Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kan cat6 kabel brukes til nett?


Anbefalte innlegg

hei

 

fikk noen kabler av typen cat6, og lurte på om disse vil fungere til nett? Altså fra routerporten til pc'n? Var en som sa at han ikke trodde dette ville funke noe spesielt, eller om det ville funke i det hele tatt. Går det an å bruke denne kabelen, eller burde jeg kjøpe noen andre?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beste vanlige nettverkskabelen du får dette - kan brukes uten noe som helst problemer.

6814198[/snapback]

 

ok, var det jeg alltid har trodd, men det var rart at han på elektro butikken sa at det ikke kom til å fungere noe bra. Han sa at man skulle sette på en slags boks på enden av kabelen for tilkobling av nettverkskabel. Og deretter koble fra den boksen til pc'n. Men dette blir jo i grunn det samme, blir det ikke? bare mere tungvint

 

edit: han sa at jeg måtte bruke en slags patchkabel mellom den boksen og pc'n. Hva er det?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hva han mente med det.

 

Enten så hadde han et håp om å selge deg et eller et annet, eller så hadde han ikke peiling.

 

For noen år siden var det en fyr i en butikk som fortalte meg at jeg måtte ikke finne på å bruke uskjermet cat5 i huset fordi det ville forstyrre telefonnettet...

 

M.

Lenke til kommentar
Kan ikke skjønne hva han mente med det.

 

Enten så hadde han et håp om å selge deg et eller et annet, eller så hadde han ikke peiling.

 

For noen år siden var det en fyr i en butikk som fortalte meg at jeg måtte ikke finne på å bruke uskjermet cat5 i huset fordi det ville forstyrre telefonnettet...

 

M.

6814333[/snapback]

 

nei skjønte ikke bæret av hva han ment heller. Trodde at en nettverkskabel var en nettverkskabel jeg da. Det blir jo i prinsippet det samme egentlig, nettet må jo gå igjennom den kabelen uansett. Kabeln skifter jo plutselig ikke egenskaper når den får en fet, fin, ubrukelig og dyr boks i enden vel?

Lenke til kommentar
Litt av et forslag, ikke skjønner jeg hva du skal med alle de mellomleddene mellom router og pc? Er det ikke like greit å koble cat6 rett fra routeren inn i pc'n?

6814499[/snapback]

 

Litt av ett forslag?!

Ser ikke noe feil med forslaget jeg, og bare klype på en RJ på kabelen som er påtenkt fast innstallasjon er hvertfall enda dårligere.

Boksen er jo en veggboks som reduserer riskoen for brudd og som fungerer som strekkavlaster.

Lenke til kommentar
tror ikke strekket blir noe problemer, kablene kommer til å ligge løst for det meste.

6814592[/snapback]

 

Vel, hadde du spurt meg om hvordan du burde montere opp kablene så hadde du fått samme svar.

Man foreslår ikke det dårligste alternativet først, løse kabler som ligger og slenger er jo ikke noen god løsning på noen måte hvis man tenker driftsikkerhet og det bør man selvsagt gjøre når man gir råd.

Lenke til kommentar
Joda, jeg bare reagerte på at man avskrev forslaget til montering som tull.

For kortidsinstallasjoner og der hvor nedetid betyr lite kan man selvsagt gjøre det enklere.

6814672[/snapback]

 

For en hjemmebruker (som har tenkt å sette opp dette selv?), er det vel mer sannsynlig med nedetid om en begynner på slike "avanserte" løsningen med flere kontaktpunkter fremfor det 90% av hjemmebrukerene har bruk for, en kort kabel fra router til pc.

Lenke til kommentar
Joda, jeg bare reagerte på at man avskrev forslaget til montering som tull.

For kortidsinstallasjoner og der hvor nedetid betyr lite kan man selvsagt gjøre det enklere.

6814672[/snapback]

 

var akkurat det jeg tenkte på, ikke vits å styre så forferdelig bare for ett år. Men han på elektrobutikken sa at det ikke kom til å funke noe bra, altså nettet vil bli dårlig, eller at nettet ikke vil virke i det hele tatt med den kabelen rett fra router til pc. Det synes jeg var litt merkelig.

Lenke til kommentar
Jeg tipper bare personen var såpass oppegående at han advarte deg mot at å montere plugger sjøl på kabler er ofte en litt .... shabby løsning. Du skal ofte ikke bøye å bryte så mye på pluggene før de går til helvette og har dårlig kontakt.

6814713[/snapback]

 

skal selvfølgelig ikke montere plugger selv, det skal de gjøre. har forresten ikke peilig på hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...