Gå til innhold

data+matte=viktig?


Anbefalte innlegg

"On 2001-12-14 14:10, Spenol skrev:

Jeg er redd for at de fleste av disse "ekte" studiene ikke går nok i dybden på ting som routing, drift av NT-plattformen, samt andre viktige nettverksrelaterte ting, og at en person som kommer ut fra et høyskole- eller universitetsstudie ikke er spesialisert nok til å ha ansvaret for drifting av et bedriftsnettverk."

 

 

Er ikke helt enig med deg her. Dette spørs veldig på hvilken retning man velger siste år på ingeniørutdannelsen. I tillegg får man med seg verdifull programmeringskompetanse og flere plattformer. Dersom jeg hadde valgt drift istedet for programmering i spesialisering siste året hadde jeg hatt full kompetanse til å drifte både Win2k og Linux-baserte nettverk i stor skala. Det skal også sies at jeg vasset i jobbtilbud (drift) selv om jeg hadde null kompetanse på dette annet en 5 vekttall og personlig tilegenet kunnskap.

 

 

 

 

 

 

"Derfor mener jeg at private dataskoler som IT-akademiet, er et verdifullt supplement til utdanning av kvalifisert datapersonell i Norge."

 

 

Helt enig med deg! :smile:

 

 

 

"Dessverre er det slik at markedet kun er interessert i disse embetsmennene, så jeg er ikke mye verdt når jeg kommer der med min annenrangs drittutdannelse."

 

 

Problemet med IT-akademiet og Næringsakademiet er at det blir for "light" i enkelte sammenhenger. Det finnes selvsagt flere folk på disse skolene som har bedre kompetanse enn flere ingeniører på visse felt. På den annen side, dersom man har fullført en ingeniør/siv.ing utdannelse, så har arbeidsgiver en slags garanti for at personen man ansetter tilfredsstiller et visst akademisk nivå, dvs. matte, programmering, drift, systemutvikling, økonomi + spesialfelt. Man har større faglig tyngde, og med tanke på kreativitet (på papiret) stiller vel en person med en slik utdannelse sterkere?

 

Da jeg gikk 2. året på data.ing snakket jeg med en fyr som studerte Nettverk på IT-akademiet. Han kunne en god del innenfor sitt felt, men med en gang vi switchet litt over på andre områder som ikke lå innenfor nettverk - så var vedkommende helt blank (innbefattet Linux/Unix). Jeg tror det er stor forskjell i bredde på det du lærer 1 år på IT-akademiet og 1 år på ingeniør. For å få dybde i utdanningen er det også derfor ingeniør er 3 år, og ikke 1-1,5 år slik som på IT-akademiet.

 

 

I alle tilfeller: Dersom du har "peil" er det dette som er det viktigste. Det gjelder bare å slå seg frem! Dersom nettet blir hacka hjelper det ikke om du har doktorgrad aldri så mye. Til syvende og sist er det kunnskapene som teller. :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: int20h på 2001-12-15 13:35 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-12-15 13:03, [LOST]Snik skrev:


Du har selvsagt helt rett i matte og fysikk ikke er alt her i livet, og at man trenger andre egenskaper i tillegg. Matte er i de fleste tilfeller bare et nødvendig grunnlag for å forstå og forklare tingenes sammenheng.


Når det gjelder 'geni-erklæringen' din så er jeg ikke helt enig. Det er også en fornærmelse overfor legene å sidestille oss med dem. Personlig har jeg ikke hatt spesielt gode matte eller fysikkarakterer(4 i 3MN), men jeg har en generell interesse for teknologi og duppeditter (som alle andre her på forumet). Teknologiinteressen er også felles for de fleste siv.ing studenter.

Men jeg vil påstå at de fleste er helt vanlige folk, med helt vanlige styrker og svakheter. Selvsagt er det noen som er ekstreme 'nerder', men svært få. Faktisk er det slik at siv.ing utdanningen (sammen med BI/NHH) er regnet som en lederutdanning i like stor grad som en teknologiutdanning, og da er sosial intelligens *minst* like viktig som matte/fysikk.

På den andre siden vil man ikke bli respektert som leder om man ikke kan det grunnleggende. Og når man er i arbeidslivet så er det ikke ikke tid til å sette seg ned å lære matte fra grunnen av, derfor er det viktig å tilegne seg dette på en eller annen skole.


 

jeg er klar over at man blir en slags leder ved å bli siv.ing, man ligger ikke på ryggen på en oljeplattform å skrur antar jeg. Det jeg mente er at jeg har vært borti mange som ikke eier sosial intelligens, men de er fortsatt veldig gode i matte og skolen er livet dems. Når de skal fortelle hva de har gjort i sommerferien så har de lest en bok. Sånne folk bør jo ikke bli siv.ing, de bør bli noe "non kreativt" hvor de ikke er i kontakt med mennesker, spørsmålet mitt var om man faktisk må konkurrerer med sånne folk når man skal inn på ntnu ?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-13 22:36, Anders Leipsland skrev:

Quote:


Selvmotsigelse, huh?


