Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig internettnøtt.... Kommer nesten ikke inn på noen si


Anbefalte innlegg

Av opplysninger jeg sitter med fra Telenor er det feil på forbindelsen mellom Irland og New York.

 

Fiberstamlinja dukker ned i Atlanterhavet fra Vestkysten av Irland og over til New York. Er det brudd på denne p.g.a ytre påvirkninger, så er ikke det løst i løpet av en dag eller to. Da må man ned med dykkere, og som kjent så er skjøting av fiberoptisk kabel et presisjonsarbeide som tar tid.

 

Selv så er jeg ganske sikker på at det finnes alternative fiberlinjer, og det er vel det de jobber på spreng med å koble om til i disse timer.

 

Hvis disse opplysningene er riktige, så er det jo skremmende at vi avskjæres fra resten av verden på "null time". Har Bin Laden vært her å prøvd seg på en tjuvkobling? lach.gif

 

Hvis noen sitter med andre opplysninger, så kunne det være interessant å høre om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabelen er røket?

Hvorfor kommer jeg da fint inn på sider i USA og resten av verden (har heldigvis en ordentlig ISP selv)?

 

Nei, det er nok Telenor som roter og styrer igjen.

 

Edit: har for øyeblikket 220 kb/s fra en server i USA.

 

[ Denne Melding var redigert av: covah på 2002-10-27 17:32 ]

Lenke til kommentar

Grådig irriterende med disse problemene. Det fungerer heller dårlig med proxy når man skal inn på sider litt uten om det mainstreamen av folk er inne på. Proxy'en(e) til Telenor har bare cahchet de sidene som noen har vært inne på før.

 

Quote:


Den 2002-10-27 17:02, skrev RoMaN:

Det er **** ikke Stjelehor sin feil det er feil på en kabel i Atlanterhavet...!! Forbindelsen er brutt mellom Europa og Amerika!


Forsåvidt enig med at det ikke er Telenor sin feil at en kabel er brutt i Atlanterhavet. Men det er et men her. Telenor har sannsynligvis kjøp seg inn på en kabel, sammen med flere andre. De er ike store nok til å ha egen kabel, og har vel kjøpt av AT&T Worldnett eller Worldcom. Det er likevel Telenor sitt ansvar å ha tilgang til en eller flere kabler dersom den(de) de har ryker. Det er så typisk Telenor å ikke betale for å ha tilgang til en "backup-løsning"; en annen kabel, dersom den kabelen de leier seg inn på ryker.

Tror den tankegangen Telenor har om dette,; å ikke betale for en ekstra- løsning dersom noe skule gå galt stammer fra tiden da det het Televerket. Man hadde monopol, og dersom noe var galt med en sentral/kabel/strømforsyning/linje fikk man ****meg vente.

[offtopic]

Min onkel, som jobbet i Selmer i 48(!) år, fortalte at det kunne være et _helvete_ å prøve å samarbeide med Televerket. Skulle man legge kabler/fiber til et nytt annlegg/under en vei var service- holdningen fullstendig fraværende. I tillegg skulle man hele tiden spare på alt, og ikke legge ned mer kabler/fiber en hva som trengtes, fremtidige behov ble ikke tatt hensyn til. Han jobbet også noe med anlegg i Sverige og holdningen til Telia var noe den samme, men der var man ikke så gniten med å legge ned ekstra kabler for fremtidig vekst.

Resultatet av dette ser vi i dag: Sverige har et mye mer solid nett med større kapasitet; her sliter telenette hardt bare det er mange som skal streame video (Big Brother kaoset). Og bare det er en fyr som er litt agressiv med gravemaskinen sin i Kristiansand, så mister jo nesten hele landsdelen tilgang i 18 timer [halvannet år siden]

[/offtopic]

 

[disclaimer]

Nei jeg hater ikke Telenor, jeg er bare kritisk til selskapet.

[/disclaimer]

Lenke til kommentar

Nei, thorel, jeg skal fortelle deg hva som er problemet. Det er brudd på en av linkene over Atlanteren (den som heter TAT-14), men Telenor er så kjipe at de ikke har giddet å kjøpe backup-kapasitet på en annen kabel.

 

Dersom Telenor hadde vært litt proffesjonelle, så hadde de også hatt backup-kapasitet på andre kabler, og da hadde det aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-27 18:06, skrev covah:

Nei, thorel, jeg skal fortelle deg hva som er problemet. Det er brudd på en av linkene over Atlanteren (den som heter TAT-14), men Telenor er så kjipe at de ikke har giddet å kjøpe backup-kapasitet på en annen kabel.


Dersom Telenor hadde vært litt proffesjonelle, så hadde de også hatt backup-kapasitet på andre kabler, og da hadde det aldri vært noe problem.


 

Telenor har nok kjøpt backup- kapasitet, men den er vel kun forbeholdt næringslivet, som i utgangspunktet betaler "noe" mer enn de vi gjør.

 

Er det noen som sitter i disse timer på en bedrift som er på nett via Telenor til USA? Funker det?

Lenke til kommentar

Kommer inn på microsoft.com, hotmail,com, google.com, boydcoddington.com, og en hel haug andre (unevnelige) sider jeg da men..har gjort det i hele dag også. Igår gikk det vel tregt, men kom inn over alt da også.

 

Nå bruker jeg Bluecom, men det skulle jo ikke ha noe å si...eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...