Gå til innhold

Bildekritikk: Blått speil


Aiven

Anbefalte innlegg

Hei. Prøver meg på litt landskapsbilder i Nederland om dagen. Er nybegynner, så all kritikk mottas med takk. Dette bildet er mer et lykketreff enn en gjennomtenkt konstruksjon og tatt på veien jeg sykler til jobb. Kameraet er et Fuji F30.

 

Burde jeg gjøre noe med bildet i photoshop (gimp)?

Burde jeg stille kameraet spesielt for landskap? Bruker mest autofunksjonen.

post-55699-1157967711_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var stilt, fredelig og utrolig vakkert. Et meget bra bilde. Noe av det aller beste jeg har sett her (men har ikke vært med så lenge da)

 

Jeg ville ha kuttet litt mer bunnen av bildet slik at det ble mindre vann mellom skyggen av treet i vannet og nedre kant av bildet. Jeg ville ikke ha kuttet til høyre på bilde, en vil da ødelegge de fine linjene som høyre kant av elven danner.

Lenke til kommentar

Takk for flott feedback!

 

Flott bilde, men kunne med fordel klonet bort den høyspentmasten i horisonten. Ble veldig opphengt i den :)

6844859[/snapback]

Gjorde det, men under tvil. Det er vel litt juks? ;)

 

Bilde under, redigert i gimp. Fjernet høyspentmast, kabler og massiv bluring av horisont, håper dette ikke er synlig? Fjernet litt vann under. Litt levels, litt ekstra kontrast.

post-55699-1158056401_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Greit kuttet i bunn, men syns du burde kuttet det litt mer fra høyresiden også. Er forsatt noe flate farger, prøv å dra opp saturation litt.

 

Det er ikke juks å fjerne høyspentmasten.

6847606[/snapback]

 

 

Ved å fjerne mer av høyre kant fjerner man ikke bare linjene i komposisjonen, men også dybden i bildet som elven er med på å danne. Helt feil etter min mening.

Fargemetningen kunne kanskje ha vært bedre ja.

Lenke til kommentar
Nei, huff, ikke mer gult, det ødelegger blåskjæret.

6850194[/snapback]

Neida, det er det man benytter filteret "Selective color" til. Man tar for seg den grønne kanalen, også øker man metningen av gult her. Deretter kan man gå inn på blå/cyan og øke metningen litt der.

 

Tror nok st hue/saturation ville ha fikset saken og. Rett og slett øk metningen på gult. Siden blåtonen ikke inneholder noe gult så vil ikke denne påvirkes av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...