Gå til innhold

EOS 400D vs 30D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du lurer på forskjellene trenger du antagelig ikke 30D (kanskje litt enkelt sagt, men...)

 

I tillegg til det nevnte er dette forskjeller:

- 30D har pantaprisme i søker, 400D har speil. Forskjellen er at 30D har marginalt lysere søker

- 30D har spotmåling. Fint om du trenger å måle lyset på "små" objekter

 

Ellers sammenlign tester fra f.eks. dpreview.com eller andre seriøse siter

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg skal anskaffe ett av disse selv om ikke så lenge, og har sett litt på det samme spørsmålet.

 

Sånn som jeg ser det, så er det ikke så mange forskjeller på disse. Jeg kan bare se noen få ulikheter som jeg mener har betydning for meg i alle fall:

- Bedre byggekvalitet, metallhus

- Bedre søker

- Raskere flerbilde

- Spotlysmåling

- ISO 3200

 

Til gjengjeld har du faktisk et par felter hvor 400D er BEDRE enn 30D:

- 10 megapiksler

- Støvfjerning

 

400D finnes i prisguiden fra 6200,-, mens 30D finnes i prisguiden fra ca 9800,-

 

Min konklusjon er at 30D ikke er verdt prisforskjellen. Hadde den kostet 1500-2000 kr mer, så kanskje. Men ikke nesten 4000,-! Og husk at 400D ikke er i butikkene enda engang, og sannsynligvis vil komme ytterligere ned i pris i de følgende ukene og månedene.

 

99% sikkert kommer jeg til å gå for 400D. Jeg ser selvsagt at 30D på mange måter er bedre, men den må droppe en god del i pris for at jeg skal vurdere den nå.

 

Jeg tror en 400D med god optikk vil være et bra valg.

 

Stig

Lenke til kommentar
Hva er hovedforskjellene på Canon EOS 400D og 30D?

6815273[/snapback]

 

EOS 400D er "entry-level." EOS 30D er et hakk oppover, og har bedre komponentkvalitet, med en mer holdbar lukker og generelt mer solid mekanikk. Dessuten høyere batterikapasitet, punktmåling, ekte pentaprismesøker med glassprisme, høyere opptaksfrekvens og mulighet til å bruke 3200 ISO.

Lenke til kommentar
måske lidt at tage forskud på glæderne - den blev lanceret i feb. i år, og hvis deres 1½ års levetid holder kommer 40D om et år - på den tid kan man tage MANGE gode billeder med 30D

læs mere her http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/

6834088[/snapback]

 

http://crunchgear.com/2006/09/05/canon-eos-40d-info-leaked/

6834157[/snapback]

 

 

Doh!

 

homer_doh.gif

 

 

Jeg visste jeg skulle ha ventet litt med å kjøpe 30D....

Men men, sånn er det jo alltid og jeg hadde sikkert tatt like dårlige bilder med 40D som jeg gjør med 30D :p

Lenke til kommentar
måske lidt at tage forskud på glæderne - den blev lanceret i feb. i år, og hvis deres 1½ års levetid holder kommer 40D om et år - på den tid kan man tage MANGE gode billeder med 30D

læs mere her http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/

6834088[/snapback]

 

http://crunchgear.com/2006/09/05/canon-eos-40d-info-leaked/

6834157[/snapback]

 

 

Doh!

 

homer_doh.gif

 

 

Jeg visste jeg skulle ha ventet litt med å kjøpe 30D....

Men men, sånn er det jo alltid og jeg hadde sikkert tatt like dårlige bilder med 40D som jeg gjør med 30D :p

6834629[/snapback]

 

 

Slapp av, er ikke store forskjellen... Og 30D er et supert kamera. :-)

Lenke til kommentar
Og 10,1 MP er ikke nødvendigvis bedre enn 8MP..

 

Forøvrig så er 40D i annmars om ikke så lenge og da detter prisen på 30D..

 

S

6834039[/snapback]

 

 

Tja, det tviler jeg helt ærlig på. Har du sjekket prisen på en 20D i det siste? Den koster faktisk MER enn en ny 30D, så jeg tror ikke teorien din holder stikk. Man skulle tro at 20Dene ble gitt bort for en slikk om dagen, men slik er det ikke. Lanseringen av 400D burde egentlig også få prisen på 350D til å falle drastisk, men den har kanskje falt 200 kr.

 

Jeg tror ikke på noe kjempe-prisfall på 30D med det første, selv om det skulle komme en 40D.

 

Dessuten: Jeg blir ærlig talt svært overrasket om det kommer en 40D nå, samme år som 30D ble lansert. jeg tror ikke vi får se en 40D før tidligst over jul/til våren.

 

Men jeg kan ta feil da. :)

 

Stig

Lenke til kommentar
Hva er hovedforskjellene på Canon EOS 400D og 30D?

