Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog: Caravelle som russebil prosjekt


Doff3n

Anbefalte innlegg

LES DETTE FØRST: For alle veteranbilentuisiaster har vi valgt å skåne branbilen som det står om nedenfor i postene. Vi har nå valgt en Caravelle som vår russebil. Se lenger utover i posten for mer informasjon.

 

Vi er en gjeng med 7 gutter som har begynt og tenke på russebil. En av våre store drømmer, etter mye søking på finn.no, er å fikse opp en brannbil til å bli en russebil à la blå farge. Så at det var mange her inne med erfaring innen styling, så håper på litt hjelp angående diverse styling, vi er tross alt allmenn gutter med små søte novellefingre!

 

Når det er sagt, så kan det også innledningsvis sies at vi har allerede har ett stort problem som er vesentlig for at vi i det hele tatt skal kunne starte prosjektet:

Bilen er av type c-klasse, og vi har alle kun b-klasse sertvikat. (Det er uansett ikke aktuelt at vi alle tar c-klasse sertvikat.) Vi lurer derfor på om vi kan strippe bilen ned fra 3800 kg til 3500 kg for så å registrere den som b-klasse? Vi har ingen erfaring med dette, hvor mye skal til? Og er det i det hele tatt lovlig/mulig? I såfall klarer vi ikke å se for oss hvor mye vi trenger å strippe den ned. Vil det være koste en del? Den har blant annet en veldig stor støtfanger, men vi aner ikke hvor mye den veier. Kanskje mulig og bytte ut den+strippe litt interiør? Kan vi droppe noe annet? Vil vi trenge proffesjonell hjelp? Vi/jeg har også liten tid, ettersom at bilen er ettertraktet, så om det ikke er for mye å be om så trenger vi svar litt kjapt (Vil allikevel ikke fremstå som masete)

 

Som sagt har vi null erfaring, og håper på noen tips fra erfarne mekanikere. Vi setter stor pris på alle tips og all veiledning!

 

Mvh. Duffx

Endret av DuffX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fet bil, sikkert optimal som russebil med den lagringskapasiteten av vann.. :)

 

Ta kontakt med nærmeste Biltilsyn for å høre hva som kan gjøres for å få den strippet. Siden den er registrert som motorredskap, er det mulig noe av utstyret på være påmontert for å oppfylle kravene for denne kjøretøygruppen.

De vil også kunne svare på om den kan nedklasses til å kjøres på klB. Pga alderen skulle man ikke tro det ville koste noe å klasse den ned.

Lenke til kommentar

Takk for tips og råd så langt!

 

Har nå snakt me biltilsynet som sa at det kan gå ann og registrere den som b klasse. Vi får også billig forsikring pga at det er en veteran bil. Vi må bare snakke me vegvesenet og i tillegg fjerne 800 kg fra bilen. Sistnevnte kan være vanskelig.

 

Det vi derimot har funnet ut at vi kan strippe er:

Vanntank (1000 liter)

Pumpe (Ukjent størrelse)

En svær støtfanger(300 kg +-)

Litt interiør (En vegg)

 

 

Noen som tror det er rundt 800 kg? Og er det noen som tror at noen allmenn gutter kan klare dette selv?

 

Men da forsvinner jo også alt morroen i og me at vi mister pumpen + muligens registreringen som motorredskap. Vil den da falle tilbake som vanlig b-klasse?

 

 

Vi er nå i en fase der vi tenker..Har også sett på en annen russebil, men den var boss. Tanken om at det er en veteranbil har forresten også slått oss. Litt kjipt å ødelegge en slik fin bil kanskje.

 

Takk igjen for all hjelp. Ser frem til å høre flere eventuelle synspunkter og svar.

Lenke til kommentar

Er det 3,8 tonn tillat totalvekt, eller 3,8 tonn egenvekt? Hvis førstnevnte får dere antagelig omregistrert den uten videre om og menn. 1000l vann = 1 tonn, så om dere har bare litt vann på tanken går det vel bra... :!:

 

Edit: Hvis den er reistrert som motorredskap, kan ikke alle med vanlig lapp kjøre den da....? Eller ble det der endret...?

