Gå til innhold

Hvordan linux oppsto (syntes det var litt artig lesning)


Anbefalte innlegg

Denne tråden tyder på en mengde folk med mindre peiling.

 

Bitex sier:

Helt enkle operasjoner som å pakke ut filer krever at man memorerer arkaiske commandline kommandoer med masse attributes, eller må slåss med klumpete GUI laget av en eller annen bedroom-coder i Kina.

 

Når prøvde du Linux sist? Denne verdenen eksisterer ikke med nyere versjoner av KDE og GNOME - vindushåndteringsmiljøene som dominerer Linux-distroene.

 

Jeg bruker både Windows XP og Linux. Jeg kan ikke se at Linux, i Mandrake eller RedHat sine distribusjoner er vanskeligere å bruke enn XP.

 

Til de som fordømmer Linux på grunn av kommandolinjen må jeg bare si: Finn dere en hobby. Strikking eller noe.

 

Du ikke kunne kommandolinjen for å bruke Linux. KDE og GNOME (nå gjentar jeg meg selv) funker perfekt. For alle untatt de som har store tilpasningsvansker. (Folk som ikke klarer å kjøre automatgiret bil etter å ha kjørt manuelt giret en stund.)

 

Dere kan ikke seriøst hevde at Linux suger fordi det er vanskelig å bruke når det er to år siden dere prøvde det. Eller fordi noen sier at det ikke duger.

 

Argh! Fatter ikke at dere kan være slike *brød*!

 

[ Denne Melding var redigert av: ringe på 2002-10-30 15:28 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at det er en del "Linux-fantaster" her ... og bra er nok det. Men å komme her å si at Linux er like brukervennlig som et tilsvarende Windows-miljø beviser vel egentlig at man ikke er direkte objektiv. Bare se på installasjonen av systemet... det er vel bare RedHat som har kunnet måle seg med WinInstall. ALLE kan faktisk klare å installere Windows (om de bare tør å trykke "neste"), men det samme kan ikke sies om Linux ennå.

 

Og til de som kan komme til å sammenligne Linux med Win9x, har virkelig misforstått. Linux er idag et server-os og et bra et sådan. Men som arbeidsstasjon er har det ennå mye igjen. Det er veldig lav terskel for å få gjort ting i Windows, mens i Linux kan det ofte være ganske så knøtete å få ting til å funke. Programmer som ikke virker, spilling, og laaange kommandolinjer.

 

Ei heller er en vanlig Linux-installasjon lenger så lite resusrskrevende som det later til at Linux-folket ofte liker å skryte av. En vanlig Win2k Pro installasjon er på ca. 1GB, vanlig RedHat 7.2 installasjon var på nærmere 2GB ... Win2k AS går også fint på en en gammal P2-266 med en god del prosesser og services gående. Og ja, Linux kræsjer det også ... :razz: Bare se her ( vrang X )

 

Under Default-Gateway i høst prøvde vi først en Slack 8.0 dhcp/firewall: døde, så var det Smoothwall sin tur: død, Debian: døde .. og til slutt en RedHat 7.2 som overlevde som kun firewall. Mens en liten koselig P3-450 med Win2k fungerte fiiinfint som både dhcp, filserver og som server for å styre prosjektorer og sceneanlegg. Den overlevde hele uka uten reboot, selv om et par CS-fjortisers angrep.

 

Og for de av dere som lurer; Ja, jeg har både Windowsbokser og Linuxbokser gående her. Hvert til sitt bruk :wink:

 

---------------

Øystein Igeland

"Maskinkræsj er enten forårsaket av dårlig hardware eller dårlig bruker"

Lenke til kommentar

Linux er et interesant OS, og har en stor fremtid. Jeg mener man ikke bør se på Linux som en _erstatning_ for Windows men heller et alternativ. Selv kjører jeg nå Linux 24/7 til ALLE spill og program, spiler både CS, Ut2003, Mafia, og Max Payne smertefritt i Linux. Jeg må innrømme jeg har fortsatt dual-boot med Win2k på maskinen fordi det finnes ting win2k gjør bedre fortsatt. Det skal bli spennende og se hva 3.generasjons kjerne vil gjøre for Linux.