6815273[/snapback]

 

EOS 400D er "entry-level." EOS 30D er et hakk oppover, og har bedre komponentkvalitet, med en mer holdbar lukker og generelt mer solid mekanikk. Dessuten høyere batterikapasitet, punktmåling, ekte pentaprismesøker med glassprisme, høyere opptaksfrekvens og mulighet til å bruke 3200 ISO.

6833756[/snapback]

 

 

Du har rett i det. Men samtidig synes jeg det er et poeng at 400D har forbedret på noen av de viktigste feltene der 350D hang etter 30D, feks:

- Autofokus fra 30D

- Ny stor LCD-skjerm

 

Når du da tar med at 400D har 10MP og støvfjerning, synes jeg egentlig 30D framstår som et dårlig kjøp, prisforskjellen tatt i betraktning. Hadde den kostet 8000 skulle jeg ikke sagt noe. Men slik det er nå framstår den som alt for dyr, både sammenlignet med 400D og Nikons D80. Det er i alle fall min mening.

 

Jeg ønsket meg egentlig en 30D, men jeg synes den egentlig er et ufornuftig valg når man vurderer pris og ytelse. Følelsen av metallhus er ikke verdt 4000 kr. :)

 

Stig

Lenke til kommentar
Hva er hovedforskjellene på Canon EOS 400D og 30D?

6815273[/snapback]

 

EOS 400D er "entry-level." EOS 30D er et hakk oppover, og har bedre komponentkvalitet, med en mer holdbar lukker og generelt mer solid mekanikk. Dessuten høyere batterikapasitet, punktmåling, ekte pentaprismesøker med glassprisme, høyere opptaksfrekvens og mulighet til å bruke 3200 ISO.

6833756[/snapback]

 

 

Du har rett i det. Men samtidig synes jeg det er et poeng at 400D har forbedret på noen av de viktigste feltene der 350D hang etter 30D, feks:

- Autofokus fra 30D

- Ny stor LCD-skjerm

6835163[/snapback]

 

 

Hvis noen tror at det er ett mål for Canon å la Entrylevel kameraene ta igjen klassen over, tar de feil.

Jeg synes det blir helt feil å måle disse mot hverandre, det er ikke meningen at det skal være nødvendig, man bør velge klassen som passer for seg, for så å lete etter alternativer i denne klassen.

30D har mange ting som en tresiffret Canon "aldri" får, som værforseglinger, metallkropp, raskere seriebildemodus osv.

Lenke til kommentar
Hvis noen tror at det er ett mål for Canon å la Entrylevel kameraene ta igjen klassen over, tar de feil.

Jeg synes det blir helt feil å måle disse mot hverandre, det er ikke meningen at det skal være nødvendig, man bør velge klassen som passer for seg, for så å lete etter alternativer i denne klassen.

30D har mange ting som en tresiffret Canon "aldri" får, som værforseglinger, metallkropp, raskere seriebildemodus osv.

6835292[/snapback]

30D er ikke værforseilet ;)

Lenke til kommentar

Hvis noen tror at det er ett mål for Canon å la Entrylevel kameraene ta igjen klassen over, tar de feil.

Jeg synes det blir helt feil å måle disse mot hverandre, det er ikke meningen at det skal være nødvendig, man bør velge klassen som passer for seg, for så å lete etter alternativer i denne klassen.

30D har mange ting som en tresiffret Canon "aldri" får, som værforseglinger, metallkropp, raskere seriebildemodus osv.

6835292[/snapback]

 

Helt klart, men jeg tror mange kamerakjøpere, som meg f eks, vurderer de to klassene opp mot hverandre. Selvsagt ser jeg at 30D er mere avansert, og at en "tresifret" Canon aldri får enkelte av de tingene.

 

Men med lanseringen av 400D synes jeg avstanden mellom den og 30D er blitt mindre enn tidligere.

 

Selvsagt måler jeg 400D og 30D mot hverandre. Hva ellers? Hvis 400D kan gi meg 85% av ytelsen til 60% av prisen, så er det klart dette har noe å si. Så får hver enkelt selvsagt vurdere hva de vektlegger, og hvor mye de er villige til å betale for det. Men slik jeg ser det er 400D og 30D på en måte "konkurrenter" i amatørmarkedet. Kan hende dette endrer seg litt når det etterhvert kommer en arvtaker til 30D.

 

Jeg vil tro at svært mange står og vurderer mellom 400D og 30D. Noe annet ville være rart.

 

Stig

Lenke til kommentar

Hadde begynt å lure hvis noen sammenlignet 400D mot eks. 5D.

 

Står selv på valget mellom 400D og 30D. Blir vel 30D siden jeg har så enorme hender. Prøvde 350D for en uke siden og lillefingeren gikk under kameraet, så ja store hender. Håper dette om 40D er sant, at den hvertfall kommer innen neste sommer. No i høst virker veldig urealistisk. Skal ikke kjøpe kamera før neste sommer (skal på verdensleir for spedere :D)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...