Gå til innhold

Privat FM-radio: Regler og konsekvenser...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hehe. selv har jeg en liten fm radio med senderadius på 10meter tilkoblet ipoden når jeg kjører. Er ikke lov til å bruke med lovlig å kjøpe. hehe

6755304[/snapback]

Du har lov til å bruke den. Ipod sin radiotransmitter har tildelte FM-frekvenser som er lovlig å bruke innen en viss senderstyrke. Disse frekvensene kan du velge mellom på ipoden.

 

Var det ikke en gang i tiden en Norsk film om akkurat dette? Filmen var om noen ungdommer i lofoten (tror jeg..) som hadde privat FM-kringkasting i hjemmebygda. De kalte kanalen "Radio Feske-slog" om jeg husker riktig. Noen som vet tittel på denne filmen?

Lenke til kommentar
ehhh.. jeg kan velge flere frekvenser enn det som finnes på radioen i bilen. jeg kan overkjøre p4 sendingene også.. jeg kan velge alle frekvenser uten XXX.X5 frekvensene.

6755348[/snapback]

Samma det.. det er lovlig! Overkjøring av p4 gjelder jo bare innenfor dine 10 meter.

 

Edit: Gratulerer med ditt 1337 innlegg!

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar
joa.. og der var post 1337 borte. hehe. forresten så kan jeg la han stakkersen i bilen ved siden av høre på min musikk ved å finne ut hva han hører på.

6755558[/snapback]

 

Lurt. Husker for en stund tilbake da jeg og en kompis "kapra" radioen til rutebussen og spilte av et forferdelig lydklipp med en stemme som sang "Tom-Tom-Tom-Tom" hele tiden. Det var tider det! :!:

Lenke til kommentar
hehe. selv har jeg en liten fm radio med senderadius på 10meter tilkoblet ipoden når jeg kjører. Er ikke lov til å bruke med lovlig å kjøpe. hehe

6755304[/snapback]

Du har lov til å bruke den. Ipod sin radiotransmitter har tildelte FM-frekvenser som er lovlig å bruke innen en viss senderstyrke. Disse frekvensene kan du velge mellom på ipoden.

 

Var det ikke en gang i tiden en Norsk film om akkurat dette? Filmen var om noen ungdommer i lofoten (tror jeg..) som hadde privat FM-kringkasting i hjemmebygda. De kalte kanalen "Radio Feske-slog" om jeg husker riktig. Noen som vet tittel på denne filmen?

6755326[/snapback]

Jeg har kjøpt en liten sender som sender maks 50m på 107.5 MHz eller 107.7 MHz...

 

Er denne ulovlig å bruke?

Lenke til kommentar
hehe. selv har jeg en liten fm radio med senderadius på 10meter tilkoblet ipoden når jeg kjører. Er ikke lov til å bruke med lovlig å kjøpe. hehe

6755304[/snapback]

Du har lov til å bruke den. Ipod sin radiotransmitter har tildelte FM-frekvenser som er lovlig å bruke innen en viss senderstyrke. Disse frekvensene kan du velge mellom på ipoden.

 

Var det ikke en gang i tiden en Norsk film om akkurat dette? Filmen var om noen ungdommer i lofoten (tror jeg..) som hadde privat FM-kringkasting i hjemmebygda. De kalte kanalen "Radio Feske-slog" om jeg husker riktig. Noen som vet tittel på denne filmen?

6755326[/snapback]

Jeg har kjøpt en liten sender som sender maks 50m på 107.5 MHz eller 107.7 MHz...

 

Er denne ulovlig å bruke?

6758857[/snapback]

Uten at jeg er helt sikker, så tror jeg det. Men for faen.. bruk den. Ikke la noe lovverk hindre deg i det! Bare du ikke bruker den i fly så tror jeg det er greit.

Lenke til kommentar
Var det ikke en gang i tiden en Norsk film om akkurat dette? Filmen var om noen ungdommer i lofoten (tror jeg..) som hadde privat FM-kringkasting i hjemmebygda. De kalte kanalen "Radio Feske-slog" om jeg husker riktig. Noen som vet tittel på denne filmen?

6755326[/snapback]

 

Mener du "Piratene"? Jeg har llest halve boka, og tenker å leie eller laste ned filmen. Tror den filmen skal være bra.

 

joa.. og der var post 1337 borte. hehe. forresten så kan jeg la han stakkersen i bilen ved siden av høre på min musikk ved å finne ut hva han hører på.

6755558[/snapback]

 

Lurt. Husker for en stund tilbake da jeg og en kompis "kapra" radioen til rutebussen og spilte av et forferdelig lydklipp med en stemme som sang "Tom-Tom-Tom-Tom" hele tiden. Det var tider det! :!:

6757109[/snapback]

 

LOL Eid! :D Hadde vært digg å prøvd det. Skjønner hvorfor det finns lover om FM-sendere.

Lenke til kommentar
Får man kjøpt slike til SE w800i?

6758936[/snapback]

 

Bruker du overgang til vanlig minijackplugg så går det fint ann. Har selv en sak som spiller på 107.5 og den kobler jeg til PC , laptop og alle andre steder som jeg kan bruke den. Fulgte med et trådløst headsett ,men headsettet har forsvunnet. Litt synd siden det var veldig greit siden det var innebygget radio på det.

Lenke til kommentar
Du får byggesett som sender mange mil for en billig penge også...

6791033[/snapback]

 

Og hvor får man tak i det, evt. hvor billig?

Selv har jeg en sak som sender omtrent 12 meter til en bilradio, kjøpte den fra Fifthunit.com (Microplex har den samme senderen til tre ganger prisen (og da er det med frakt i fifthunits pris).

Lenke til kommentar
[Jeg har kjøpt en liten sender som sender maks 50m på 107.5 MHz eller 107.7 MHz...

Er denne ulovlig å bruke?

6758857[/snapback]

Du får byggesett som sender mange mil for en billig penge også...

6791033[/snapback]

 

Nei. Disse små senderene sender ikke bare på innstilt frekvens men gir støy/lyd også på andre frekvenser. Rekekvidden er ofte langt større enn du aner. Støyen kan ødelegge for nødsamband.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...