Gå til innhold

data+matte=viktig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er nå 4. års student på NTNU og kan konstatere at matte er viktig og jeg går på "geologi og petroleumsteknologi" som krever svært lite matte i forhold til f.eks IT, matte og fysikk. Faktisk er det slik at den matten vi lærte i 3MX egentlig er for lite avansert i forhold til nivået man kommet til i Matte 1 på NTNU. Dvs man får ett lite "nivå"-hopp. Det er også ett faktum at jo mer 3MX man får med seg jo lettere blir det senere, f.eks dra frem 3MX bøkene i ufornuftige timer(religion, samfunnsfag og nynorsk) og gjør leksene da!!

 

Jeg kan også nevne at jeg tok IT faget på videregående, dette angrer jeg på i dag. Kjemi hadde for min del vært ett mye bedre alternativ. Det man har av datafag starter på ett såpass lavt nivå at IT kurset fra videregående virker overflødig eller i verste tilfelle ikke er relevant i det hele tatt.

 

2KJ og 3FY er kanskje ikke med i inntakskravene(var ikke det), men i begynnelsen av første semester semesteret(før de andre starter) får man ett intensivkurs(som skal bestås) på 2 uker. 2KJ går relativt "greit" på 2 uker, men de som ikke har 3FY sliter hardt. Det året jeg startet stod 90 % av alle som tok kjemikurset og bortimot tilsvarende mengde strøk 3FY kurset ;( Du får begynne uansett, men du får det som ett henge fag og det er ikke noe de fleste har behov for før man faktisk har startet :smile:

 

Konklusjonen min er at dersom man vil bli ingeniør eller sivilingeniør, må man ha matte. Jeg er klar over at Den polytekniske høyskolen har noe de kaller ingeniørutdannelse, men man blir ikke ingeniør uten matte, enkelt og greit. Selve ingeniørfaget innebærer endel matte uansett hvilken retning man velger. Det sier seg selv at man ikke kan bore en oljebrønn, bygge en bro eller konstruere en båt uten gode mattekunnskaper.

 

Jeg vil legge til at dette er egne erfaringer, jeg vet at opptakskravene er litt forandret(lurer på om 3FY og 2KJ nå er krav og ikke gis som kurs lengre). Jeg vil også legge til at det er kun på NTNU, Gløshaugen(gamle NTH delen av NTNU) at man blir ordentlig siv.ing :smile:

Lenke til kommentar

Opptakskravene på NTNU forandrer seg fra år til år, men generelt sett har siv.ing data hatt høye opptakskrav(mer enn 5.5 i snitt med tilleggspoeng). Ellers så varierer opptakskravene veldig, fra ingen(dvs bestått) til over 6.0 i snitt(i VK skala, dvs 6 er beste karakter :smile:).

 

Jeg vil også legge til i denne diskusjonen at uansett hvilken linje man starter på blir data etterhvert viktig. Det er ikke slik at det bare er de som velger siv.ing data som får leke med kule datamaskiner, tvert om. Velger man petroleumsteknologi på NTNU kan det være at man får leke med en kraftig VR sak som nylig ble donert av oljeindustrien, men det er dessverre ikke quake til den :sad:.

Lenke til kommentar

Som jeg prøvde å få svar på litt tidligere:

 

Jeg har tenkt å søke meg inn på IKT-Driftsfag neste år(VK1). Bør jeg det søke det?

Det fører til at jeg bare har ett år igjen av skolen. Da kan jeg vel ikke få 3MX siden jeg bare går to år?

De to neste årene etter skolen er som lærling i bedrift.

 

Etter IKT-driftsfag er jeg IKT-driftsoppratør. Hva går kan jeg jobbe med den statusen? Vist det går ann å jobbe etter det da;)

 

Håper på enda noen gode råd;)

Lenke til kommentar

Tidligere opptakskrav til siv.ing. finner man på NTNUs opptakssider (mer generellt her: Søker med utdanningsbakgrunn fra videregående skole).

 

Om IKT-fagene på VK1 er noe å samle på har jeg egentlig ikke noe bakgrunn for å si noe om. Dette var ikke noe tilbud der jeg gikk videregående, men jeg kan i alle fall si at jeg hadde styr klart unna det om det hadde vært det. En annen ting jeg regner for sikkert er at du langt fra vil få en så solid grunnutdannelse som en allmenfagelig utdannelse på vgs+mer spesifisert på høyskole eller universitet vil gi. Dermed vil du stå svakere med tanke på endringer i arbeidsoppgaver og etterutdanning. -Fundamentet blir svakere, og dette er avgjørende siden man innen IKT må regne med en konstant etterutdanning hele karrieren. Man bør ikke tro man er ferdig utlært i det man går ut av skolen.

