Gå til innhold

trøbbel med å kombinere sata og pata


Anbefalte innlegg

har en pc her hvor det er trøbbel med å kombinere en 250gb samsung sata med en 200gb seagate + en 160gb WD patadisk. det vil bare ikke spille ordentlig. det er på en s939 nForce3 maskin. prøvde å sette de to diskene inn i en s775 nVidia boks og fikk samme problemene..

 

Noen som har en løsning eller har noen opplevd det samme?

 

Problemene er litt komplekse. en gang kan maskinen(e) bare gå i loop fra omstart til POST tilbake til omstart. neste gang kan maskinen(e) fullføre post og starte boot men bare bli hengende. en tredje gang finner den bare en av de to diskene. og en sjelden gang kommer begge opp.. maskinen finner de og alt ser vakkert ut i bios..

 

Begge diskene er helt nye og er ikke formatert enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja diskene fungerer hver for seg, eller sammen med en pata med OS. jumperene er prøvd både i CS og master/slave. har prøvd ymse pata kabler uten at det hjelper. 500w psu fra Chieftec.

 

edit: legger til at begge diskene funker sammen med sata når de står alene. problemet kommer når de brukes begge to sammen, uansett om de får hver sin kanal eller ikke.

Endret av dominus
Lenke til kommentar

Veldig merkelig problem, men jeg har sett mye rart skje med PCer, så det er ikke veldig overraskende. :p

 

Jeg kan ikke noe annet enn å tenke strømproblemer. Bruker du tre av strømpluggene fra en utgang/kabelsamling fra PSU. Eventuelt prøv å bruk strømplugger fra forskjellige utganger fra PSU. Litt krøkkete forklart, men du skjønner vel hva jeg mener.

Lenke til kommentar

helt rett.. det er en merkelig feil. spesiellt når den skjer på to vidt forskjellige maskiner. har vært innom tanken på om det er "en bug" med nvidia brikkesettdriverene.. skal forsøke med en via boks jeg har stående..

 

edit: forsøkt med via kt890pro brikkesett.. alt spiller som det skal med sata disk og disse to diskene i CS (cable select) på en kanal..

Endret av dominus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...