet. Noe jeg kom til å tenke på her i farten, var at den disken som ble levert med PC'en var koblet på sata4 kontakten. Hvorfor aner jeg ikke, og vet heller ikke om det har noe å si, egentlig..

 

Nei, har ikke forsøkt å konfig. den til 1.5 det skal jeg gjøre nå. Takk skal du ha!

 

Ja, det gikk greit å formatere disken, men hadde jo en del reboot problematikk før maskinen harket seg i gang. Og oppdaget jo sirups problematikken ganske raskt. Kommer igjen med info etter justering ned til 1.5

 

 

Mvh Geir Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...