 

Det er også verdt å ta med i beregningen at man må regne med at arbeidsmarkedet vil svinge, også for IKT-bransjen. Det har bare gått oppover de siste årene, men det kommer til å svinge som alt annet. -Desto større kompetanse du har desto sikrere vil du stå.

 

Ellers så handler det for meg om noe mer enn å "få en jobb". Jeg vil ha en jobb der leke meg med (og helst utvikle) neste generasjons IT-dingser. Hva kan være bedre enn det når man i tillegg får generøs lønn? :wink:

 

-Jon Are - som nå må lese til kretsteknikkeksamen neste uke :/

 

[ Denne Melding var redigert av: Jon Are på 2001-12-14 08:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg vil også legge til i denne diskusjonen at uansett hvilken linje man starter på blir data etterhvert viktig. Det er ikke slik at det bare er de som velger siv.ing data som får leke med kule datamaskiner, tvert om. Velger man petroleumsteknologi på NTNU kan det være at man får leke med en kraftig VR sak som nylig ble donert av oljeindustrien, men det er dessverre ikke quake til den :sad:.


 

Stemmer det at mange siv. ing fra NTNU har mye m IT å gjøre. Jobber selv sammen med en som utdannet seg innen Kybernetikk og han jobber nå som programmerer. En fetter av meg gikk Marin teknikk og fikk jobb som java programmerer uten å kunne en setning java :lol

Det viktige for arbeidsgiveren var det høye faglige nivået man er på etter en såpass lang og krevende utdannelse som siv.ing, og ikke minst evnen til å lære seg komplekse og krevende nye fagområder.

 

Forøvrig så må ALLE ingeniører( også de som går på dph eller andre private høgskoler) ha matte, fysikk osv. Dette fordi det er en beskyttet tittel og kunnskap innen disse fagene er en del av pakka!

 

At DPH også tilbyr IT kandidat og diplomkandidat uten matte krav er en annen ting. Det er heller ikke en beskyttet tittel så IT kandidat kan du godt kalle deg etter et halvt års brevkurs på ITakademiet. (Diplom er ofte forbundet m 3 årige studier, men heller ikke det er egentlig en beskyttet tittel tror jeg)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-14 08:30, Saviola16 skrev:

Etter IKT-driftsfag er jeg IKT-driftsoppratør. Hva går kan jeg jobbe med den statusen? Vist det går ann å jobbe etter det da;)


 

Et godt råd. Dette er ikke en veldig god ide. Drift er den delen av IT næringen m dårligst betalt og lavest status etter (grøss) support. :sad:

 

En viktigere sak er at dette også er et av områdene med minst behov for folk i hele IT sektoren. Har du i tillegg bare vgs kan du glemme å få særlig ansvarsfulle og spennende jobber også. De går til folk med høyere utdannelse som f.eks dataingeniører eller folk som har gått på spesielle nettverksdrift linje på andre høgskoler.

 

Generelt er kravet til høyere utdannelse økende over hele linja så det er bare å forholde seg til. Det virker derfor ikke som en god ide m ikt-drift hvis den hindrer deg i å få ordentlig generell studeiekompetanse.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-13 22:36, Anders Leipsland skrev:

Quote:


Selvmotsigelse, huh?


 

Jepp, først skrev du

 

Quote:


Jeg gadd selv ikke velge disse fagene, siden jeg kunne alt vi skulle lære uansett.


 

Her skriver du at du ikke valgte noen av it fagene(underforstått at du ikke hadde dem). Videre skriver du

 

Quote:


Det var så meningsløst å undervise meg i data, at jeg bare fikk fri i de timene.


 

Her skriver du at du fikk fri fra it timene fordi du kunne alt, men hvis du fikk fri i it timene så må du jo ha valgt dem?

 

Først sier du at du ikke valgte it, så sier du at du valgte it, slik tolka jeg det du skrev ihvertfall :wink:

 

 

Ah, nå skjønner jeg. Da jeg gikk på GK hadde vi ett fag som het Økonomi og IT eller noe slikt. Dette var et obligatorisk fag, så jeg måtte gjennom det. Her gikk det meste ut på å lære oss touch, Word, Excel og slikt. Det var i disse timene jeg fri =)

Lenke til kommentar

Jeg ser at det er mye snakk om beskyttede titler her. Det virker som det er endel statusgreier ute og går, der folk med "ekte" utdannelse (universitets- og høyskoleutdannete)rakker ned på folk som har gått på private dataskoler. Jeg har selv gått på IT-akademiet og Næringsakademiet, og holder titlene IT-kandidat, MCSE og CCNA. Jeg har lært enormt mye ved disse skolene, og jeg har hatt privilegiet av å ha lærere med veldig gode pedagogiske evner, som har jobbet i felten lenge, og virkelig kan faget sitt. Jeg vil påstå at jeg er mye bedre skikket til å drifte et Microsoft-basert nettverk (som faktisk er det mest utbredte i markedet idag) enn en person som har gått treårig ingeniørhøyskole, eller fem år på et eller annet informasjonsvitenskapsstudie på universitetet.

