Gå til innhold

Fluebinding er spennende


V?rbris

Anbefalte innlegg

Har selv i noen år drevet med fluebinding og da først og fremst på vinterstid i kveldtimene.

 

Dette er en spennende hobby, ikke nødvendigvis så dyr heller.

 

Det en trenger er en bindestikke av brukbar kvalitet, saks, trådholdere, avslutningsverktøy, trådtredere, hacklklemme, fluebinderlakk og noen få ting til.

 

Dette kan kjøpes som sett og er i de fleste tilfeller holdbare i lang tid.

 

 

Fjær,hår, ull, garn, tråd og diverse dubbingsmateriale kan kjøpes, dette varer i årsvis hvis en tar vare på det og rekker til en masse fluer.

 

Ennå mer spennende er å samle fjær selv ute i det fri eventuelt ta vare på vinger og fjær etter felt vilt, det samme gjelder hårmateriale.

 

Dette bør gjennomgå en kur eller ett bad i Alun samt pudres med Boraks for å holde utøy borte. Bør også pakkes i beholdere så utøy ikke kommer til, bindemateriale som fjær og hårmatriale som en får kjøpt er kjemisk behandlet mot utøy det meste av det.

 

Boraks og Alun kan fåes kjøpt på Apoteket, begge ting er også ingredienser hvis en skulle prøve seg på garving av skinn.

 

Selv har jeg bundet knøttsmå tørrfluer,imitasjoner av døgnfluer, mygglarver, store enkeltkroks hår og tradisjonelle fjær laksefluer.

 

Har også bundet sjøfluer som imiterer krabber, reker, og børstemark, dette er ett spennende felt der ferdigheter blir satt på prøve, og det mest spennende er når fluene skal prøves i fiske, vil de lure fisken?

 

Fluer for sjøørret, makrell, sei lar seg også binde, her er det oppfinnsomheten som teller.

 

Har til nå bundet tusenvis av fluer i forskjellige varianter og har ennå ikke blitt 100% fornøyd med en eneste en, dette driver en videre til nye presisjonsarbeider.

 

Dette bør kunne være en overkommelig hobby for de fleste økonomisk, og husk du trenger ikke fluestang, du kan bruke 5-6 mtr lange teleskopstenger med en flue, bruke flue og dupp istede for mark og dupp, og fluer til sjøfiske med dork eventuelt juksa med en større sluk nederst og egenproduserte fluer som opphengere ovenfor sluken.

 

Dette kan være en god hobby sene vinterskvelder når uværet herjer ute og en venter på vår og sommer, samtidig kan en la fantasien løpe fritt når det gjelder kommende fangster.

 

Nå er rustfrie kroker populære særlig som streamere og som sjøvannskroker.

 

Jeg anbefaler ikke disse, grunnen er at hvis fisken sliter seg vil kroken bli hengende i fisken til ( evig tid ).

 

Da er det bedre å bruke standardkroker som ruster, de vil hvis fisken sliter seg og kroken bli hengende i fiskens kjeve ruste etterhvert og miste sitt grep i fisken slik at de har større sjans for å løsne fra fisken.

 

Det finnes en mengde bøker som beskriver bindeteknikker, omhandler bindebeskrivelser og bilder av kjente og ukjente fluer.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kona kjøpte fluebindesett til meg som gave og jeg bekrefte at det er en givende hobby. :thumbup:

 

Ble "bitt" rett etter sesongen var over, så selve fiskingen har jeg til gode.

Men det kan da ikke være så veldig vanskelig. :roll:

 

Har bare bundet litt over tjue lakse og sjøfluer til nå men regner med at det kommer til å bli langt flere når sesongen starter igjen!

Kan forresten anbefale noen bøker jeg bruker når jeg binder fluer:

 

- Fluefiske og Fluebinding (Niels Vestergaard)

- Fluebindeteknikker (Ted Leeson og Jim Schollmeyer)

- Den Store Fluebindingsboken (Børre Pettersen, Erling Sand)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jaja fått meg ny fluestang (Loop LTS x3 9,6" klasse 7) så nå klør eg etter å fiske og får å få ut litt av "steamen" har eg bindt fluer. Lagde min første streamer men ble ikke helt pen tror eg. Prøvde også å lage en strandreke imitasjon men glemte øyenen så...

