Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst Nettverkskort med Veldig god rekkevidde


Anbefalte innlegg

Flytta nettop inn på ny hybel hvor det ikke er noe ADSL (enda).

Men jeg trenger internett så snart så mulig, å mens jeg var io farta hadde jeg tenkt på å kjøpe et trådløst nettverkskort, til en stasjonær PC, PCI kort.

Jeg bor 70 fra skolen, over veien og opp en liten bakke, jeg og en kompiss stod uttfor huset med en lapptopp og fikk signal men d var ikke så veldig raskt, men helt greit.

Så hadde jeg tenkt å koble meg på skolen sitt nettverk, skolen har en 4 GB linje som går så d suser for å si det sånn:p jeg har tillatelse siden jeg går på IKT driftsfag der og de sa det var greit for de har nokk av fart på sin linje.

 

Så var spørsmålet hvilket nettverkskort bør jeg velge, jeg må ha et som er raskt og et som det er god rekkevidde på, må muligens ha en forsterker men er ikke sikker.

Så bare gi meg noen gode forslag :thumbup:

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flytta nettop inn på ny hybel hvor det ikke er noe ADSL (enda).

Men jeg trenger internett så snart så mulig, å mens jeg var io farta hadde jeg tenkt på å kjøpe et trådløst nettverkskort, til en stasjonær PC, PCI kort.

Jeg bor 70 fra skolen, over veien og opp en liten bakke, jeg og en kompiss stod uttfor huset med en lapptopp og fikk signal men d var ikke så veldig raskt, men helt greit.

Så hadde jeg tenkt å koble meg på skolen sitt nettverk, skolen har en 4 GB linje som går så d suser for å si det sånn:p jeg har tillatelse siden jeg går på IKT driftsfag der og de sa det var greit for de har nokk av fart på sin linje.

 

Så var spørsmålet hvilket nettverkskort bør jeg velge, jeg må ha et som er raskt og et som det er god rekkevidde på, må muligens ha en forsterker men er ikke sikker.

Så bare gi meg noen gode forslag :thumbup:

6741740[/snapback]

 

Jeg kan ihvertfall anbefale dette kortet fra 3com som er stabilt og har bra rekkevidde. Det har også løs antenne slik at du evt kan bytte den med en bedre eller sette på løs antenne med extra kabel for bedre rekkevidde :)

Lenke til kommentar
Å ha god rekkevidde forutsetter også at sender har god rekkevidde.

Det hjelper ikke stort om mottakeren "ser" senderen, hvis ikke senderen "ser" mottakeren.

Nå er du ute å sykler, en "cantenna" vil både sende styrken, og mottaker evnen. Jeg å en kompis har selv fått kontakt med ett AP 4km unna med en 24dBi gain antenne, dette var mot ett standard AP med vanlig 3 dBi antenne.

Lenke til kommentar

Retningspesifikk antenne er det du er ute etter i dette tilfellet. Det vil booste mottak og sendesignal i den retning du trenger mye, avhengig av hvor mye du gidder å ligge i antennen. Sidne du allerde har signal (om enn svakt) på den avstanden, så får du sikkert et helt fint signal om du bruker en relativt billig modell slik som f.eks.

https://prisguiden.no/product.php?product_id=50584

 

Men sterkere er jo alltid bedre da selvfølglelig, men forskjellen med og uten retningsspesifikk antenne (selv en billig en) vil være veldig stor.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Å ha god rekkevidde forutsetter også at sender har god rekkevidde.

Det hjelper ikke stort om mottakeren "ser" senderen, hvis ikke senderen "ser" mottakeren.

Nå er du ute å sykler, en "cantenna" vil både sende styrken, og mottaker evnen. Jeg å en kompis har selv fått kontakt med ett AP 4km unna med en 24dBi gain antenne, dette var mot ett standard AP med vanlig 3 dBi antenne.

6744423[/snapback]

 

Ehh, ja :blush:

 

 

(Mumle noe om at klokka var halv 4 osv..)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

70m sa du?

 

ingen problem, jeg låner ofte nett av en nabo når jeg er på hytta. Den hytta er på 750m avstand, og med en directional 19dBi antenne så klarer jeg å max'e ut den ynkelige ADSL linja deres :p

 

jeg bruker vanligvis å bruke:

 

Linksys WRT54GL (med DD-Wrt firmware) --> antenne

+ et gammelt 11Mbit accesspunkt koblet til Linksys'n (for å sende trådløst lokalt på hytta vår)

 

Det finnes også mange kule connectors på www.jefatech.com

Der fikk jeg skaffa en snedig liten antenne kabel som går fra U.fl connector (minste typen, som finnes på mitt mini-PCI wifi kort (inne i laptoppen) til en N-connector (stor connector som er på antennen)

 

uflnm250.jpg

 

wips, and Bob's your uncle.

 

på 70m skulle den svakeste directional antennen duge.

og ja, det var Kpolberg og meg som stjal litt internett på 4km'ers avstand :)

fantastisk med wifi

 

 

Richard

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...