Gå til innhold

Bios fra gigabyte isteden for packard bell


Vikers88

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Ja, jeg får vel gå rett på saken som plager meg litt;

 

Jeg har dette hovedkortet LINK og bruker bios versjonen fra packard bell. Men er det mulig å installere den "orginale" bios versjonen fra Gigabyte LINK på en eller annen måte? Biosen fra Packard bell går det ikke an å overklokke med osv.

Jeg har prøvd å installere biosen fra gigabyte over den fra PB men det funka ikke :hrm:

Så er det noen som har peiling på dette som kan hjelpe meg?? :)

 

Mvh. ViKeRs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at det ikke fungerte fordi du lastet ned et program fra Gigabyte til å flashe BIOSen, og dette programmet nekter å flashe BIOSen? Programmene som tilbys på hjemmesiden til hovedkortprodusenter nekter som regel å overskrive den gamle BIOSen med en ny hvis de ikke klarer å verifisere at den nye BIOSen er laget for hovedkortet. Dette er fordi folk av og til har lastet ned feil BIOS og ødelagt et ellers perfekt fungerende hovedkort med denne.

 

Sannsynligvis har PB gitt hovedkortet et eget produktnummer, og derfor kjenner ikke programmet det igjen. For å omgå dette problemet kan du flashe BIOSen med et uavhengig program. Det finnes vel flere slike, og jeg kan dessverre ikke anbefale et til deg, men søker du etter tips om disse på Google kommer du nok frem til et bra et. Bare husk at disse programmene som regel ikke sjekker produktnummeret i BIOS opp mot hovedkortet, så du må være 100% sikker på at du har rett BIOS.

 

Edit: Dette programmet duger sikkert.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Det er et høyst relevant spørsmål, jeg har heller ikke brukt det før. Derfor kan jeg dessverre ikke gi deg noe svar. Jeg ser at det følger en tekstfil med i zipfilen, denne gir en ganske god forklaring, men den er lang.

 

Før du flasher BIOSen vil jeg anbefale at du enten lagrer en backup av den gamle BIOSen eller laster ned den nyeste Packard Bell BIOSen, og lagrer denne på en oppstartsdiskett sammen med flash-programmet til Packard Bell. Uniflash overskriver ikke Boot Blocken så lenge du ikke velger dette, så hvis flashinga går galt, skal du ha en mulighet til å starte opp med en oppstartsdiskett for så å flashe den originale BIOSen tilbake med denne.

 

Det er ingen absolutt garanti for at flashingen blir vellykket, og går det galt er det ikke sikkert at det går an å gjenopprette skaden, men følger du anvisningene så øker du ihvertfall sjansen for at den blir vellykket. Lurer du på mer, så bare post spørsmålet her, så kommer det sikkert noen innom tråden som har god erfaring med dette.

 

Lykke til!

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Hei !

 

Ja, jeg får vel gå rett på saken som plager meg litt;

 

Jeg har dette hovedkortet LINK og bruker bios versjonen fra packard bell. Men er det mulig å installere den "orginale" bios versjonen fra Gigabyte LINK på en eller annen måte? Biosen fra Packard bell går det ikke an å overklokke med osv.

Jeg har prøvd å installere biosen fra gigabyte over den fra PB men det funka ikke :hrm:

Så er det noen som har peiling på dette som kan hjelpe meg?? :)

 

Mvh. ViKeRs

Selv om PB gir inntrykk av at Columbia VI har det samme hovedkortet som GA-8SIML(Rev 2.0), så er det opplagt stor forskjell, for å ta noe:

 

Columbia VI har 3x Firewire og brikkesettet er SiS 645 DX/ SiS 962, mens GA-8SIML(Rev 2.0) har ikke Firewire og brikkesettet er SIS 650/ SiS961 south bridge.

 

Derfor mener jeg at hvis det skulle lykkes å oppdatere PB-biosen med den til GA-8SIML(Rev 2.0), så er det et forsiktig anslag å tippe 90% sannsynlighet for død BIOS på første restart. Det skal mindre forskjeller til enn dette, dessverre.

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Å flashe inn en BIOS som støtter feil brikkesett vil ganske sikkert føre til svart skjerm, ja. I dette tilfellet var det jo egentlig ganske heldig at Gigabyte sitt program nektet deg å flashe BIOSen, spesielt med tanke på at disse programmene pleier å overskrive Boot Blocken per default. Eneste redning da vill ha vært å bestille en ny chip med BIOS fra Packard Bell.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Eneste redning da vill ha vært å bestille en ny chip med BIOS fra Packard Bell.

Det virker tåpelig av PB å hekte på referanse til et kort som er en så fjern slektning til dette OEM-kortet.

 

Lurer på om noen virkelig har lyktes å skrote bios'en pga. den opplysningen. PB tar trolig ikke noe ansvar men istedet blodpris for å erstatte en feilflashet biosbrikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...