Gå til innhold

Amiga; Tårevått gjensyn


Anbefalte innlegg

Klarer ikke å kvitte meg med C64 eller Amiga 500. Setter opp Amigaen annethvert år og mimrer litt. Har en av de første modellene av A500. Med kickstart versjon 1.2. Slå den barn!!

Bubble Bobble med to spillere. Med hver sin joystick. Artig. Hvorfor forkastet PC (i betydningen IBM-kompatibel datamaskin) joysticken?

 

IP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klarer ikke å kvitte meg med C64 eller Amiga 500. Setter opp Amigaen annethvert år og mimrer litt. Har en av de første modellene av A500. Med kickstart versjon 1.2. Slå den barn!!

Bubble Bobble med to spillere. Med hver sin joystick. Artig. Hvorfor forkastet PC (i betydningen IBM-kompatibel datamaskin) joysticken?

 

IP

6806463[/snapback]

 

Heh, har 4 joysticker jeg, men bruker de bare til emulatorspill :) (Competition Pro er jo konge).

 

AtW

Lenke til kommentar
Bilder av workbench 2.0.. bilder av eksdama naken.. og bilder av workbench igjen.. og programmene.. GUI.. handen med disketten i oppstarten.. sukk.. her snakker vi om virkelig kjærlighet.. hvilken eksdame? Nei her var mitt livs kjærlighet..

 

for ordens skyld kan du vel post'e bildene av eksdama så vi andre kan gi en objektiv vurdering ;):whistle::blush::innocent:

Lenke til kommentar

Husker også det fine programmet for kopiering med lyspærer og sånn. For ikke å glemme det gode gamle saddamviruset :p Husker også veldig godt de populære joystickene fra den tida. Hadde selv Tac II eller hva den het, og Boss eller no med grå base, svart stikke, og hvit knapp. Også joysticken som kom med 3 forskjellige stikker. Aner ikke hvor mange ganger dem ble slengt i veggen uten å bli ødelagt :p

 

Har forøvrig en bunke gamle datablader for c64 og amiga fra 80-tallet og tidlig 90-tallet. Her står det mye artige ting. Walktrough til spill, masse annonser, reviews osv. Bringer tilbake mange gamle og gode minner :roll:

Lenke til kommentar
Kvittet meg aldri med min Amiga.  Er fortsatt eier av en A1200 jeg kjøpte i 1993 (etter å ha eid Amiga 500 i 4 år før det).  Anskaffet også senere en Amiga 4000/040, som også er i tjeneste enda.  Rart at de fortsatt fungerer etter alle disse årene.  Har puttet raskere prosessor i 1200n (50 MHz 68030 med matteprosessor, tilsvarer vel en 486DX i hastighet).  Den har også 32MB extra minne, hehe.

 

 

6805600[/snapback]

 

Anskaffet meg også Ein Amiga 4000 som kom med ein 040/25mhz cpu og 4mb fast +2 chip. Hadde store planer for denne. Skulle utvide med både Isdn kort, ariadne kort og planla også å få tak i eit skikkelg skjermkort som kunne vise workbench i høyoppløsning med 16 bits farger(Vanlig Amiga har bare 8 bits).

 

Desverre vart A 4000 øydelagd av Batterisyre, og det vart med drømmen :cry:

 

Elles har eg Ein A 1200med 040/25mhz og 32 mb minne, men den blir sjelden brukt, og det vil koste altfor mye å oppgradere den:P

Lenke til kommentar

C64: Infiltrator og Amiga: wings, shadow of the beast 1, 2 og 3, kickoff2, cannonfodder, lotus2, moonstone, ufo, syndicat, xenon 2, worms og supercars med mange flere, og for ikke og glemme alle demoer og megademos og programmer som powerpacker, dopus, xcopy og eagleplayer er ting som kan gjøre en nostalgisk ja...

 

En tid man ikke får tilbake og som du må ha opplevd for og forstå :thumbup:

Lenke til kommentar

Ah, ja. Amiga 500 var tider det.

 

Men det er også features fra 1200'en jeg fortsat savner på moderne PC'er.

 

1200en boota på nøyaktig 2, ja TO sekunder fra bryteren var flippa til du kunne jobbe i Workbench. All diskaktivitet var slutt et par sekunder etter det igjen, avhengig av hvor mye drit du ville starte opp. Slå den, MS!

