Gå til innhold

Har jeg for høy CPU-temperatur?


CrazyDog

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg har en Pentium 4 3.8 GHz (670) CPU på et Asus P5LD2 Deluxe hovedkort. Vifta er Zalman CNPS7000B-Cu og mellom CPU og vifte befinner det seg et lag med Arctic Silver 5 kjølepasta. I tillegg har kabinettet en inntaksvifte foran og utblåsingsviste bak, mens CPU-vifta har sitt eget luftinntak på siden. Jeg opererer med andre ord med forholdsvis god ventilasjon, og ellers under normale forhold (ingen overklokking).

 

Idle temperatur ligger på 65 grader, mens ved hard jobbing kommer den opp mot 80. Spørsmålet er om dette er for høyt.. Eller er dette normalt for denne prosessoren? Hva kan jeg gjøre for å få ned temperaturen?

Endret av CrazyDog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Får prøve med en vifte på siden. Høres ut som en god idé.

 

Men på den annen side synes jeg det er litt dumt med så mange vifter når jeg kjører alt på default hastighet. I teorien burde OEM-vifta holde. Men, men... Må man så må man... Setter inn en ny vifte imorgen.

Endret av CrazyDog
Lenke til kommentar

Er kjøleribbene støvfrie? Har du en syk PSU som blåser varmluft fra PSU og inn i maskinen? Har du riktig mengde kjølepasta? (Skal bare et supertynt lag). Ellers har jeg sett noen kjølere som tilsynelatende kan monteres flere veier, men som i noen retninger ikke får 100% kontakt med CPU.

 

Kjenn på ribba om den er varm. 80C skal være nok til å brenne seg. Evt. kan du prøve å vri kjøleren litt fram og tilbake for å presse og jevne ut overflødig pasta. Jeg fikk nesten 10C lavere temperatur på en maskin jeg gjorde det på.

 

Feilavlesning av BIOS er også en mulighet.

 

Edit: Kjører du vanlig hastighet skal du ikke trenge vifte i døra. Den temperaturen der er for høy (om den stemmer).

 

Let etter et program som heter Throttlewatch. Får du utslag på 'Throttling' der når du kjører tunge programmer så blir prosessoren din så varm at den reduserer hastigheten. Det er IKKE bra!

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...