Jeg er redd for at de fleste av disse "ekte" studiene ikke går nok i dybden på ting som routing, drift av NT-plattformen, samt andre viktige nettverksrelaterte ting, og at en person som kommer ut fra et høyskole- eller universitetsstudie ikke er spesialisert nok til å ha ansvaret for drifting av et bedriftsnettverk. Derfor mener jeg at private dataskoler som IT-akademiet, er et verdifullt supplement til utdanning av kvalifisert datapersonell i Norge.

 

Dessverre er det slik at markedet kun er interessert i disse embetsmennene, så jeg er ikke mye verdt når jeg kommer der med min annenrangs drittutdannelse.

Lenke til kommentar

Eg trur egentlig ikkje eg vil anbefala VK1 IKT heller...

Etter 10 klasse var eg skikkelig skulelei og søkte meg på GK. Elektro. Det var kjempekjekt!

Året etterpå(i fjor) tok eg VK1 IKT.. Det var kjempekjedelig. Eg lærte ein del kjekke ting, men det var sånne ting som eg fant på internett, mens læraren forklarte om åpning av word-dokument :smile:

Fagplanen var altfor liten, så me gjorde egentlig ingenting.

Almenn faga på yrkeslinjene er og heilt tullete, barnehage norsk, engelsk, samf, matte o.l.

Nå sitte eg her som lærling, med ca.4000kr netto i mnd.

svare på telefonar, skrur på pc'ar, legge til og fjerne brukerar og andre vanskelige ting :wink:

Eg har og ein "læreplan" som eg skal følgja, men den er minst like idiotisk sett opp som den me hadde på VK1...

Tenke nok at eg skal ta meg eit forkurs etter læretida, akkurat nå trega eg på at eg ikkje tok Allmenn :sad: eller at eg ikkje velte VK1 Elektronikk...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-13 23:53, kindings skrev:

Jeg er nå 4. års student på NTNU og kan konstatere at matte er viktig og jeg går på "geologi og petroleumsteknologi" som krever svært lite matte i forhold til f.eks IT, matte og fysikk.


 

"Jeg har nå gått på skole i 16 år, og kan fremdeles ikke skrive mitt eget morsmål."

Lenke til kommentar

Spenol:

Interessante meningsutvekslinger her, og du har et par bra poeng. Som 'embedsmann' (blir siv.ing teletek.i mai) så kan jeg bekrefte at det til dels er en slik elitistisk holdning i forhold til private datautdannelser.

Det er det selvsagt ingen grunn til, og det er det jeg vil poengtere her også.

Utdannelsene med dph/Itakademiet osv. på den ene siden og lange universitetsutdannelser (siv. ing, Cand.Scient) på den andre siden har helt forskjellige bruksområder.

Som du sier så kan du å drifte MS-nettverk, sannsynligvis bedre enn den jevne ferske siv.ing. Men i et normalt arbeidsmarked skal det ikke være konkurranse mellom it-kandidater og siv.inger. Siv.inger skal typisk brukes til å utvikle nye nettverk, skrive nye protokollstakker og mekke bedre fiberoptikk. Og det trenger man matte til.

Det at du blir oversett med "drittutdannelsen" din i favør av "embedsmenn" med beskyttede titler sier egentlig mer om det elendige arbeidsmarkedet som har rådet i bransjen det siste halvannet året enn om dine kvalifikasjoner.

Vi får i fellesskap håpe på et bedre arbeidsmarked utover våren :smile:

Lenke til kommentar

:smile: godt poeng. Legger til at norsk ikke er en del av pensumet for siv.ing studenter på NTNU. Jeg har mao ikke hatt norsk på over 4 år, så ett oppfriskningskurs hadde kanskje ikke vært dumt. Dog finnes det viktigere ting i livet enn kommaregler og rettskriving. Enda bra at jeg ikke viste nynorsken min :smile:

 

Prikkfri norsk er heller ikke viktig i realistfag, da det er forventet at de som leser slik litteratur vet hva det er snakk om.

 

OK, leste litt til mellom min og den siste her, så jeg redigerer i steden for å lage en ny melding.

