Gå til innhold

Pc`en blir varm med en gang jeg skrur den på!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Volcano 7+ vifte til å kjøle prosessoren min AMD XP 1700. Denne viften har en viftekontroll, og jeg har i det siste kjørt den på max. Da skal den i teorien vifte noe*******. Den bråker dritmye også 5odb. Skjønner ingenting for etter 1 min. på cs så er den oppe i 56 grader! den pleier å ligge på 53 når jeg bare er på messenger o.s.v

HJELP!!! vet ikke hva jeg gjør, det er en helt ny pc også. NOEN FORSLAG???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du selv montert kjøleren?

Hvis du har gjort det selv er du sikker på at du har gjort det riktig?

[ Denne Melding var redigert av: gfak på 2002-10-25 19:43 ]

Skrevet

Jeg har ikke montert viften selv, en venn av meg. Torsteinen.. Problemet er at en 700gramms kobber vifte på full kjøling skal vifte mye. 56 grader er for varmt!!!! Den SKAL vifte mer!!! FORSLAG!!! PLEASE??

Skrevet

så du mener at 56c er for høyt?

vel, etter noen timer i Q3 ligger jeg på 76c...

ikke tenk på tempraturen din, den har ingen betydning så lenge maskinen er stabil og du hålder deg under 80c (det er der AMD sier at CPU'en kan ta skade av det...). :smile:

Mvh, jan Erik

Skrevet

Får du frisk og kald luft inn i kabinettet? Hvis man ikke klarer få inn ny luft og bli kvitt den gamle så vil ikke luftkjøling være noe effektivt uansett hvor stor vifta er ;)

Skrevet

Jeg lurer veldig på dette med maxtemperaturer på maskina? Forslag (AMD XP 1700)??? bruker en kjølepasta som følgte med tror jeg.. Torsteinen veit det..

Please folkens

Skrevet

Over 70 går an. Over 80 er skadelig over litt tid. 90 grader er FARLIG.

Så hvorfor svetter du? Du har en fin tempratur du.

Er du intressert i stille og kanskje enda bedre kjøling?

1. Her

2. Her

3. Her

Tar en halvtime og gjøre. Helt toppers!

Skrevet

Kjøleren din kjøler ikke godt nok. Monterte akkurat en AMD XP1800+ i en kontor-PC og den holdt kanskje 40 grader med en pinglekjøler fra PSData.

Ikke det at 50-60 grader er farlig, men det er alltid kjekt å ha det kaldere. Nevner ikke grunner, men kaldere er bedre!

Grunnene til dine 50-60 grader kan være mye. Feilmålinger på både hovedkort og i program, høy kabinettemperatur, dårlig kjølepasta, dårlig montering av kjøleren osv..

Uansett ville jeg lest gjennom Goop-guiden. Hadde kanskje vært en ide med litt skikkelig kjølepasta som Arctic Silver 3 eller Shin Etsu.

Ellers kan du prøve å ta av sidedøra på kabinettet ditt. Hvis temperaturen nå synker drastisk, så kan det være en ide å hive inn et par rolige kabinettvifter.

Sjekk temperaturene i bios. Bruk andre måleprogram. Motherboard Monitor ruler. Oppdater bios (hvis ingenting annet funker - det kan utgjøre en forskjell) Hva slags hovedkort har du forresten?

Nå har jeg nevnt en del ting. Personlig tipper jeg at en ny montering av kjøleren med skikkelig rensing vil gjøre susen. Legg på et tynt lag god kjølepasta og pass på at kjøleren sitter helt korrekt. Kontakt mellom kjøler og CPU betyr ALT!!!

Håper du får senket temperaturen. Lykke til.

PS. Min CPU ble etter hvert så kald at den måtte overklokkes.

Hilsen AMD T-bird 1400@1615MHz og 40 grader idle.. :grin:

Edit: jeg vet jeg er litt opptatt av kjøling. Bare kjør med de 53/56 gradene dine du. Det er ikke noe problem. Jannis-15, derimot.. skjønner ikke at du takler temperaturer over 70!!! LOL, vi er alle forskjellige..

Tenk før du poster..

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-10-25 20:58 ]

Skrevet

Jeg har et MSI 745 Ultra hovedkort..

bruker pc-alert til å måle temperatur.

Har satt max temp. til 65, hvis den går over det kommer "sirenen" takk for hjelpen folkens!

Noen som mener dette er farig..

Bruker dårlig kjølepasta tror jeg.

Skrevet

Quote:

Jannis-15, derimot.. skjønner ikke at du takler temperaturer over 70!!! LOL, vi er alle forskjellige.."

hehe :smile:

vel, så lenge AMD selv sier at 80-82c ikke er skadelig for CPU'en så får jeg vel stole på at det dem sier er sant, så jeg tar jeg det helt med ro og nyter min 26DB pc.. :grin:

og om den "bare" holder i 10år i stedenfor 12år har ikke det så mye å si for meg.. :wink:

ps: jeg sa 76c, ikke 70, så jeg har jo fremdeles 4-6c å gå på da... :grin: (lurer på hva som skjer om en av kab-viftene mine stopper... :roll: )

Skrevet

Husk! selv den beste motor kan ikke gå uten drivstoff!

det samme blir for CPU-vifter, selv den beste viften klarer ikke å kjøle ned CPU'en om den ikke har bra pasta/goop.. :smile:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...