Ikke de styggeste fluene eg har prestert å lage så det kommer seg sakte men sikkert. Selvom streameren ikke ser så pen ut tror eg skal klare å få noe på den.

 

Fulgte ikke noe "oppskrift" og ble bare tilfeldig valg av farge og slikt.

 

Streamer:

 

First_streamer01.jpg

 

Strandreke (uferdig):

 

First_shrimp_unfinished01.jpg

 

 

Edit: På strandreken kan dere se en lang hvit ting som faktisk er en tentakkel fra sånne selvlysende blekksprut opphengere til pilking. Er en slik på hver side av reken. :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Jaja fått meg ny fluestang (Loop LTS x3 9,6" klasse 7) så nå klør eg etter å fiske og får å få ut litt av "steamen" har eg bindt fluer. Lagde min første streamer men ble ikke helt pen tror eg. Prøvde også å lage en strandreke imitasjon men glemte øyenen så...

Ikke de styggeste fluene eg har prestert å lage så det kommer seg sakte men sikkert. Selvom streameren ikke ser så pen ut tror eg skal klare å få noe på den.

 

Fulgte ikke noe "oppskrift" og ble bare tilfeldig valg av farge og slikt.

 

 

Edit: På strandreken kan dere se en lang hvit ting som faktisk er en tentakkel fra sånne selvlysende blekksprut opphengere til pilking. Er en slik på hver side av reken.  :p

7481782[/snapback]

 

 

Fått testet kreasjonene dine? Ser litt giftig ut den reka. :ph34r:

Lenke til kommentar

Reken så bra ut men ble nesten totalvrak etter å ha blitt kvestet av en fisk som eg ikke fikk opp. Dårlig bundet med andre ord. :p

Ellers har eg fått flere fisk på den andre stygge streameren.

Har bindt flere fluer nå og begynner å bli rimelig flink syns eg. Klarte tilåmed å binde en runars deceiver. Aldri bundet vakrere "flue" som egentlig er en fisk imitasjon.

 

Runars deceiver

 

Myfirst_runarsDeceiver.jpg

 

OG her er 2 "Freestyle" clouser minnows:

 

my_clouserMinnow_silverfish.jpg

my_clouserMinnow_greenyellow.jpg

 

Var en tur og testet fluene men det var vanskelige forhold. Var fjære, sol og blikkstille så fisken var ikke spesielt på hugget. Tester igjen når regnet gir seg engang i neste uke.

Lenke til kommentar

Dette var fine fluer, vil tro de egner seg veldig godt for sjø-ørret fiske, også bundet på streamerkrok.

Da anbefaler jeg kroker som ruster, dvs ikke bruk rustfri, for hvis fisken sliter seg må den svømme resten av livet med en krok i munnviken.

En krok som ruster vil etterhvert bli løs, og fisken greier og skrape den bort.

Lenke til kommentar
Damn! Du har jo skillz! Hehe eg gidder ikke engang å prøve noe slikt.  :!:

8170753[/snapback]

 

Den er ganske enkel å binde faktisk. :)

 

 

Legger ved den første flua jeg har bundet på krok 20.

Spent spinner (død/døende døgnflue)

8171850[/snapback]

Nice! Vet kem du er nå. Du kaller deg ulv på fluefiske siden. :p
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er gøyt med fluebinding men jommen krever det ikke litt tolmodighet og stødige hender.  :p

 

Har ikke akkurat blitt de mest brukbare fluer av det eg har lagd fra bunnen av.

Trenger dog å enten kjøpe meg bok/video eller gå på bindekurs.

6878712[/snapback]

Husk at utseendet har ikke alltid så mye å si. For deg kan en flue se ut som en dritt hele saken, men for fisken kan det være noe helt annet.

Jeg binder en del fluer jeg og. Blitt litt lite i det siste, men bandt som bare det for et par år siden. Har fluestang og alt klart, men aldri prøvd den. Virker så vanskelig :ermm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tid for å fiske med flue etter Gjedda nå :)

Har bundet noen varianter som skal testes.

Et par for grundt vann og siv/gress.

gj1he1.jpg

Gj2.jpg

 

Og noen varianter som går dypere:

Gj4.jpg

Gj5.jpg

Gj3.jpg

 

Legger til et par pilder av Gjedder tatt på den nederste flua i går.

gj6pq8.jpg

gj2da0.jpg

 

Bare å la fantasien løpe løpsk :)

Endret av ghbing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...