Gå til innhold

utregning av tangent og binormal [løst]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antar at du har normalen `N' til et triangel (kryssprodukt av 2 edges).

 

T er en vektor mellom to vilkårlige edges i triangelet. (edit: vilkårlige blir kanskje litt galt; du må velge to punkter på flaten som representerer "retningen" til kurven) Jeg antar at du her må velge et triangel som godt representerer "kurven" i gjeldende overflate. N står 90 grader i forhold til T - eller selve triangelet. Man finner da B ved å ta kryssproduktet av T og N:

 

B = T x N

 

Jeg er ikke 100% stø på dette; så folk må rette meg om noe er galt.

 

edit: T er altså tangenten, N er normalen og B binormalen

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Vel du overhode ikke på jordet, men jeg kan ikke se at jeg har sagt at teksturkoordinatene har noe med verteksen sin orientering, form, størrelse og plass i rommet. Men de har sannsynligvis noe med utregningen av tangent (som igjen påvirker binormalen)

Wikipedia var noe av det første jeg så på.., men med min begrensede mattekunnskaper så har jeg problemer med å overføre det til utregning på en 3d modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...