Gå til innhold

Hvordan lage god pizzabunn?


Erik B.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er den orginale italienske oppskriften

 

Hell vann i en bolle,

 

bland eventuell fersk gjær med vannet

 

Hvis tørrgjær, bland dette med litt mel.

 

Ha deretter oppi litt mel, en liten porsjon salt, (liten teskje med sukker hvis pizzaen haster)

 

til slutt har du oppi litt olivenolje (et par skjeer)

 

Så elter du blandingen og tilsetter en tilfredstillende mengde mel slik at deigen blir slik du ønsker den.

 

Hvis du skal lage en skikkelig god en, så lag deigen dagen før og la den heve seg på et kjølig sted, f.eks kjøleskapet.

 

Det er litt vanskelig å si nøyaktig hvor mye som skal av hver ingrediens, fordi produktene varierer.

 

Mvh. Morten

Lenke til kommentar

Pizza ja :)

 

kommer ann på hva man liker da.

 

Baker en del pizza selv, og det jeg først er å blande gjær og varmt/lunket vann ( kommer ann på hvor varmt det skal være om det er tørrgjær eller ferskt). ca 10-15g per pizza. La vann og gjær stå noen minutter og godgjøre seg før man fortsetter.Jeg sliter også litt med menge, for jeg tar alltid ting på slump, men vil tro at jeg pleier å satse på ca 2,5dl veske per pizza. Det inkluderer vann og olje.

Hvor mye og olje man vil bruke kommer ann på smak og behag, deigen blir mye letterå håndtere med mye olje, men man må teste seg frem, tror jeg pleier å satse på 2:1 eller 3:1 alt ettersom jeg føler for det :) Igjen tas ting på slump.

Så har jeg mel og salt i en bolle, en ts salt omtrent, hvis man sikter melet blir deigen finere, men det tar lenger tid. Så har jeg vesken over og begynner å kna det sammen. Men er lov å bruke en sleiv hvis man ikke vil bli grisete :) Jeg har ikke så mye mel til å begynne med, men tilsetter mer litt og litt til deiegen har riktig konsistens.

Så lar jeg den hveve en stund, men det er jo litt varierende ettersom hvor god tid man har.

Så ruller jeg den ut, har jeg vært flink med deigen pleier jeg å klare det med hendene. Så stikker jeg hull med en gaffel på deigen og steker den i ovnen en 3-10 min (kommer ann på ovnen, og hvor tykk deig man vil ha, men la den bli fin og gyllen)

Ta ut bunnen, ha på fyll og stek 5-10 min til :)

 

Slike pizzabunner kan man og lage en del av og putte dem i fryseren. Bare husk å pakk dem ordentlig inn, hvis ikke tørker de ut i fryseren. Da tar det ikke lenger tid enn å lage en grandiosa.

Lenke til kommentar
Hvordan lager man den gode, tynne pizza bunnen?

Gi oss oppskriften på den perfekte pizzabunn! :)

6876635[/snapback]

 

Tynn, digg pizzabunn:

 

Følg oppskriften for vanlig pizzabunn fra kokeboka.

Men gjør følgende unntak:

 

Ingredienser

- Enkelte oppskrifter har med sammalt hvete. Dropp det.

- Ikke ha oppi så mye gjær som annvist (kun ca. 60-70%, alt ettersom)

- For å unngå at smaken blir kjedelig krydrer du deigen litt ekstra med krydder du liker. NB. ikke for mye. Skal bare heve smaken ett hakk.

- Ha i Oregano i deigen. Hell på. Blir uansett ikke så mye i den store sammenheng

- Bruk litt ekstra olje, reduser med tilsvarende mengde vann.

 

Heving

- La deigen heve helt ut, slik at den hever minst mulig i ovnen.

- Stek deigen (utkjevla selvfølgelig) i et par minutter før du tar på fyll. Poenget er at den ikke skal bli crispy, slik at den lille hevelsen som uansett kommer kan slås tilbake.

- Så er det klart for fyll (på pizzaen altså).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

jeg bruker 0.5kg hvetemel til 3dl vann. 1 pakke tørrgjer, knype salt og en slurk olivenolje. mengden vann og mel er omtrentlig da dette varierer.

 

dersom man har pizzaovn så kan man starte å kjevle de ut og steke med en gang. skal det være i stekovnen så sett til heving 20-30min. etter bunnen er kjevla ut og lagt på plata så hev den ytterligere (typisk 10min, men her blir man som regel utolmodig).

 

å nevne Toro i denne sammenhengen er på grensa til blasfemi...det er iallefall diskvalifikasjon når det er i sammenheng med "hjemmelaget."

pizzadeig (pizza generelt) er så enormt enkelt at det å bruke toroposer kun ødelegger. litt stolthet må man da ha.

Lenke til kommentar

pizza.png

Software engineer and NYC pizza lover Jeff Varasano has reverse-engineered the pizza from his favorite NYC pizza joint and posted the instructions for all to enjoy. The secret:

 

It's all in the crust. My dough is just water, salt, flour and yeast. I use no dough conditioners, sugars, oils, malts, corn meal, flavorings or anything else.

 

    It's all in the crust. My dough is just water, salt, flour and yeast. I use no dough conditioners, sugars, oils, malts, corn meal, flavorings or anything else.

 

Varasano's instructions are exhaustive, but he also heats his oven to a fiery 825 degrees to accomplish his great crust. Obviously most conventional ovens won't let you cook above 500, but he also describes how he got his oven to do 825F (I'm no electrician or fireman, but head down that road at your own risk). I haven't tried his recipe, but the pictures look enticing. Thanks Charles! — Adam Pash

 

Hele artikkelen her: http://www.sliceny.com/jvpizza.php

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...