 

Jeg vet ikke helt om trakkaseringen av DPH og andre private høyskolen er min feil, men jeg trakk inn DPH for å si at man ikke blir ingeniør eller sivilingeniør uten matte. IT udanning uten matte er ingen nyhet, det finnes også på NTNU(dette er også nevnt tidligere). Jeg kjenner flere som har tatt en "kort" utdanning på DPH og fått gode jobber innen IT etterpå. Problemet er at det ikke er behov for et ubegrenset antall av disse heller, akkurat dette er ikke noe man skal bekymre seg for, men verd å ha i bakhodet når man velger.

 

Og til slutt NTNU reklamen min:

Den store fordelen med NTNU er at man stiller krav til studentene i startfasen rent faglig sett, dvs at man gjør "lekser" o.l, noe som ikke gjøres på de fleste andre høyskoler og universiteter. Dette fører i praksis til at NTNU får ut flere siv.inger relativt til inntak enn de fleste andre universiteter og høyskoler. Det skal også legges til at NTNU har fått masse kritikk for denne metoden, som i praksis har forsynt Norge med sivilingeniører i flere mannsaldre.

 

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2001-12-14 18:05 ]

Lenke til kommentar

Vil bare si at matte er ekstremt viktig dersom man vil bli siving. Jeg går nå første året på siving elektronikk på NTNU, og matten her er sinnsyk i forhold til på videregående. I høstsemesteret (ca 4 mnd) så har vi et mattefag med mer pensum enn 2mx og 3mx til sammen. Neste semester har jeg to mattefag parallellt, ser ikke spesielt fram til det.. Hvis du ikke kan matten fra videregående noe særlig, så sliter du. Men hvis du fullfører studiene her så er du garantert fet jobb etterpå :grin:

 

-There is nothing to fear, but fear itself-

Lenke til kommentar

har bare lyst til å si et par ord til alle dere som drømmer om ntnu:

 

det er faktisk en av de høyere utdanningene her på jord (siv.ing), sammen med leger og såntno, så ikke depp om dere ikke klarer det,for det er stort sett norges matte/naturfag genier som går der å alle jeg har vært borti som går der er sinnsykt smarte mennesker. Kanskje noen av dem ikke eier det som kalles "sosial intelligens" og kreativitet og jeg tror ikke de kommer så jævli langt uansett hvor gode de er i matte eller fysikk. Kan kanskje noen av dere ntnu karer som har postet her svare på ?

 

kanskje en ide å sjekke ut en liten "vil du bli uni-student testen som en professor på ntnu har mekka:

http://www.start.no/quiz/nettnott/2001/10/19-4240.html

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-14 21:39, techz skrev:

har bare lyst til å si et par ord til alle dere som drømmer om ntnu:


det er faktisk en av de høyere utdanningene her på jord (siv.ing), sammen med leger og såntno, så ikke depp om dere ikke klarer det,for det er stort sett norges matte/naturfag genier som går der å alle jeg har vært borti som går der er sinnsykt smarte mennesker. Kanskje noen av dem ikke eier det som kalles "sosial intelligens" og kreativitet og jeg tror ikke de kommer så jævli langt uansett hvor gode de er i matte eller fysikk. Kan kanskje noen av dere ntnu karer som har postet her svare på ?


kanskje en ide å sjekke ut en liten "vil du bli uni-student testen som en professor på ntnu har mekka:




Du har selvsagt helt rett i matte og fysikk ikke er alt her i livet, og at man trenger andre egenskaper i tillegg. Matte er i de fleste tilfeller bare et nødvendig grunnlag for å forstå og forklare tingenes sammenheng.

 

Når det gjelder 'geni-erklæringen' din så er jeg ikke helt enig. Det er også en fornærmelse overfor legene å sidestille oss med dem. Personlig har jeg ikke hatt spesielt gode matte eller fysikkarakterer(4 i 3MN), men jeg har en generell interesse for teknologi og duppeditter (som alle andre her på forumet). Teknologiinteressen er også felles for de fleste siv.ing studenter.

Men jeg vil påstå at de fleste er helt vanlige folk, med helt vanlige styrker og svakheter. Selvsagt er det noen som er ekstreme 'nerder', men svært få. Faktisk er det slik at siv.ing utdanningen (sammen med BI/NHH) er regnet som en lederutdanning i like stor grad som en teknologiutdanning, og da er sosial intelligens *minst* like viktig som matte/fysikk.

På den andre siden vil man ikke bli respektert som leder om man ikke kan det grunnleggende. Og når man er i arbeidslivet så er det ikke ikke tid til å sette seg ned å lære matte fra grunnen av, derfor er det viktig å tilegne seg dette på en eller annen skole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...