Gå til innhold

Guide for tilkobling av SE k800i til PC, Oppdatert


Grimbo

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at en del personer (inkludert meg selv) har hatt problemer med å få satt opp kommunikasjon mellom pc og telefon på sine systemer. Tenkte at jeg i solidaritetens navn skal dele mine egne erfaringer med nettopp dette. Før du begynner er det viktig av du IKKE kobler til telefonen via USB kabelen!

 

Trinn 1: Last ned siste versjon av drivere og programvare.

 

Sony Ericcson har som vane å bundle programvare sammen med telefonen, men i tilfellet k800i har ikke siste versjon av PC-suiten kommet med på disken som følger med. Hovedårsaken til at mange har problemer med k800i er at det ikke finnes drivere for k800i på medfølgende disk!

 

Altså: last ned siste versjon av PC Suite her Disken som fulgte med kan du eventuelt bruke som søkke.

 

Trinn 2 Installer drivere og PC suite.

 

.exe filen som du lastet ned fra SE sine sider er egentlig et .ziparkiv med drivere og pc suite samlet. Kjør denne filen og pakk ut på et sted som du finner hensiktsmessig.

 

Kjør filen "install these drivers before pc suite.exe"

Kjør filen PC suite. 1.20.237.exe (siste versjon i skrivende stund)

 

Trinn 3 Koble til telefonen med usb-kabel

 

Koble til telefonen med usb-kabelen. Når telefonen spør om hvilken modus du vil ha velg "telefonmodus"

 

under XP vil du nå få opp "funnet ny hardware" og det er nå du skal vise til driverne som du innstallerte i trinn 2. Defaultmappen for driverene til k800i er "C:\Programfiler\Sony Ericsson\K800 Drivers" La "funnet ny hardware" wizarden lete frem driverne selv ved å velge "inkluder denne lokasjonen i søket"

 

Det er høyst sannsynlig at WHQL gir deg litt trøbbel men det er bare å velge "fortsett likevel". Hardwaren skal nå være ferdig innstallert.

 

Trinn 4 Start PC Suite

 

Hvis alt gikk som det skulle kan du nå starte PC Suite. Ved oppstart av programmet for første gang skal du få opp en wizard der du kan velge USB kabel som kommunikasjon. Dette er et veldig bra tegn, da det betyr at PC suite finner igjen telefonen på USB kabelen.

 

Lykke til!

 

Synkronisering av adressebok mot Outlook

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Under den forutsetning at du nå har koblet til telefonen er det kanskje noen som vil synkronisere mot outlook.

 

Det du gjør er:

 

1. Koble til telefonen via usb kabel og velg "telefonmodus"

2. Når telefonen er koblet til start PCsuite

3. Hvis det er første gang du starter klikk på "sync manager" og velg innstillinger

4. Under innstillinger velg "kategorier" Her kan du velge hvilket program du vil synkronisere mot. F.eks Outlook express, Outlook, Groupwise osv. (jeg har dessverre ikke full oversikt over hvilke epost lesere som støttes)

5. Konfigurer til du er fornøyd.

 

Neste gang du kobler til telefonen skal det holde massevis med å klikke "synkroniser nå"

 

Andre alternativer: Det finnes andre alternativer til PC suite, mange er tilogmed gratis og i noen tilfeller bedre en PC suite. Jeg nevner i fleng:

 

My Phone Explorer Gratis, og er etter det jeg kan se godt likt av "blodfansen"

 

floAts Mobile Agent Også denne er gratis, men den skal i følge diverse forum jeg har snublet over ha litt problemer med k800i, uten at jeg har testet det selv.

 

Annet Snacks:

 

SE Themes Creator SE's egen themes creator! Hvor kult er det ikke å lage sine egne themes? siste versjon er 2.54 og kan lastes ned fritt fra Sony Ericssons sider. Se screenshot av noe jeg har laget med SE themes creator.

 

Film og video på mobilen? Javisst, med Super kan du konvertere og encode de fleste formater til SE's egen .3gp, mp4, osv. Idiotsikkert grensesnitt (jeg brukte 2 minutter på å lære meg det) Med 240x320 oppløsning med 320kbps og 128kbps lyd vil en videofil på ca. 700 MB bli ca. 250-300 MB. Det som er mest utrolig med dette programmet er at det er GRATIS!

post-23279-1157373536_thumb.jpg

sync.bmp

post-23279-1157741915_thumb.jpg

Endret av Grimbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men jeg får fremdeles ikke koblet til telefonen ...

Har installert deinstalert og installert på nytt ca fem ganger nå. Sist gang i går. Etter at usbkablen ble trukket ut klarte jeg å koble til og gjennomføre en synkronisering via SE PC suite. Men i dag vil den som vanlig ikke koble til. Registrerer at det er noe kontakt mellom bluetoothenhetene i pcen og telefonen, for bt-ikonet på oppgavelinjen glimter med jevne mellomrom i grønt. Det varer ca. 5 sekunder før den blir hvit igjen. PC suite benekter at det befinner seg en telefon i nærheten.

Er det noen som sitter på en brukbar løsning eller kan peke til tråder, her eller i andre forum.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

hmm, kan det være bluetooth delen?

altså, finner bluetooth-programvaren (ikke SE sin pcsuite) telefonen?

 

nå har jeg ikke rota med pcsuite siden jeg foretrekker floats mobile agent men jeg gjetter meg til at pcsuite kansje trenger å vite hva for "com" port den skal koble seg til (egentlig bare en virtuell port som en kan sette opp via bluetooth).