Lenke til kommentar

Kan ikke fatte å begripe hva folk krangler så mye for. Både Linux og windows har sine sider, positive som negative. Grunnen til at mange finner Windows lett å bruke er:

 

1. Vanesak (jobb skole kjører windows du må lære det)

2. Inntil nylig var ikke den gjennomsnittelige Linux distro utformet som et desktop os, og de fleste brukere

 

Pr. I dag så følger windows med så og si alle maskiner som kjøpes av den vanlige mann i gata. Og dem bruker maskinene til å surfe på nett, spille samt et og annet word dokument.

 

Og da holder windows plenty. Spesiellt siden mange spill ikke er tilgjengelig for Linux.

 

Slik jeg ser det er det kun 2 distroer pr. i dag som kan fungere for Ola Dunk... lycoris og Xandros. (skal innrømmet jeg ikke har testa siste versjon av Red Hat ennå)

Men siden det er få spill tilgjengelig så vil det være et fåtall som har interesse av å kjøre disse distroene enn så lenge. :sad:

 

Personlig sa savner jeg BeOS da, men det er vel en annen historie :grin:

Lenke til kommentar

Det er jo langt vanskeligere å installere windows om du har linux installert fra før enn omvendt.

 

Windows insisterer på å ha første partisjon på boot-harddisken! ARGH!

 

På de mest brukervennlige linux-distroene fins det auto-partisjoinering, og resten består stort sett i å trykke neste.

 

Mange linux-brukere som meg selv, liker å ha mer kontroll over hva som egentlig ligger inne og lignenede. Derfor bruker vi mindre automatiserte distroer, vi gjør mer ting selv, slik at vi får det som vi vil.

 

[ Denne Melding var redigert av: drall på 2002-10-31 17:53 ]

Lenke til kommentar

enig med de som mener at mage som har postet her ikke har så mye peil. jeg har prøvd både linux g windows. Bruker begge deler til sitt bruk.Selv har jeg begge deler installert. Linux til å boote med, og så inn i windows. En del sider med windows er bedre enn linux og omvendt osv. Sålenge du velger en distro som ikke er for folk som liker å haxxe, så er ikke linux vanskelig. Uansett om du liker linux eller ikke, syns jeg ikke du skal gå rundt med fordommer mot det. Kanksje du ikke liker hvordan det ser ut, men at det ikke er noe fr deg betyr ikke at det ikke er noe for andre. Utviklingen av linux og resten av GNU har jo ført med seg mye bra. Tar jeg helt feil når jeg sier at vi ikke hadde hatt dette forumet uten ???

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Quote:


Den 2002-10-26 13:09, skrev FlaSch:

Prøv linux, gå tilbake til windows og du vil forbanne det for alt det står for!


Kan bla.a nevne reboot, bluescreen, "program has performed an illegal operation", osv osv osv osv ut i det evige


en annen ting, en bedroom programmer knuser microsoft any day...


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: FlaSch på 2002-10-26 13:15 ]</font>


Min norske orginale xp kan stå på i ukesvis. månter... eneste gangen jeg fikk blurscreen var når jeg klokket :wink:

mtp at linux maskinen min ikke booter fordi den klager over en ****s error 28 så har jeg fortsatt en finger på ms

Lenke til kommentar

Jeg bruker Debian GNU/Linux som server i nettet mitt. Sitter på en ADSL-linje fra Telenor og linuxmaskina står mellom ADSL-modemet og mitt interne nettverk. Den fungerer perfekt som brannmur og deler internettlinja på flere maskiner i nettet. Brannmuren er meget avansert og den kan måle seg med de beste komersielle produktene. Det som er så fint med linux er at jeg har full kontroll på det meste. Ønsker jeg å stenge ute noen eller slippe noen inn er det gjort med en kommando. Linuxmaskina sørger også for at jeg unngår problemet med at en opplasting ødelegger for nedlasting som er et vanlig problem med ADSL. Hvis jeg hadde villet det så kunne jeg ha lagt inn funksjoner som fordelr båndbredden jevnt mellom maskinene. Poenget mitt er at du har full kontroll og det er mye du kan gjøre hvis du ønsker det. Skulle du hatt lignende funksjoner i et annet OS, f.eks. Win XP eller 2k så måtte du ha invester i dyre programmer. Regner ikke med piratkopiering her. På linuxmaskina kjører jeg DNS, DHCP, mail og jeg vil, SSH, ftp, finnes nesten ingen grenser for hva du kan legge inn av servere og programmer som koster flesk på Windows og som kanskje ikke fungerer like bra eller like stablit. Men nok om Linux. På den maskina jeg bruker daglig til surfing, mail, spilling osv. kjører jeg Windows XP for det er det beste systemet med vanlig bruk mener jeg. Det er stabilt, enkelt å bruke, det finnes flust av programmer og spill. Det finnes alternativer for Linux, og jeg har ikke prøvd dem i det siste, men jeg tror ikke de kan måle seg med Windows enda. Ser fram til den dagen de gjør det :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-26 13:09, skrev FlaSch:

