Gå til innhold

Er en 2,5'' hd "stillere" enn 3,5''


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er fortsatt på det evige korstoget på jakt etter stillheten :hmm: . Den har bare senket seg så vidt hjemme i stua der PCn står.

 

Jeg har et digert kabinett med masse luftehull og flere stillegående 120mm vifter som spinner rundt med absolutt laveste volt inn (blir det lavere nå stopper de...). Vannkjøling er også selvfølgelig i boks pluss litt støydemping o.l.

 

Jeg har funnet ut at nå er det kun harddisken som bråker, en Samsung Spinpoint P120S . Det er en fantastisk stille disk, men i mine ører bråker den for mye. Dvs. at jeg hører at den spinner rundt. Det er for mye :mad: !

 

Jeg har tenkt litt rundt å ha en 2,5'' 5400rpm disk i maskinen i stedet, og lurer derfor på om en HVILKEN SOM HELST 2,5'' DISK BRÅKER MINDRE ENN EN STILLE 3,5''???

 

Noen kandidater:

2,5'' Samsung: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312785

2,5'' Hitachi: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323903

 

Jeg vil så gjerne høre stillheten igjen :love: !

 

Takk for at du gadd å lese alt :thumbup: !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo helt klart at en 2.5" vill bråke mindere da det er snakk om lavere rpm og mindere deler som er i bevegelse.

 

Men om du skal ha det så stille som mulig så hadde vel egentlig en flash disk blitt og anbefale.

Men da sitter du igjen med et problem som er somså at du må ha en annen pc som filserver.

Lenke til kommentar

Samme her :-) Er også på jakt etter stillheten. Heldigvis så er jeg så jævla dauhørt at jeg hører ikke harddiskene mine he he. Men jeg er litt småfanatisk opphengt i at viftene skal være så stille som mulig osv.

 

Jeg har en 2,5" disk stående ved siden av meg her. Har aldri hørt den spinne. Men 3,5" hører jeg. Spesielt når lesehodet flytter seg frem og tilbake.

 

Men jeg tror det vil bli mye stillere. Dog vil nok ytelsen også gå noe ned er jeg redd for. :-)

Lenke til kommentar

Loc Dogg:

Er jo helt klart at en 2.5" vill bråke mindere da det er snakk om lavere rpm og mindere deler som er i bevegelse.

 

Men om du skal ha det så stille som mulig så hadde vel egentlig en flash disk blitt og anbefale.

Men da sitter du igjen med et problem som er somså at du må ha en annen pc som filserver.

 

Jeg venter på disse flash-harddiskene som bruker ram som lagring, men jeg har ikke troen på at de kommer med det første...

 

Patience:

Samme her :-) Er også på jakt etter stillheten. Heldigvis så er jeg så jævla dauhørt at jeg hører ikke harddiskene mine he he. Men jeg er litt småfanatisk opphengt i at viftene skal være så stille som mulig osv.

 

Jeg har en 2,5" disk stående ved siden av meg her. Har aldri hørt den spinne. Men 3,5" hører jeg. Spesielt når lesehodet flytter seg frem og tilbake.

 

Men jeg tror det vil bli mye stillere. Dog vil nok ytelsen også gå noe ned er jeg redd for. :-)

 

Jeg har jo prøvd venners bærbare pc-er, og synes ikke at de har vært så forferdelig treige, så det med ytelsen går sikkert bra.

 

Håper på noen flere svar etter hvert, så får jeg se hvor korstoget bærer hen, sannsynligvis til en webshop i svært nær fremtid :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg venter på disse flash-harddiskene som bruker ram som lagring, men jeg har ikke troen på at de kommer med det første...

6792883[/snapback]

Da er det jo strengt tatt ikke en flash-disk lengre ;) Flash og ram er to forskjellgie ting.

 

Men for å svare på utgangsspørsmålet: Ja, 2,5" er generellt mye mer stillegående enn 3,5". På grunn av mindre masse er de også mye lettere å vibrasjonsdempe. Noen enkle strikkoppheng så er de svært godt dempet. 2,5" utvikler også mye mindre varme sånn at det ikke er noe problem med lyddemping i tillegg. F.eks kan du bruke en 5,25"-brønn og lydosolere den med 10mm tykke plater i både toppen og bunnen og fortsatt ha rom nok til å få nok kjølende luft forbi den strikkopphengte disken. En slik kombinasjon vil dempe både vibrasjonene og den direkte støyen fra disken ganske kraftig.

 

Strikk og lyddempingsmatter koster ikke mange kronene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...