Gå til innhold

Acer Travelmate 230 fungerer ikke med Redhat!

paroa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, den dustete linuxdistrubisjonen redhat påstår at det ikke finnes noen skjerm på en acer travelmate 230! Når jeg prøver å starte X så får jeg bare til svar: Fatal server error: No screen found. Så spørsmålet mitt til dere er hvordan får jeg den til å finne skjermen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Redhat er vel en ganske så utdatert distro. Så med mindre det er noen meget spesielle grunner for at du trenger å kjøre akkurat Redhat så anbefaller jeg deg til å kanskje prøve en nyere distro. Feks. Fedora som er basert på Redhat eller eventuelt en annen distro.

Skrevet

Grunnen er at det er en oppgave jeg har på IKT. Læreren hadde redhat liggende så jeg gikk for det nå isted.. Jeg prøvde FreeBSD, men det var bare noe tull...

Skrevet

FreeBSD er flotte greier.

Det du sliter med kan helt sikkert løses, men jeg vil heller anbefale deg å legge inn noe som ikke er eldgammelt. Evt. får læreren din gi deg support.

Skrevet

Spørs jo alt hva han skal gjøre det da. Siden at Red Hat/Fedora har Gnome som standard Window Manager, så er det kanskje den læreren hans vil at han skal bruke? Da blir nok ikke standard Slackware veien å gå, for den kjører som kjent KDE som standard Manager og Slackware har ikke Gnome som standard. Det må man isåfall installere senere.

Hvorfor læreren mente at han skulle legge inn Red Hat er for meg en gåte. Den er ganske så gammel, og Fedora er nesten helt lik så vidt jeg husker.

Litt veiledning fra lærer sin side hadde ikke vært så dumt her. Du får høre med han om hva som er formålet med at du skulle ha Red Hat. Hvis det ikke var for noe spesielt, så installerer du Fedora eller noe annet istede.

Slackware er en kjempe distro. Kjernen er riktignok litt gammel på standard Slackware, men hvis du trenger noe support for maskinvare så kan du rekompilere det i kjernen.

Skrevet (endret)

Læreren skjønner ingen ting av det.. FreeBSD fikk jeg ikke brent ut det skjedde altid noe tull under "Avslutter brenning". å innstalere fra nettet gikk hvertfall ikke (husk, dette er skole). kanskje jeg må brenne det ut her hjemme da..

Edit: Oppgaven var: (velg mellom a eller b)

A) 2Microsoft operativsystemer og 1 Linux basert operativsystem (unix er også greit).

B) 2 Linuxbaserte operativsystemer og 1 windowsbasert.

Endret av paroa
Skrevet
Læreren skjønner ingen ting av det.. FreeBSD fikk jeg ikke brent ut det skjedde altid noe tull under "Avslutter brenning". å innstalere fra nettet gikk hvertfall ikke (husk, dette er skole). kanskje jeg må brenne det ut her hjemme da..

Edit: Oppgaven var: (velg mellom a eller b)

A) 2Microsoft operativsystemer og 1 Linux basert operativsystem (unix er også greit).

B) 2 Linuxbaserte operativsystemer og 1 windowsbasert.

6856040[/snapback]

Last f. eks ned Ubuntu, Fedora, SuSE, Mandriva eller Mepis. Slackware og *BSD har høyere "inngangsbillett" enn de jeg nevnte.

Skrevet
freebsd er meget bra . redhat /centOS /fedora er noe av de største driten jeg har vert borti .

slackware eller freebsd er goe valg .

6855011[/snapback]

Greit at du liker slack, sikkert en fin distro det. Men ro ned litt nå.

Jeg skal ikke kjøre det i trippel boot nei.. Det innstaleres på 3 forskjellige acer maskiner som vi har.

6860544[/snapback]

Hva skal dere gjøre med det annet enn å installere?

Forøvrig er "RedHat Linux" eldgammelt, dersom det er de som er nummerert 1-9. Etter versjon 9 ble det splittet i 2 - Fedora som har nye versjoner ofte og er gratis, og RedHat Enterprise Linux som endres skjelden og ikke er så "oppdatert", men som tilgjengjeld har support. RHEL koster penger. CentOS er en gratis klon av RHEL.

Dersom det ikke står i oppgaven at du skal installere "RedHat", installer noe nyere. Gode valg for uerfarne er Fedora og Ubuntu.

Skrevet

Her er hele oppgaven:

GruppeOppgave (grupper 2-3 pers.)