Prøv linux, gå tilbake til windows og du vil forbanne det for alt det står for!


Kan bla.a nevne reboot, bluescreen, "program has performed an illegal operation", osv osv osv osv ut i det evige


en annen ting, en bedroom programmer knuser microsoft any day...


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: FlaSch på 2002-10-26 13:15 ]</font>


 

nok en bruker som rett og slett ikke KLARER å velge en windows versjon han klarer å konfigurere skikkelig. dine utsagn vitner ikke om annet enn om uvitenhet

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-26 13:09, skrev FlaSch:

Prøv linux, gå tilbake til windows og du vil forbanne det for alt det står for!


Kan bla.a nevne reboot, bluescreen, "program has performed an illegal operation", osv osv osv osv ut i det evige


 

Har ikke hatt én eneste av de overnevte etter jeg byttet til Windows XP for ett år siden (datamaskina mi rebootes kun når jeg skal installere noe nytt som krever reboot... ganske sjelden altså). Er ellers positiv til tanken på Linux, selv om jeg ikke har hatt mulighet/vært modig nok til å prøve å installere det ennå.

Lenke til kommentar

Jeg emigrete for noen uker siden fra winxp til mdk9. Jeg synes Linux er fundamentalt mye vanskeligere å bruke enn windows. Det som er av GUI-programmer virker å være mye mindre stabile og mer buggy enn typiske windows-programmer. Slik jeg ser det er det nødvendig å lese mye og å lære seg skall-kommandoer godt for å kunne ha nytte av Linux. Det er ikke nødvendig med Windows, der er det pek og klikk.

 

Som hjemmebruker tror jeg man skal ha ganske særskilte krav mht stabilitet og funksjonalitet på serversiden hvis Windows ikke skal strekke til.

 

Jeg har gått over til fri programvare først og fremst av ideologiske årsaker. Blandt annet blir jeg kvalm av det jeg har lest om Palladium. Det føles også litt godt å ikke bruke piratkopierte programmer.

 

Den andre grunnen er at jeg synes det er litt tøft å komme nærmere inn på datamaskina og måten den fungerer på. Jeg kan finne ut av flere ting og bestemme mer.

 

For øvrig synes jeg Linux er litt rotete og kaotisk. I går installerte jeg Freebsd og det virker mye mer strukturert, også på dokumentasjonssida. Jeg tenkte å prøve ut det som desktop-os.

 

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-29 00:10, skrev hanscats:

Det er faktisk ganske mange, fordi PC'n du sitter på ble ganske sikkert solgt sammen med en M$ windows lisens


 

Hva med oss som bygger våre egne maskiner da? Jeg har bygget min maskin, men har allikevel en fullt lovlig Windows XP. Det finnes faktisk noen som er opptatt av å ha lisenser på de programmene vi har :smile:

Lenke til kommentar

Tja har surret litt med diverse distroer en stund.første gang for ca 4 år siden og ga opp før jeg kom i gang,skjønte ikke bæret,men ga meg ikke så lett og må si det har skjedd utrolig mye det siste året eller 2,får det aller viktigste til å fungere og må si det ser rimelig greit ut,spesielt Suse 8.1 er jeg fornøyd med.Må legge til jeg ikke spiller noe særlig.

Men som flere nevner her så er Windows fremdeles et langt steg foran når det gjelder brukervennlighet og støtte for det aller meste en måtte finne på å installere,enten det måtte være programmer eller hardware.Men en ting som bekymrer meg er visjonen om Paladdium,link her http://www.itavisen.no/art/1300031.html

i fremtidige versjoner av Windows og da melder jeg meg ut.Enten så blir det alternativ f.eks Linux eller så kobler jeg ned Pc'n og flytter til indre *****lia :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...