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
men jeg får fremdeles ikke koblet til telefonen ...

Har installert deinstalert og installert på nytt ca fem ganger nå. Sist gang i går. Etter at usbkablen ble trukket ut klarte jeg å koble til og gjennomføre en synkronisering via SE PC suite. Men i dag vil den som vanlig ikke koble til. Registrerer at det er noe kontakt mellom bluetoothenhetene i pcen og telefonen, for bt-ikonet på oppgavelinjen glimter med jevne mellomrom i grønt. Det varer ca. 5 sekunder før den blir hvit igjen. PC suite benekter at det befinner seg en telefon i nærheten.

Er det noen som sitter på en brukbar løsning eller kan peke til tråder, her eller i andre forum.

 

På forhånd takk.

6806022[/snapback]

 

Hei!

 

Går ut i fra at dette er pga. ett problem med at windows ikke finner riktige drivere til din enhet pga. at du koblet den til via USB før du hadde lagt inn riktige drivere.

 

Det du må gjøre, er å gå til Start -> Kontrollpanel -> System -> Maskinvare -> Enhetsbehandling, Høyreklikker enheten og velger oppdater driver.

 

Heretter, må du velge: "Nei, Ikke denne ganbgen" -> Neste -> "Installere fra en liste eller bestemt plassering" -> Neste -> "Ikke søk. Jeg vil velge hvilken driver som skal installeres." -> Neste -> Og så bla frem til riktig driver.

 

I enkelte tilfeller, må dette faktisk gjøres hver gang du kobler enheten til en ny USB port, men dog. kun en gang pr. USB-port.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Går ut i fra at dette er pga. ett problem med at windows ikke finner riktige drivere til din enhet pga. at du koblet den til via USB før du hadde lagt inn riktige drivere.

 

Det du må gjøre, er å gå til Start -> Kontrollpanel -> System -> Maskinvare -> Enhetsbehandling, Høyreklikker enheten og velger oppdater driver.

 

Heretter, må du velge: "Nei, Ikke denne ganbgen" -> Neste -> "Installere fra en liste eller bestemt plassering" -> Neste -> "Ikke søk. Jeg vil velge hvilken driver som skal installeres." -> Neste -> Og så bla frem til riktig driver.

 

I enkelte tilfeller, må dette faktisk gjøres hver gang du kobler enheten til en ny USB port, men dog. kun en gang pr. USB-port.

6806629[/snapback]

 

Hei

 

Jeg prøvde fremgangsmåten med oppdatering av drivere for Bluetooth-kommunikasjonsport (COM) i enhetsbehandling. Den har koblet greit til så lagt. Takk for hjelpen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd dette mange ganger, akkurat slik som det er fortalt, og det funker kun første gangen, akkurat når jeg har innstallert ALT på nytt, så funker det. Ellers så må jeg slette og innstallere alt på nytt igjen for at pcen skal merke mobilen. Når jeg kobler til telefonen til dataen, så kommer tilkoblingslyden, men ikke noe skjer.

Lenke til kommentar

Hadde også store problemer med å koble til K800i.

Men her har dere et godt triks.

Skru av mobilen, ta ut Sim kortet. Sett i batteriet igjen og koble til telefonen med USB kabelen for å så holde inne C på mobilen. Windows vil da hente Usb driverne fra telefonenen. Dette funket glimrende for meg. Kan nå bruke File Mode plus at mobilen kommer opp som egne stasjoner under Min Datamaskin. Lykke til!

Lenke til kommentar
Hadde også store problemer med å koble til K800i.

Men her har dere et godt triks.

Skru av mobilen, ta ut Sim kortet. Sett i batteriet igjen og koble til telefonen med USB kabelen for å så holde inne C på mobilen. Windows vil da hente Usb driverne fra telefonenen. Dette funket glimrende for meg. Kan nå bruke File Mode plus at mobilen kommer opp som egne stasjoner under Min Datamaskin. Lykke til!

6810723[/snapback]

 

heh, morsomt sted å gjemme driverne på gitt :p

Lenke til kommentar

For to uker siden kjøpte jeg meg en K800i og etter litt prøving, og litt hjelp fra denne tråden, fikk jeg endelig koblet den til pcen. Men når jeg skal overføre bilder fra telefonminnet oppstår det problemer.

Etter ca. 15 bilder får jeg opp meldingen:

 

"Unable to copy (navnet på filen) -the operation has been aborted."

 

Og det virker som om pcen mister kontakten med telefonen. :hmm:

 

Derfor lurer jeg på om det er noen som vet hva jeg kan gjøre for å kunne overføre alle bildene sammenhengene uten å miste kontakten med pcen?

Blir litt slitsomt å måtte ta det litt og litt..

Endret av Screen_Bug
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sliter stadig med å koble telefonen til pc. Har prøvd alt som står i denne tråden.

 

Det går fint så lenge jeg er i telefonmodusen, har kontakt og alt er bare fint, men når jeg velger filoverføringsmodus kommer problemet. Det kommer et par tre raske lyder (slike som kommer når du plugger til usb) og pc'en mister kontakt med telefonen. Hvis jeg søker kommer det ingen enheter opp og på tlf'en viser en slags feilmelding at jeg ikke må koble fra telefonen før programmet er avsluttet.

 

Dette skjer hver gang jeg velger filoverføringsmodus i telefonen. Har alle drivere og slikt, hva skal jeg gjøre?

 

Håper noen kan hjelpe!! :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...