 

Jepp, først skrev du

 

Quote:


Jeg gadd selv ikke velge disse fagene, siden jeg kunne alt vi skulle lære uansett.


 

Her skriver du at du ikke valgte noen av it fagene(underforstått at du ikke hadde dem). Videre skriver du

 

Quote:


Det var så meningsløst å undervise meg i data, at jeg bare fikk fri i de timene.


 

Her skriver du at du fikk fri fra it timene fordi du kunne alt, men hvis du fikk fri i it timene så må du jo ha valgt dem?

 

Først sier du at du ikke valgte it, så sier du at du valgte it, slik tolka jeg det du skrev ihvertfall :wink:

 

 

MEGET godt resonert.. samma tenkte eg.

Anyway så e 3MX SKAMLETT og det faget i forhold til matte1 og matte2 e omtrendt da samme som 2MX og matten som vi hadde i 6. klasse.. :smile: så de som sliter i 3MX de kan bare glemme dataing spørr du meg (går selv 2. året dataing.)

 

Jeppa! (lurer igrunn på hvorfor vi diskuterer dette på hardware.no)

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en grad i data så er matte utrolig fint å kunne litt. Ikke minst fordi en av de viktigste tingene man kan bruke data til nettop er matte. Hvis du velger å ta my matte evt bare 1my så er det flere itfag du rett og slett ikke kan ta uten å ta et voldsomt knusekurs i matte på egenhånd. Jeg har grunnfag it, og det hadde jeg nok ikke hatt uten matte.

 

Hvis du vet hva du vil drive med innen it, og dette dreier seg mest om databaser eller brukergrensesnitt så er ikke matte noen nødvendighet, men for litt mere avanserte greier så hører matten med.

 

Mitt råd er: studer minst til 2mx! 1mx er latterlig enkelt, 2mx er verre, men ikke uoverkommelig. Hvis du sliter på 1mx så kan du bare glemme 3mx, det _er_ mye arbeid og vanskelige greier.

 

Selv har jeg 3mn, noe som var forbanna slit på slutten (2mn var ikke no slit), men jeg var evig glad for alle mine mattekunskaper da jeg kunne skifte ut et ms access / vb fag med et algoritme, datastruktur, og krypterings fag.

 

Dette høres vel litt teit ut, men jeg vil anbefale på det varmeste at du invisterer litt tid i matte, og også i andre realfag. Det har du igjen for, nesten uansett hva du velger å utdanne deg til.

 

joakim

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-15 15:15, techz skrev:


jeg er klar over at man blir en slags leder ved å bli siv.ing, man ligger ikke på ryggen på en oljeplattform å skrur antar jeg. Det jeg mente er at jeg har vært borti mange som ikke eier sosial intelligens, men de er fortsatt veldig gode i matte og skolen er livet dems. Når de skal fortelle hva de har gjort i sommerferien så har de lest en bok. Sånne folk bør jo ikke bli siv.ing, de bør bli noe "non kreativt" hvor de ikke er i kontakt med mennesker, spørsmålet mitt var om man faktisk må konkurrerer med sånne folk når man skal inn på ntnu ?


Sant nok, men det er et svært lite fåtall som er slik du beskriver. Så det man konkurrerer mot er stort sett vanlige folk som faktisk har en del interesser utenom matte/data.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-14 14:10, Spenol skrev:

Jeg ser at det er mye snakk om beskyttede titler her. Det virker som det er endel statusgreier ute og går, der folk med "ekte" utdannelse (universitets- og høyskoleutdannete)rakker ned på folk som har gått på private dataskoler. Jeg har selv gått på IT-akademiet og Næringsakademiet, og holder titlene IT-kandidat, MCSE og CCNA. Jeg har lært enormt mye ved disse skolene, og jeg har hatt privilegiet av å ha lærere med veldig gode pedagogiske evner, som har jobbet i felten lenge, og virkelig kan faget sitt. Jeg vil påstå at jeg er mye bedre skikket til å drifte et Microsoft-basert nettverk (som faktisk er det mest utbredte i markedet idag) enn en person som har gått treårig ingeniørhøyskole, eller fem år på et eller annet informasjonsvitenskapsstudie på universitetet.

Jeg er redd for at de fleste av disse "ekte" studiene ikke går nok i dybden på ting som routing, drift av NT-plattformen, samt andre viktige nettverksrelaterte ting, og at en person som kommer ut fra et høyskole- eller universitetsstudie ikke er spesialisert nok til å ha ansvaret for drifting av et bedriftsnettverk. Derfor mener jeg at private dataskoler som IT-akademiet, er et verdifullt supplement til utdanning av kvalifisert datapersonell i Norge.


Dessverre er det slik at markedet kun er interessert i disse embetsmennene, så jeg er ikke mye verdt når jeg kommer der med min annenrangs drittutdannelse.


 

...som dataingeniør (høgskoleingeniør) kan jeg si at jeg rørte ikke en NT maskin èn gang under utdannelsen.

 

Det er jeg VELDIG glad for. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...