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
Er det 3,8 tonn tillat totalvekt, eller 3,8 tonn egenvekt?  Hvis førstnevnte får dere antagelig omregistrert den uten videre om og menn. 1000l vann = 1 tonn, så om dere har bare litt vann på tanken går det vel bra... :!:

 

Edit: Hvis den er reistrert som motorredskap, kan ikke alle med vanlig lapp kjøre den da....? Eller ble det der endret...?

6829552[/snapback]

 

Må få den godkjent som klB for å få kjøre den med klasse B førerkort. Eller så må de ha uttrykningsførerbevis for å få kjøre den i tillegg til liten lastebil regner jeg med.

Men det koster ikke all verden å få den registrert som klB uten motorredskap.

Tror dere skal klare det godt å få den stippet ned 800kg, er mye som veier tung på disse bilene. Blant annet støtfangere og lignende, bygg nye i alu! Så alt annet dere har tenkt å fjerne.

Tror dette blir en rå russebil :thumbup: savner russetiden allerede, selv om det er noen måneder siden jeg var russ!

Lenke til kommentar

Bilder av bilen finneshttp://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...=18&adTypeId=20]her[/url]

 

Der kan du se den massive støtfangeren i står, som selger mener veier 300 kg. Vi er litt redde for at vi ikke skal klare å strippe bilen..Så stemningen i "crewet" for brannbilen begynner å gå ned. Skal nå kanskje se på en chevrolet..Jeg selv har enda lyst på brannbilen. Så vi får se! Snakker enda med vegvesenet og prøver også å få selger til å sjekke opp om pris for stripping på verksted. Ingen her som vet hvor mye en slik strippejobb koster?

 

Takk igjen for alle svar! Hyggelig. Trodde ikke jeg skulle få så stor oppslutning rundt dette.

Lenke til kommentar

Tror dere få problemer med og få ned regga den der til klasse b...Der er jo også idiotisk og ødelegge en vetran brannbil, er ikke mange igjen av disse. Har dere tenkt på motorstørelsen og bensin forbruk da? V8`n er ikke akuratt billig i drift, spessielt når den har så mye vekt og dra på. Blir nok en dyr russe tid det der...bygger dere den om, faller også veteranforsikring vekk..blir fort en del tusen i reg og forsikring da..noe og tenke på det og.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med noe av folket her.

Jeg syntes ikke at dere skal lage en russebil av den gamle veteranbrannbilen der. Syntes den er altfor fin til det. :cry:

 

Det er jo også mye jobb å få den ned i vekt. Jeg skjønner selvsagt at det kunne vært morsomt å hatt den som russebil, ikke mistforstå det. Men det er nok ikke så mange igjen av den type bil. Det kommer nok en entusiast som vil ha den til slutt.

 

Kan man ikke få mye moro ut av en van da? Chevy, eller Ford, Dodge osv. Har jo gode potensialer de. Ikke så dyre heller.

Da slipper dere iallefall all jobben med å strippe den..

 

Lykke til :D

Lenke til kommentar

Denne har jo meget lite km på tellern, bare 24500km. Fjortissa syntes sikkert dere er tøffe, men blant den eldre generasjonen vil dere nok ikke bli like godt motatt. Det er rett og slett en skam og ødelgge denna. Selgeren må enten væra gjeldsåffer eller dom i hue, som vil selge denne perlen til russ. Nei...kjøp dere heller en anna bil, finnes jo mye anna morro som ikke alle andre russ har. Caravelle, transit, hiace og cevy van er i mine øyne veldig oppbrukt som russebil. Selv var jeg med på en caravelle, den senka vi og satt på no hælvettes breie hjul. Vi droppa alt jalla dill dall og innvesterte i orntelig lakk og seks sportsstoler. Motoren var en 1,6 turbo diesel. Som vi monterte intercooler og oljekjøler på, for og så skru opp turbo og bensin trykk. Og den gikk ganske så bra etter det...alt var bra og lovelig gjort, så den ble kåra til beste russe bil av naf og på skolen.

 

Eller kjøp en billig bil, og bruk resten på drekke varer. :w00t:

Endret av Boosti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...