Gå til innhold

Digitale speilreflekskamera uten speil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det ville vel vært en fordel å unngått disse bevegelige delene?

6815434[/snapback]

Selvfølgelig, men foreløbig er det fordel at bildesensoren ligger i mørke fram til et bilde skal tas.

6815536[/snapback]

 

 

Hvorfor er det en fordel? Det er jo ikke snakk om film.

Endret av T2
Lenke til kommentar
Og hva er vel et kamera uten den deilige lukkerlyden??  :cool:

6817686[/snapback]

 

Meget behagelig å bruke til konsert, teater, gatefotografi m.m. Dessuten er det ikke lukkeren du hører, men speil-klasket. :p

 

Mvh

Kjetil

6817768[/snapback]

 

Du tok meg der.. seff er det speil-klasket. Men forstyrrer virkelig speil-klasket når du tar bilder på konsert? :hmm::p

Lenke til kommentar
Du tok meg der.. seff er det speil-klasket. Men forstyrrer virkelig speil-klasket når du tar bilder på konsert?  :hmm:  :p

6817822[/snapback]

 

Kommer an på.

 

Disse tre ga nok litt faen..

 

278.jpg

 

..mens det på jazzkonserter med piano/vokal (eller andre særdeles stille partier med høy konsentrasjon) i staselige lokaler med pent pyntet publikum er en smule tyngre å bryte opp den nesten trykkende stillheten i salen med klask og fomlende fottrinn... :)

 

267.jpg

 

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar

..mens det på jazzkonserter med piano/vokal i staselige lokaler med pent pyntet publikum er en smule tyngre å bryte opp den nesten trykkende stillheten i salen med klask og fomlende fottrinn... :)

6817905[/snapback]

De fomlende fottrinnene er nok ikke speilrefleksens skyld ;)

 

Et speilreflekskamera uten speil er per definisjon ikke et speilreflekskamera.

Lenke til kommentar
Er dette konsertbilder...Så like gjerne ut som to trøtte typer som sitter og drar'n.... :dribble:

6818554[/snapback]

 

Oi oi.. Jeg byttet til mer illustrative eksempler før flere uskyldige barnesinn ble besudlet av slike grufulle assosiasjoner, hehe.. Jeg har sett fler konserter enn jeg har fingre den siste uka og tok linken lett, hva du har sett vet jeg ikke :p (okei, så var den på grensa :D)

 

De fomlende fottrinnene er nok ikke speilrefleksens skyld ;)

6818200[/snapback]

 

Virkelig? Jeg skal dra med meg en av rammesøkerne neste onsdag for å sammenlikne.

 

/Off-Topic

 

Selve konseptet med SLR som systemkamera tåler nok utskiftning til EVIL (electronic viewfinder, interchangeable lenses) ettersom teknologien for elektroniske lukkere, sensorer og EVF-er blir moden, men en får fortsatt kjøpt gode rammesøkere om en vil, så speilrefleksen vil nok ikke dø en umiddelbar død.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

I 1995 kom det ut et speilreflekskamera fra Canon som hadde fast speile. Dvs at speilet ikke bevegde seg under eksponering, men heller var gjennomsiktig, slik at filmen kunne belyses uten store vibrasjoner i huset... En annen kjempefordel med det kameraet var at det var ikke noen blackouttid i søkeren, og at kameraet kunne ta 10 bilder i sekundet. Forsinkelsen fra man trykte ned knappen til man tok bilde, var 0,006 sekunder, noe ingen har klart å matche hverken før eller siden...

Kameraet heter forøvrig Canon EOS 1n RS.

 

Ulempen med pellikulært speil er at siden det bare er delvis gjennomsiktig, måtte lukkertiden være litt lenger, da speilet fjerna noe av lyset.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Interessant tråd dette.

En sensor som har lys som skinner på seg hele tiden yter dårligere. Den går varm.

På eksponeringer på 15-30sek (og oppover) vil det dukke opp røde og blå skinnendes piksler i bildet.

Tydligere jo lenger eksponeringen er  :(

6815754[/snapback]

Er det kun argumentet med at sensoren bør "Hvile i mørket" som gjør at speilreflekskameraet må ha speil?

 

Kan ikke dette løses på andre måter?

Lenke til kommentar

Glemmer man ikke i denne diskusjonen at speilet tjener en rekke andre funksjoner?

 

Lysmåling, blitzstyring, og ikke minst autofokus er avhengig av speilet. Kompaktkameraene bruker kontrastmåling av bildet som fanges opp av CCD-brikken til AF. Dette er grunnen til at slike kameraer faller fullstendig igjennom både i hastighet, og ikke minst ytelse i dårlig lys. Det er for eksempel her Sonys SLR-alternativ R1 går på trynet, og slutter å være et alternativ. Kompaktene, med sine bittesmå bildebrikker og enorme dybdeskarphet kan naturligvis klare å "fake det" med en upresis AF - det funker ikke på SLR.

 

SLR bruker fasedetekterende AF, som er mye raskere og mer presist. Uten å påberope meg detaljkunskaper, så virker det ikke som om dette er mulig å få til i kompaktene, siden selv ikke de dyreste semikompaktene har noe slikt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Uten speil, ingen speilreflekskamera.... Det er jo en grunn til at det kalles speilreflekskamera. Men vi skal ikke glemme at det også kalles systemkamera.. Benytter man seg av ordet "systemkamera" istedenfor "speilrefleks" så kan man jo godt fjerne speilet, men fortsatt ha et fullverdig godt kamera med samme mulighetene.. Men tiden er desverre ikke inne for at speilet kan fjernes.. (heldigvis)

 

Men den dag den fjernes så vill vi nok aldri mer høre om speilreflekskamera, men kun høre om "systemkamera"...

 

Skal også sies at innen den tid så vil nok kompaktkameraene være utstyrt med et så godt "objektiv" som dekker alt et menneske kan tenke seg. Ekstern blitz vil nok bli unødvendig, og alt av filter og andre SLR-saker vill bli unødvendig. Så da dør nok hele speilrefleks/systemkamera sakte men sikkert ut....

 

Litt synd men.......

Endret av Throwkicker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...