Gå til innhold

Lage 3D-spill som Habbo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Hva i alledager er habbo ? Og PHP er absolutt ikke et språk man lager 3D spill i. PHP er rett og slett ikke kraftig nok.

 

EDIT: Hvilken språk ? C++(C ?) er vel det mest populære språket da det kommer til 3D og spill.

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Hva i alledager er habbo ? Og PHP er absolutt ikke et språk man lager 3D spill i. PHP er rett og slett ikke kraftig nok.

6862537[/snapback]

 

joda, så en gang en fyr som lagde en 3d-rendrer i php :) .. men husker ikke url eller no.

lignet på den gamle labyrint windowsskjermbeskytteren.

Endret av kennteh
Lenke til kommentar
Ja, det blir vel det... Men nå som jeg først har satt opp en post her... Trenger jeg en egen guide for å programmere spill i C#? Eventuelt... Har noen en link til en god guide de har brukt?

6862763[/snapback]

Dersom du har så lite peiling på programmering som det hørest ut til, ville aldri eg begynt med å lage et spill. Lær deg ett språk, gjerne php, python, ruby eller c#, og lær deg det skikkelig. Begynn med hello world, utvid med loops, kondisjonelle hopp etc etc. Å lage et 3D-spel krev *solide* programmeringskunnskaper.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å lære seg kodespråk som C, C++ osv...

Har prøvd selv noen ganger, for å lære deg slike språk bør du nok kjøpe deg en bok. Og ha mye tid, mye, mye tid.

 

Foreslår at du slår deg fast ved et prosjekt om gangen :)

At du kosentrerer deg om det real etablish greiene som er en vanskelig oppgave, men mye lettere enn å lage et spill som habbo.

 

No offence, tror ikke du er helt klar for å programmere spill som habbo enda.

Du er trossalt bare 13(eller noe) :p

Endret av erixz
Lenke til kommentar

Jepp, jeg er 13, men selvfølgelig har jeg ingen planer om å lage noe som habbo. Er bare nysgjerrig på hvordan de har laget det. Har en god bok om C#. Er i kapittel 7 ;) Men akkurat nå konser jeg mest på PHP. Skal opprette et firma snart også ;) Det er mye som skal gjøres, men jeg prioriterer PHP og RealEtablish høyest ;)

Lenke til kommentar

Offopic:

Starte et firma? Du er tretten år gammel gutt, ikke myndig. Hvordan i h$#$%te skal du registrere et firma, og hvor henter du kompetansen din fra? Vet du hva det innebærer og starte et as? Koster vel rundt 50 k mener jeg? sorry bobby, men synes du skal slappe litt av og ta skolegangen din serriøst istedenfor jeg;)

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar
Offopic:

Starte et firma? Du er tretten år gammel gutt, ikke myndig. Hvordan i h$#$%te skal du registrere et firma, og hvor henter du kompetansen din fra? Vet du hva det innebærer og starte et as? Koster vel rundt 50 k mener jeg? sorry bobby, men synes du skal slappe litt av og ta skolegangen din serriøst istedenfor jeg;)

6864534[/snapback]

Vel, det er faktisk gratis å opprette et Enpersonsforetak (også kjent som enmannsforetak, enkeltmannsforetak o.l). Skal man opprette AS koster det 100k, mens ASA koster 1M. Uannsett må man, som du sier, være myndig for å opprette et firma.

 

Edit: ANS og ANS/DA er vel også gratis, men igjen må man være myndig.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen planer om å utvikle et AS firma. At jeg må være myndig har jeg tenkt på. Firmaet er allerede registrert i min mors navn. Vi må bare endre firmaets navn :)

 

Noe stort firma blir det heller ikke. Regner vel med at det blir et lite enkeltmannsforetak. For å drive litt med webdesign og slikt.

Lenke til kommentar

Bruk en ferdig 3D motor ála Unreal/Source.

Men da må du kjøpe rettighetene til motoren for å få lov til å gi ut spillet, noe som koster deg mer enn du mest sannsynligvis vil tjene på spillet.

Eventuelt lag din egen 3D motor, men tar lang lang lang lang tid.

Spesielt hvis du er uten erfaring, du kan jo tenke deg selv da:

 

#Fysikkmotor

#"Det-som-tegner-til-skjermen"

#Selve 3D kjernen da. (Her må man også implementere items hvis man ønsker det)

#MapTool (Greie til å lage nye map til spillet ditt uten å måtte hardkode det.

 

Tja du kan jo alltid starte å lese OpenGL tutorials på nettet, eller 3D3.

Du må også kunne C++, og selvfølgelig vite mye om spillet du vil lage.

Planlegge hele greien før du setter deg ned å skriver en eneste linje med kode skal hele prosjektet være planlagt.

 

Eventuelt kan du bruke GameMaker/Dark Basic, dette er programmer til å lage spill.

Men ekstremt begrenset hva du kan gjøre.

F.eks en 3d snurrende kube i Dark Basic er vel et par linjer vil jeg tippe.

Det samme i OpenGL/3D3, tja....

 

Dette ble veldig overflatisk, men start med SDK til andre 3DMotorer, så du faktisk forstår hva en 3DMotor trenger.

Så C++ og SDK til den API du vil bruke. (OpenGL/3D3)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Viss du tror at du lærer C, eller noe annet språk på et knips, så tar du nok feil min venn; dette tar år.

Jeg har lest rundt på forumer om programmerings språk, og har lest at det tar mange år lære seg et språk skikkelig.

Viss du skal lage spill sånn med en gang, og ikke kan noen språk skikkelig, ville jeg gått for Game Maker :D

Game maker er skrevet i Delphi, som er skrevet i Pascal, som er skrevet i C.

Så når du kan Game Maker, kan du lett gå over til Delphi, og deretter Pascal, og etter dette, C (etter min mening og research :D ). Men dette gjør du ikke på en måned, eller et år. Dette tar mange år.

Jeg holder selv på med Game Maker, og kan en del om GML (Game Maker Language), men ikke 100% :innocent:

Lenke til kommentar
Viss du tror at du lærer C, eller noe annet språk på et knips, så tar du nok feil min venn; dette tar år.

Jeg har lest rundt på forumer om programmerings språk, og har lest at det tar mange år lære seg et språk skikkelig.

Viss du skal lage spill sånn med en gang, og ikke kan noen språk skikkelig, ville jeg gått for Game Maker :D

Game maker er skrevet i Delphi, som er skrevet i Pascal, som er skrevet i C.

Så når du kan Game Maker, kan du lett gå over til Delphi, og deretter Pascal, og etter dette, C (etter min mening og research :D ). Men dette gjør du ikke på en måned, eller et år. Dette tar mange år.

Jeg holder selv på med Game Maker, og kan en del om GML (Game Maker Language), men ikke 100% :innocent:

7619611[/snapback]

Så du har lest at det tar år... Det er eg ueinig i. Du kan lære mykje på nokre timar, og du kan lære veldig mykje på nokre hundre timar. Så at det tar år er eg heilt ueinig i.

 

Og å sei at et språk er skrive i eit anna er heilt meiningslaust. Totalt. Python er skrive i C/C++ tipper eg, men dei har ingen fellesnevnarar utover at dei er programmeringsspråk, så delphi vil ikkje hjelpe deg direkte med C.

 

Men kan du først ett språk er det raskt å lære seg ett til, etter som du kjenner tenkemåten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...