Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ferdig bygget, ingen bilde ved oppstart?


Anbefalte innlegg

Hei

Har nettop bygget ferdig en pc med hovedkort P5W DH Deluxe og skjermkort X1900GT og prosessor P 4 531 3,0GHz.

 

-Da jeg startet for første gang kom det ikke noe bilde opp på skjermen(Samsung Syncmaster 793DF). Den blinket bare grønt fra PÅ-lampen.

-Heller ingen bipe-lyder fra bios.

-Hovedkortet lyste grønt.

-Viftene svev, også på skjermkort.

-Strømforsyningen er F/S 400W, som skal være nok.

-Jeg har sjekket ledninger og koblinger og kan ikke se at noe er galt der.

 

Er det noen som vet hva som kan være feil, eller hvordan det går an å finne det ut, så hadde jeg satt veldig pris på det!

 

Mvh Jom-Jom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme opplevelse for ca 3 år siden. Feil - defekt skjermkort.

 

Så du bør alliere deg med en venn som har et skjermkort du kan prøve, eventuelt prøve en annen skjerm (du kan faktisk bruke en TV ved hjelp av S-video kabel). Det er som oftest eneste måten å finne feil på, teste med andre komponenter.

 

Men indikasjonene er at hverken CPU, Minne eller HK har feil, da skulle det kommet POST messages.

 

Har du koblet til høyttalere eller hodetelefon, ASUS gir talemeldinger dersom det er feil ved oppstart. BIOS beep krever at intern høytaller er rett koblet, og det er mulig å gjøre feil der.

Lenke til kommentar
Hei

Har nettop bygget ferdig en pc med hovedkort P5W DH Deluxe og skjermkort X1900GT og prosessor P 4 531 3,0GHz.

 

-Da jeg startet for første gang kom det ikke noe bilde opp på skjermen(Samsung          Syncmaster 793DF). Den blinket bare grønt  fra PÅ-lampen.

-Heller ingen bipe-lyder fra bios.

-Hovedkortet lyste grønt.

-Viftene svev, også på skjermkort.

-Strømforsyningen er F/S 400W, som skal være nok.

-Jeg har sjekket ledninger og koblinger og kan ikke se at noe er galt der.

 

Er det noen som vet hva som kan være feil, eller hvordan det går an å finne det ut, så hadde jeg satt veldig pris på det!

 

Mvh Jom-Jom

6762003[/snapback]

Sjekk at du har satt rambrikkene rett!

(på hovedkort med 4 slots, så er det faktisk ikke helt logisk hvor man skal plassere brikkene)

 

Ta ut de andre rambrikkene slik at du sitter igjen med 1 rambrikke, og prøv den i alle fire slottene. (funker det fortsatt ikke, prøv det samme med den andre rambrikken)

 

Da sjekker du om den er defekt...

Lenke til kommentar

Har prøvd å koble til høytalere, men kom ingen feilmelding.

Testet skjermen på en annen pc, da funket den

 

"Men indikasjonene er at hverken CPU, Minne eller HK har feil, da skulle det kommet POST messages."

 

Mener du at hvis det er feil med en av de tre, skulle det kommet POST messages?

I så fall er jo det beroligende. Da er det vel egentlig bare skjermkortet det kan være noe feil med(?)

Den interne høytaleren må jeg inrømme at jeg ikke finner, hverken kontakt eller ledning til. Mener den er ferdig koblet.

Har bare en rambrikke, mener den står der den skal, men kan jo prøve å flytte på den.

Endret av Jom-Jom
Lenke til kommentar

Ja har satt i strømkontakten til prosessoren.

Hva er i tilfelle symptomene hvis den ikke virker? Hørte noen svake knaselyder da jeg satt den i, derfor åpnet jeg lokket igjen for å se at den lå på plass. Det gjorde den, og jeg trykket på plass lokket igjen. Kom fram til, sammen med andre på forumet, at den lyden var normal når man sattt i prosessoren.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt nå...var det når du satt i prosessoren i socketen a denne lyden kom? Vil ikke mene at knaselyd er en bra ting i hardware-sammenheng. Og hva mener du med lokket?

Mange får svart skjerm ved oppstart av ny maskin pga at de har glemt å sette i 4-pin kabelen på HK, men hvis du har gjort det, er det nok noe annet. Har du forsøkt forskjellige plasseringer av RAM'en?

Endret av Ungoliant
Lenke til kommentar

Ja, det var når CPU var lagt i socketen, og "load plate" skulle legges ned og låses med "load-lever". CPU lå riktig vei som sagt, så det var ikke så mye som kunne vært gjort annerledes.

Har ikke flyttet på RAM-ennå, men har satt den i DIMM_A1. Regner med dette er korrekt. Men skal prøve å flytte den.

Lenke til kommentar
Ja, jobber med å få tak i ett skjermkort. Tenkte bare å prøve andre sannsynlige løsninger i mellomtiden.

Men hvis skjermkortet er defekt, vil vifta på skjermkortet svive da?

6765963[/snapback]

 

Gjorde i alle fall det på mitt defekte skjermkort. Heldigvis hadde jeg et skjermkort i reserve, så da var feilen fort funnet.

 

På Asus HK er min erfaring at er det feil med HK/CPU får du en bip/talemelding, samme ved feil på RAM eller strømforsyning.

 

Feil på skjemkort ga ingen melding, avhengig av hvor feilen er.

Lenke til kommentar

Men hvis skjermkortet er defekt, vil vifta på skjermkortet svive da?

6765963[/snapback]

Gjorde i alle fall det på mitt defekte skjermkort. Heldigvis hadde jeg et skjermkort i reserve, så da var feilen fort funnet.

På Asus HK er min erfaring at er det feil med HK/CPU får du en bip/talemelding, samme ved feil på RAM eller strømforsyning.

Feil på skjemkort ga ingen melding, avhengig av hvor feilen er.

6770696[/snapback]

 

Det var verdifulle opplysninger, for det er nettopp det som skjer; Ingen feilmelding fra hovedkort, alle viftene sviver inkl skjermkort, virket ikke å slette CMOS, hjalp ikke å flytte på RAM => skjermkortet blir den eneste sannsynlige synderen ettersom jeg kan forstå. Ellers burde det kommet en eller annen form for feilmelding.

 

Det eneste jeg lurer på er om høytaleren til BIOS virker, for jeg har ikke koblet den til selv av den enkle grunn at jeg ikke kan se/finne komponenenter som skal kobles (har spurt om dette i "Hovedkort" delen av forumet)

Lenke til kommentar

jeg har samme problem! men når jeg resetter BIOS så går den på. men bare engang, så må jeg resette den igjen! jeg får jo spilt WOW og sånn så synes det er rart vis skjermkortet er defekt. jeg får også melding om at det er no feil med CMOS og den er i safe mode! har det noe å si?

 

Dette står når jeg starter maskina etter jeg har resetta BIOS

 

CMOS checkup error - Defaults loaded

Warning! now in Safe mode

please Re-settinf cpu frequency in the CMOS setup!

Endret av Demios
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...