Gå til innhold

dynebolic - noen som har erfaring?

malinps

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har prøvd DSL (DamnSmallLinux) som live-cd og er imponert over at den feilfritt fant all hardware på min pII 350mhz 64mb ram win98 (som har crashet) siemens fra elkjøp i 1998. Kult at noen lager software slik at man kan bruke de gamle pcene til noe også.

Selv om da mitt inntrykk av linuxverden var lovende, har jeg likevel gruet meg til innstallere debian eller ubuntu eller annen mer tradisjonell distro på min nye dell pentium d, da innstallasjonen av disse virker noe mer krevende (ut fra det relativt lille jeg har lest). Det fulgte selvfølgelig med win xp, men jeg har lyst på gratis og likevel proff videoredigering så da er linux tingen, nærmere bestemt har jeg tenkt bruke Cinelerra.

Så finner jeg en dag noe som må være et av verdens herligste datahappenings noen gang: dyne:bolic. Denne distroen er designet for mennesker som ikke kan linux og data så godt men er villig til prøve. Den har en saftig masse fine (har jeg hørt) apps for audio, video og annen grafikk. Den innstalleres ved først lage en live-cd som kan dockes inn på harddisk - innstallasjon ferdig! :love: Finner alle komponenter, no problem.

Har dog bare rukket ti minutters virring foreløpig, lurer på om det er noen der ute som har hørt noe om eller selv benyttet dette enestående verk?

Edit: leif+ her er en omtale for nysgjerrige: http://www.mediaworkstation.com/articles/v...le.jsp?id=45587 + hjemmesiden: dyne:bolic

Endret av malinps
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørte om dyne:bolic for noen år siden, da musikkproduksjon (mener å huske at det var primærfokuset den gangen) ikke helt var min greie så prøvde jeg den aldri. Er faktisk imponert over utvalget av programvare (ifølge reviewen du linket til) for å være en LiveCD. Eneste negative jeg har å si er at den ser helt forferdelig ut. Nå skal det også sies at dette er primært en liveCD, kanskje ikke noe å installere på disk(?).

Tradisjonelle distroer (FC, SUSE, Ubuntu osv) er ikke vanskelig å installere.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hva mener du med at den ser forferdelig ut? Og jeg skal vel prøve meg på en mer tradisjonell distro straks - for så vidt beroligende at du sier de ikke er vanskelige innstallere. Men dyne:bolic kommer med f x cinelerra ferdig innstallert og konfigurert, noe jeg har lest er et herk gjøre selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...