Gå til innhold

Viderekobling til politiets nødsentral

Locutus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et litt uvanlig spørsmål, men ryktene går villt og ingen har kommet med et fornuftig svar, så jeg spør dere. Hvorfor blir noen mobiltelefoner viderekoblet til politiets nødsentral hvis de forsøker å ringe "08", mens andre bare får en feilmelding av typen "ugyldig nummer" eller lignende. Har prøvd det på mobiler fra forskjellige produsenter og forskjellige operatører, og det ser ikke ut til å være noen sammenheng her.

De fleste får feilmeldingen og ler av meg, men de som blir viderekoblet er genuint bekymret for hva dette kan bety. Håper noen kan kaste lys over fenomenet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har faktisk vært bort i det samme, hos meg skjer det ingenting, men noen kompiser av meg blir faktisk viderekoblet på samme måte som Locutus beskriver.

:hmm:

Skrevet

Min tlf viderekobler også til nødsentralen. Har en N70..

Merkelig egentlig ja, og har også vært borti noen andre telefoner som dette ikke skjer på.. :hmm:

Skrevet
Dette er et litt uvanlig spørsmål, men ryktene går villt og ingen har kommet med et fornuftig svar, så jeg spør dere. Hvorfor blir noen mobiltelefoner viderekoblet til politiets nødsentral hvis de forsøker å ringe "08", mens andre bare får en feilmelding av typen "ugyldig nummer" eller lignende. Har prøvd det på mobiler fra forskjellige produsenter og forskjellige operatører, og det ser ikke ut til å være noen sammenheng her.

De fleste får feilmeldingen og ler av meg, men de som blir viderekoblet er genuint bekymret for hva dette kan bety. Håper noen kan kaste lys over fenomenet...

6848074[/snapback]

Det er mange forskjellige nødnummer rundt i verden. Her i Norge har vi 112 for eksempel. Alle telefoner som selges i norge skal kunne ringe 112 selv uten simkort og uten å slå av tastelås. I USA for eksempel er det 911 som er det offisielle nødnummeret. Mange telefoner på det norske markedet kan også ringe 911 på samme måte som 112. Men det er ingen krav til at telefonen må kunne ringe dette nødnummeret. Samme er det med 08. Svaret på spørsmålet ditt er i hvertfall at noen telefoner sikkert også er ment for land hvor 08 er nødnummer. For eksempel New Sealand

Skrevet

6848074[/snapback]

Det er mange forskjellige nødnummer rundt i verden. Her i Norge har vi 112 for eksempel. Alle telefoner som selges i norge skal kunne ringe 112 selv uten simkort og uten å slå av tastelås. I USA for eksempel er det 911 som er det offisielle nødnummeret. Mange telefoner på det norske markedet kan også ringe 911 på samme måte som 112. Men det er ingen krav til at telefonen må kunne ringe dette nødnummeret. Samme er det med 08. Svaret på spørsmålet ditt er i hvertfall at noen telefoner sikkert også er ment for land hvor 08 er nødnummer. For eksempel New Sealand

6850849[/snapback]

Så hvis jeg er på New Zealand og ringer 08, blir jeg da satt over til politiet i norge eller på New Zealand? Virker litt far fetched... det kan jo umulig være samme system for nødsamtaler over hele verden?

Skrevet (endret)
Så hvis jeg er på New Zealand og ringer 08, blir jeg da satt over til politiet i norge eller på New Zealand? Virker litt far fetched... det kan jo umulig være samme system for nødsamtaler over hele verden?

6853829[/snapback]

Du skal i utgangspungtet settes over til nærmeste alarmsentral. Så hvis du er i New Sealand og ringer 08 settes du over til en lokal alarmsentral. GSMnettet er forholdsvis avansert og kan lokalisere ganske nøyaktig hvor du er. Prøv for eksempel å ringe 02800 og du blir koblet opp til nærmeste politikammer (ikke alarmsentral)

edit:

For enkelthets skyld tok jeg et kjappt søk på nett og fant denne informasjonen.

Endret av TheScirocco
Skrevet

6853829[/snapback]

Du skal i utgangspungtet settes over til nærmeste alarmsentral. Så hvis du er i New Sealand og ringer 08 settes du over til en lokal alarmsentral. GSMnettet er forholdsvis avansert og kan lokalisere ganske nøyaktig hvor du er. Prøv for eksempel å ringe 02800 og du blir koblet opp til nærmeste politikammer (ikke alarmsentral)

edit:

For enkelthets skyld tok jeg et kjappt søk på nett og fant denne informasjonen.

6854869[/snapback]

Okay, da er jeg tilbøyelig til å tro at dette er et nødnummer som er programmert inn i mobilen av produsenten, selv om det virker litt søkt at vi i norge skal kunne ringe et nødnummer som kun brukes i new zealand. Meeeen, en kompis av meg sier at denne funksjonen forsvant da han byttet nr, og disse nødsamtalene skal jo fungere uten sim-kort så jeg antar de er uavhengig av nr og operatør. Hvordan forklarer man da at etter han fikk nytt nr (på den samme mobilen) kunne han ikke lenger ringe 08?

Grunnen til at jeg har hengt meg opp i dette er at det ble sagt at telefoner som viderekobler på denne måten er med i et avlyttingsprogram som politiet kjører. Høres ut som en urban legend, men jeg har forhørt meg med venner og venners venner og det er overraskende mange som har hørt akkurat denne påstanden. Det er også pussig at alle jeg har snakket med som har vært i klammeri med loven har denne funksjonen på mobilen sin, mens ingen av de "lovlydige" har det...

Skrevet

Grunnen til at jeg har hengt meg opp i dette er at det ble sagt at telefoner som viderekobler på denne måten er med i et avlyttingsprogram som politiet kjører. Høres ut som en urban legend, men jeg har forhørt meg med venner og venners venner og det er overraskende mange som har hørt akkurat denne påstanden. Det er også pussig at alle jeg har snakket med som har vært i klammeri med loven har denne funksjonen på mobilen sin, mens ingen av de "lovlydige" har det...

6855012[/snapback]

Du kan ta det helt med ro. Du blir nok ikke avlyttet av politiet... Politiet driver riktig nok med telefonavlytting og har egene kontorer inne hos både NetCom og Telenor, men det skal litt mer til en å være vanekriminell for å bli avlyttet. Se bare på saker hvor det gjelder drap og narkotika hvor politiet beklager seg over at de ikke får bruke avlytting. Selv i forsvinningssaker hvor man søker etter personer krever det ganske mye byrokrati bare for at teleleverandøren skal utgi posisjon på konkrete telefoner. Telenor og NetCom har utrolig strenge rutiner for å utlevere noe som helst informasjon om sine kunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...