ventle Skrevet 30. august 2006 Skrevet 30. august 2006 Det drypper kjølevann fra eksosrøret når min '92 Audi 80 2.0E er i drift. Dessuten er eksosen svakt hvitfarget, også på grunn av kjølevann i eksosen/forbrenningssystemet. Er det noen enkel/billig måte å finne ut hvor kjølevannet kommer på avveie, og dessuten å få fikset dette selv? Bilen er ikke verdt såpass at jeg vil koste på dyre reparasjoner... den er dessuten nylig EU-godkjent, så det er ikke kritisk å få fikset dette i den forbindelse
larschroe Skrevet 30. august 2006 Skrevet 30. august 2006 Vannet som kommer ut er nok kondens, og det er helt normalt. Hvis du hadde hatt en så stor kjølevannslekkasje ville radiatoren tømt seg så fort at bilen i praksis ikke hadde vært kjørbar, dessuten er det tvilsomt om motoren i det heletatt ville gått. Hvitfargen kan komme av at motoren brenner opp oljen.
pian Skrevet 30. august 2006 Skrevet 30. august 2006 Skulle du mot formodning ha kjølevann i eksosen så vil du ha olje i kjølevannet, sjekk det i kjølevannsbeholderen. Det er i så fall toppakningen som er gåen og da har du en dyr reparasjon på gang...
nahojdat Skrevet 30. august 2006 Skrevet 30. august 2006 Katalysator omgjør eksos til vann og dette vannet kommer ut eksosanlegget.
ventle Skrevet 30. august 2006 Forfatter Skrevet 30. august 2006 Hvitfargen kan komme av at motoren brenner opp oljen. 6768584[/snapback] Vil ikke olje i forbrenningssystemet gi blå eller gråfarget eksos? Mange gode forslag her, skal undersøke alle. Angående vann fra katalysatoren: Dersom vannet kommer fra katalysatoren, burde vel eksosen ikke vært misfarget, men omtrent fargeløs (som er normalt)?
larschroe Skrevet 30. august 2006 Skrevet 30. august 2006 Hvilken farge det er på eksosen når motoren brenner olje kommer an på flere ting. Type olje, motortemperatur, mengde osv. Prøv å tøm litt olje ned i luftinntaket på en Briggs & Stratton, så får du se hvit røyk så det holder.
Luske_Ludvig Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 Topp pakningen din er nok gåen. Er ikke så veldig vanskelig å fikse selv. Kjøp deg en haynes bok om for bilen din. Der står det hvordan det gjøres. Husk også å bruke 20 minutter på å sjekke toppen for sprekker når du har den av. Ha skikkelig godt lys. Husk også å sjekke hvor skeiv toppen er. Jeg har planslipt alutopper selv med enkelt utstyr. Godt resultat. Koster sikkert 2000 kr for topp pakning og nye bolter på Teigland.
PC^2020 Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 (endret) Jeg har også opplevd hvit og fuktig eksos fra biler med katalysator - selv nye. spess når det er kalt/kaldstart. Men det forsvinner jo når katalysatoren har kommet opp i driftstemperatur. Så dersom eksosen er sånn etter 5-10 min med kjøring så kan det nok være noe annet galt ja. Olje-eksos pleier som regel å lukte litt guffent også. Endret 31. august 2006 av pc^2004
ventle Skrevet 31. august 2006 Forfatter Skrevet 31. august 2006 (endret) I utgangspunktet skulle det vel egentlig ikke være mulig å få olje i kjølevannet om det kommer kjølevann i motoren? Trykket i kjølevannet er jo i så tilfellet større, og oljen kan ikke trenge inn i kjølesystemet mot strømmen, eller er det noen avvik fra de fysiske lovene som gjør dette mulig likevel? Kan jeg avkrefte om det er toppakningen som er gåen eller ikke dersom det ikke er olje i kjølevannet? Det lukter forresten ikke noe uvanlig av eksosen, det er mest at den er unormalt tykk og hvitfarget. Mener å kjenne en eim av frostvæske, derfor antar jeg det er kjølevann... Endret 31. august 2006 av ventle
LiamH Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 (endret) Før du hører på rådene om å skifte toppakningen, så må du først og fremst sjekke om kjølevæskenivået synker! Hvis toppakningen er gåen i den grad at kjølevæske kommer inn i sylindrene og renner ut av eksosanlegget, så ville du merket det i stor grad på motoren under kjøring og tomgang! Kondens i eksosanlegget er HELT vanlig og ikke noe tegn på at toppakningen er gåen! Hvis man legger merke til biler som kjører foran på veien, så kan man se at det renner vann ut av eksospotta med gjevne mellomrom! M.a.o., så er det ganske vanlig! Det er ikke gjort på en, to, tre å skifte toppankingen hvis du ikke vet hva du gjør! Få, i så fall, med deg noen som har peiling mens du gjør det! Garanterer ikke at det IKKE er toppakningen, men sier bare at du kan sjekke det på både oljenivå og kjølevæskenivå! Litt hvit røyk uten sterk lukt er, som nevnt over, ikke unormalt! Se om det ligger mye grå-brunt slam under lokket til oljepåfyllingen og på peilestaven! Dette bruker å være tegn på en gåen toppakning, i likhet med at det er olje i frostvæsken! Endret 31. august 2006 av LiamH
MSc Skrevet 1. september 2006 Skrevet 1. september 2006 Hadde samme problemet med hvit røyk på bilen min, her var toppakningen gåen, uten at jeg fikk vann i olja (spørs hvordan pakningen har røket). Det som gjorde at jeg fant ut at det var toppakningen var at det også kom eksos i kjølesystemet, slik at det ble et h...... trykk i kjølevannet. Prøv å skru av på fyllingslokket til kjølevæske, men vær forsiktig høyt trykk det spruter selv etter at det er blitt kaldt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå