Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

10 leiligheter -båndbredde og utstyr?!


Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tar gjerne imot tips angående utstyr også! Så takk for de!

 

Når det gjelde lovlighet er det selvsagt ikke noe det offentlige legger seg opp i så regner med at tommy_89 refererer til avtalevilkårene til de ulike leverandørene. Har bare skumlest NGT sine og kan ikke se at disse begrenser hvor mange som benytter nettet -men skal selvsagt sjekke dette! Bedriftsabbonnement er ikke uaktuelt det heller, det blir uansett en del å spare i forhold til 10 ulike abbonement slik vi har i dag.

 

Edit: Ok, ser at NGT viser til bruk innenfor egen "husstand" så da var den grei. Men søren heller, har da delt med naboen i alle år uten at noen har sagt eller gjort noe med det?? Er dette bare en papirtiger eller kan NGT finne ut av eller begrense hvor mange som er på nettet?

 

Vi er i utgangspunktet 10 husstander. Og neida, ingen av oss skal laste ned en masse, delta i VM i CS eller dele forsvarshemmeligheter over dette nettet!  :grin:

 

Edit 2: Synes Telenor sitt tilbud var ganske elendig (6000/600) for 1090 pluss 4500(!) i etablering??

6742560[/snapback]

 

eller 16000 for 100kr mer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
10mbit holder masse, langt mere en dere trenger. Tipper 5mbit er mer riktig.

Men er mere morsomt å se hva slags utstyr som skal brukes, holder ikke akkurat men en trådløs router her...

Hvordan ser leilighetene ut? over og under hverandre? hva slags vegger?

6742602[/snapback]

 

Det er en bygård med såkalte engelske hulromsmur, altså murstein men uten armering. De fleste innerveggene er gips. Gården går over 5 etasjer med to leiligheter i hver. Det fine er at vi har hovedtrappegang på fremsiden av bygget og en trappegang ned til bakgården på baksiden.

 

Håpet er å plassere utstyret i disse gangene slik at alle får grei deking i leilighetene. Noen innvendinger mot dette?

 

Og utstyrtips mottas med stor takk!! :thumbup:

 

Edit: Slenger ved et bilde av tverrsnittet av gården. Er 3/4roms leiligheter slik som dette oppover i etasjene. Trappegangene er skraverte med rosa.

 

Har min egen NGTruter på kjøkkenet i 3romsen og den gir grei dekning i hele leiligheten vår og i trappegangene.

 

Edit 2: Er ikke vits å være så gniten på utstyr, vi tjener fort inn den investeringen. Ponget er å få et nettverk som funker best mulig for alle!

post-79809-1156534921_thumb.jpg

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
10mbit holder masse, langt mere en dere trenger. Tipper 5mbit er mer riktig.

Men er mere morsomt å se hva slags utstyr som skal brukes, holder ikke akkurat men en trådløs router her...

Hvordan ser leilighetene ut? over og under hverandre? hva slags vegger?

6742602[/snapback]

 

Det er en bygård med såkalte engelske hulromsmur, altså murstein men uten armering. De fleste innerveggene er gips. Gården går over 5 etasjer med to leiligheter i hver. Det fine er at vi har hovedtrappegang på fremsiden av bygget og en trappegang ned til bakgården på baksiden.

 

Håpet er å plassere utstyret i disse gangene slik at alle får grei deking i leilighetene. Noen innvendinger mot dette?

 

Og utstyrtips mottas med stor takk!! :thumbup:

6742637[/snapback]

 

 

I ukas nettverk og kommunikasjons blad så har det vært test av mimo(bedre kapasitet, rekkevidde og stabilitet) routere og da var det D-link 635 Rangebooster N650 som kom best ut av testen, koster 1.296.

 

Hvor store er leilighetene? 2 roms?

Lenke til kommentar

Når det gjelder valg av utstyr vil jeg anbefale dere en løsning med flere AP`er, dere kan ikke dekke hele området med bare en AP, men det går jeg ut fra at du har forstått. Kjøp så mange AP`er dere trenger (IKKE routere) og koble disse sammen med kabel og kjøp en switch som dere kobler disse til, sammen med routeren for den leverandøren dere får. Det lønner seg så klart å kjøpe alle AP`er av samme merke for å lette administrasjonen. Kan også være smart å kjøpe inn nettverkskort av samme type til de som ikke har det fra før. Dette letter også support arbeidet.

 

Når det gjelder merke av ustyr dere velger så kan jeg anbefale dere Cisco om dere ser at dere har råd til det. Dette er knallstabilt utstyr. For å lette monteringen så kan det være smart å kjøpe en poe (Power over ethernet) switch og ap`er med poe sånn at dere slipper å være avhengig av strøm til hver enkelt ap.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Jeg har null erfaring med å sette opp trådløst i så stor skala og vet ikke hvordan ting fungerer på mur, men om jeg hadde vært deg så hadde jeg kanskje prøvd å sette opp en dlink mellom 1 og 2. eta, en i 3 eta og en mellom 4 og 5 eta.

 

Man trenger kun en router i grunn og kan bruke AP slik som denne

http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?Retu...2731&plid=32731

den koster jo mer da....

 

Men det er helt sikkert andre her inne med mye mer erfaring som kan komme med tips....

Lenke til kommentar

Har et forslag, men det innebærer litt velvilje fra ISP og at dere invisterer i litt utstyr. (vi klarte å få det til)

 

Vi er 4 kompiser som bor i samme leilighetskompleks. Hver av oss hadde en 2 mBit shdsl linje. Vi undersøkte da om det var mulighet til å knytte disse sammen og dele de i det intærne spredenettet som ligger i huset. Regner med at det allerede i dag ligger vanlig cat3/5/6 kabler i veggene fra telefoninntaket i huset og opp i hver av leilighetene.

 

Det du da trenger er en vlanswitch som settes opp i kjelleren ved hovedinntaket i huset. Den settes opp til å switche vlan fra isp til hver enkel bruker via det internet spredenettet. Så nå sitter jeg med tilgang til en 4x2.3 mBit shdsl linje. Rett fra telefonkontakten i leiligheten min. Må dele den med 3-andre, men det er no problem. Har masse hastighet hele tiden.

 

Har du noen spm så er det bare å sende meg en msg, så skal jeg forklare det mer i detalj

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=78997

Lenke til kommentar

Sjekket om dere kan få ADSL 2+ fra http://osei.no/ ?

 

Jeg ville foreslått en løsning med flere Linksys WRT54GL med custom firmware som kan settes opp som aksesspunkt, som så kobles sammen med kabel hvis det er mulig. (Billige og gode rutere, koster rundt 500 på netshop) Hvis ikke går det ann å bruke WDS for å forbedre rekkevidden. Da setter du bare opp aksesspunktet , og det forsterker det trådløse signalet. Bruker dette selv hjemme for å tilby internett til naboen, og det funker finfint.

 

Blir mye samme løsning som TheBoz skisserer.

Lenke til kommentar

To korte poenger:

1. Det er normalt gratis å oppgradere linja til høyere hastighet, så om dere ikke vet hvor rask linje dere trenger er det like greit å begynne i den lave enden av skalaen.

2. Synes jeg så noen regler om at det ikke var lov å dele bredbåndsforbindelse med andre husstander, men det er kanskje kun for privatabonnement og ikke bedriftsabonnement som dere ser på her...

 

Ellers, lykke til! :)

Lenke til kommentar

For å være litt ambisiøs her, i realiteten er ikke 10mbit nok, dersom alt skal fungere knirkefritt.

 

Hadde det vært mulig i Norge så hadde dette vært en soleklar 100mbit fiber. Men det er jo ikke mulig så klart. (Idioti?). Men jeg skal ikke blande politikk inn i saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...