Gå til innhold

Hvor gode er egentlig bilder levert av fotofirmaen


Anbefalte innlegg

Vurdere å kjøpe ny fotoskriver, f.eks Canon Pixma-IP6600D. Regner en med fotopapir blir jo kostnaden pr. bilde forholdsvis høy.

Kankje et vanskelig spørsmål , men prøver; hvor gode er bildene som fotofirmaene leverer, sånn i snitt. Kan jo få fra 0,50 pr stk. (Elkjøp). Vil en god fotoskriver gjøre jobben dårligere, like bra eller bedre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at min Pixma IP4200 gjør en mye bedre jobb enn fotobutikker, spesielt på 10x15 cm. Har ikke prøvet noe særlig enda på større utskrifter.

 

Jeg kjøpte den fordi jeg var misfornøyd med bildene fra fotolabber (prøvde 2 forskjellige). Er veldig fornøyd med kvaliteten fra denne skriveren, og 6600 regner jeg med er bedre enn min.

 

Men det forutsetter at du lærer om fargestyring, hvis ikke blir det noen bomturer. Prisen pr. utskrift er jo også skyhøy i forhold til en fotolabb.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at min Pixma IP4200 gjør en mye bedre jobb enn fotobutikker, spesielt på 10x15 cm. Har ikke prøvet noe særlig enda på større utskrifter.

 

Jeg kjøpte den fordi jeg var misfornøyd med bildene fra fotolabber (prøvde 2 forskjellige). Er veldig fornøyd med kvaliteten fra denne skriveren, og 6600 regner jeg med er bedre enn min.

 

Men det forutsetter at du lærer om fargestyring, hvis ikke blir det noen bomturer. Prisen pr. utskrift er jo også skyhøy i forhold til en fotolabb.

6747448[/snapback]

 

 

Ikke så mye erfaring i dette, spør jeg; fargestyring på pc'en eller skriveren ?

Lenke til kommentar

Enten eller. :) Du må enten styre fargene med skriver eller med et bildebehandlingsprogram. Uten fargestyring, eller om du får dobbel, blir resultatet dårlig.

 

Her er en artikkel på norsk, eller søk på color management. Pass også på at du har en driver som tar hensyn til skriveren, blekket og papiret du skal bruke. Det lønner seg ofte å bruke originalt papir, ihvertfall i begynnelsen.

 

Du kan også laste ned en hvilken som helst driver fra ilford.com og lese tekst filen som følger med. Der står det steg for steg hvordan du skal sette opp Photoshop til å ta fargestyring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...