Løs alle tre oppgavene

Oppgave 1

Velg det operativsystemet du bruker daglig.

Gjør rede for operativsystemets muligheter i brukergrensesnittet (navigering og bruk). Vær konkret og vis funksjoner og vis systemprogrammer.

Oppgave 2

Gjøre ett av følgende:

A) Installasjon av:

To Windowsbaserte operativsystemer og

ett ikke Windowsbasert operativsystem.

eller:

B) Installasjon av:

Ett Windowsbasert operativsystem og

to ikke Windowsbaserte operativsystemer.

Oppgave 3

Fokuser på ett av følgende:

A) Installasjonsprosess.

Hvordan gjennomføres instalasjonsprosessen og hvilke deler inngår ved installasjon av operativsystemet. Sett opp konkrete punkter på forhånd for hva dere vil se etter og vurdere.

B) Systemfunksjonalitet.

Hvilke funksjoner og hvilke verktøy tilbyr de ulike operativsystemene. Sett opp en detaljert liste over det dere finner.

Skrivebord, Min Datamaskin, Nettverksinnstillinger, Søppelbøtten, Oppgavelinje, Startmenyen, Egenskaper, Høyre Mustast, Hurignavigering mellom vinduer, Hurigtaster/snarveier?

Hvordan fungerer menystyringen?

Hvilke programmer er installert på maskinen? Hvordan fungerer dissse?

Er det noen særegne programmer til dette OSet? Hva er felles / "like" programmer (fungerer de på samme måte) hos de ulike OSene?

Noen nøkkelbegreper: Brukervennlighet, logikk, nettverksinstillinger, maskinvare brukernavigering, system- verktøy, administrasjon og vedlikehold.

Arbeidsgang:

Gruppesammensetning

Valg av oppgavens innhold (vurder også hvordan dere få tak i programvare)

Arbeidsfordeling av oppgaveinnhold (Arbeidsplan)

Arbeid

Sluttprodukt ferdigstilles

Individuell vurdering

Besvarelsen skal ha 2 produkter som inngår i deres individuelle presentasjonsmappe:

I) En skriftlig fremstilling

II) En presentasjon som skal fremføres for klassen.

I) Den skriftlige besvarelsen

Denne skal være minst 400 ord og inneholde følgende:

1) Forside med navn og klasse

2) Innholsfortegnelse

3) Inneldning med presentasjon oppgavene

4) Hoveddel der innholdet presenteres

5) Avsluttning med en konklusjon

6) Egenvurdering av arbeidet (inividuelt)

NB. Merk tydelig hvilke valg dere har gjort for oppgaven.

PS: Bruk tid på oppgavens layout.

Slagord i mediabransjen:

"90 % is wrapping, 10% is content.." 

Tips: Bruk bilder, figurer og tabeller der det passer.

II) Den praktiske presentasjonen

Denne skal innholde følgende:

1) Presentasjon av gruppemedlemmer.

2) Introduksjon til oppgavebesvarelse

3) Fremstilling av oppgavebesvarelse

4) Evt. konklusjoner

Skrevet

Ok. Så basicly det dere skal gjøre, er å installere noen OS og skrive litt om installasjonsprosessen, samt litt om os'ets GUI - samt presentere dette til et publikum?

Du skal altså ha 2 windowsbaserte og 1 ikke-windows? Bruk Fedora (f.eks). Der har du også mulighet for å lage screenshots under installasjon - søk på google på hvordan man gjør det. Den burde også autodetektere det meste av maskinvare så sant det ikke er ekstremt sært.

Forøvrig - om dere har problemer med maskinvarekompatibilitet kan det være lurt å installere windows på laptoppen og linux på en stasjonær.

Ellers så ser jo denne oppgaven egentlig latterlig enkel ut...

Skrevet

Oppgaven er enkel ja, men jeg tror redhat ikke liker skjermkortet i pc-en. Vi har jo på en måte gjort oppgaven for redhat er innstalert, men gui er det så som så med..

Skrevet
GUI er ikke nødvendig, men om du vil ha det vil jeg anbefale deg å kjøre en distro som ikke er fra 1995.

6885873[/snapback]

såååå gammel er da ikke RH :p Men er vel en 3-5 år, og kan da ikke støtte skjermkort nyere enn den tid - i allefall ikke uten å sette driver til "vesa".

Hvaslags skjermkort har den egentlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...