 

I workbench hoppet heller ikke et vindu fram forran alle de andre med en gang man trykte på det. Dette er ekstremt praktisk når man vil ha noen små vinduer med informasjon over et maksimert vindu man jobber med. Med et medfølgende miniprogram kunne du få et vindu til forgrunnen med å dobbeltklikke på det. Savner det hele tida.

Lenke til kommentar
C64: Infiltrator og Amiga: wings, shadow of the beast 1, 2 og 3, kickoff2, cannonfodder, lotus2, moonstone, ufo, syndicat, xenon 2, worms og supercars med mange flere, og for ikke og glemme alle demoer og megademos og programmer som powerpacker, dopus, xcopy og eagleplayer er ting som kan gjøre en nostalgisk ja...

 

En tid man ikke får tilbake og som du må ha opplevd for og forstå  :thumbup:

6806638[/snapback]

 

Vil nesten tørre å påstå at Shadow Of The Beast er blant de beste spillene noen gang. Testa dem på emulator for ikke så lenge siden, og dæven så vanskelig det var nå :p Samme gjelder The Killing Game Show. Det var også ganske tøft. Og om jeg ikke husker feil, så var det en ganske heftig intro på det (ihvertfall på den tida). Er utrolig mange klassikere til C64 og Amiga. Nesten umulig å lage noen favorittliste. Men det var en del spill som gikk igjen med tanke på multiplayer. Blant de var Fire Power, Nitro, No Mans Land, og Super Cars.

 

Kom forøvrig over en "high resolution" remake av Another World til PC for litt siden. Det var faktisk ganske artig å spille igjen, i motsetning til en del av de andre gamle spillene.

Lenke til kommentar

Amiga 500 ja. Kick Off 1 og 2 - GOAL!, Another world og Stunt Car racers - Speedball 2 (verdens beste spill- Go Brutal Deluxe) Super cars, Civilization 1.

 

mmm.

 

WICO var produsenten på den joysticken nevnt her oppe. Den er totalt umulig å ødelegge. Skulle ønske man fikk tak i slike i dag.

Lenke til kommentar

Aaaaah Amiga det var tidene! Bror min hadde en Amiga 500

 

Der gikk det i, Lotus, Giana sister's, Rick Dangerous, Silkworm, Crazy cars 3, Kick OFF, PP-Hammer, Shoot Em out! Osv

 

Glad jeg har Amiga'n fortsatt! =) Stickene er litt mer tricky men den lever da den ene enda, den svarte med gule knapper, og muligheten for autofire.

 

Ekstra RAM på amiga'n også hehe, husker det kostet 600 eller 1200 når dem ble kjøpt på begynnelsen av 90 tallet.

 

 

Amiga gjorde min barndom herlig! :love:

Lenke til kommentar
Når vi først er inn på denne herlige maskinen, er det noen som vet navnet på en emulator som funker på PC. Kunne veldig gjerne tenke meg en runde med Moonstone igjen!

6807304[/snapback]

 

WinUAE er den mest utviklede og populære. Har funksjoner for det meste, inkludert virtuelle harddisker, virtuelle 16-bits lydkort og 24-bits grafikkort.

6807358[/snapback]

 

Vil bare bifalle dette innlegget, med en grei config-fil så kjører winUAE det meste, kombiner det med et par competition-pro-joysticker, og slå på emulering av diskett-lyder, så er opplevelsen komplett. Load opp Dogs of war, og skriv TIMBO og trykk F5 :) (eller kanskje et spill som faktisk er litt gøy, DoW tåler ikke tidens tann så godt, la meg anbefale gravity force/power, primitivt selv i amige-øyne, men å så gøy).

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Ah... The memories...

 

 

Fikk vondt i magen av spenning når jeg kjøpte den. hadde også 1080s monitor som jeg kobla til parabolen, og fikk kongebilde

 

 

en måned senere kjøpte jeg minneoppgradering, hele 1 mb ram i maskinen.

 

Og alle de glimrende spilla

 

Speedball 2

Goal

Last ninja

Supercars

PoC

shadow of the beast

summer winter california games

sensible soccer

pinball dreams

lotus esprit turbo challenge

outrun

lemmings

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...