Gå til innhold

Hjelp til forsterker til PC - surround


Anbefalte innlegg

Hei;

 

Etter flere år med stereoforsterker hadde jeg tenkt å oppgradere til surround.

 

Ser mye film på pc'n, og de fleste av disse har 5.1-lydspor.

 

Noen som vet om en god 5-kanals forsterker til en rimelig pris. Har høyttalere og sub.

 

Lydkortet mitt er et Audigy 4 Pro, så det går vel fint til surround.

 

Takk for tips:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Tenker du på reciever til noe ala hjemmekino eller tenker du på noe fra logitech eller creative?

 

Hvis du skal ha deg en ordentlig reciever, så spørs det hvor mye du vil ut med. Den billigste recieveren jeg har sett (og vurdert selv) er Eltax'en fra komplett.no, men den er langt ifra noe fasit-svar. Det finnes andre merker som er like gode.

Noe av det viktigste å se på etter min mening er at recieveren har nok optiske innganger til å dekke ditt behov (f.eks. optisk innganger for dvd, pc'n, osv).

Nå vet ikke jeg om lydkortet ditt har en optisk utgang så det er mulig jeg bommer litt der.

 

Ellers finnes det komplette pakker fra creative/logitech med både høyttalere og forsterkere innebygd, som har fått mye skryt. Men jeg kunne aldri tenke meg gå bort fra hjemmekinosystem til noe sånt.

Lenke til kommentar

For meg er det mer et spørsmål om kabelsurr, men ja det gir bedre lyd fordi optiske kabler ikke er utsatt før påvirkning fra andre kabler slik som kobberkabler er.

 

En optisk kabel fra PC -> surroundanlegg = full surround.

For å få til det samme med jack-plugger blir det gjerne 4-5 kabler (front, center, rear-surround, sub, eventuelt mid-surround (7.1)).

 

Grunnen til at jeg nevnte det var siden du allerede har høyttalere (hvilke om jeg tør spørre?). Ingen vits med skikkelig reciever hvis høyttalerne dine er et par gamle creative labs saker.. :!:

Men som sagt, den der er billig, og går du litt opp i pris får du noe bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fordi det finnes andre alternativer som er bedre , men disse koster mer.

Jeg har en receiver som jeg nok skal kvitte meg med ,men spørs hva du er innteresert i å betale for denne. Det er en Marantz SR5200 som er oppgitt til 6x90W ,men alle disse spesifikasjonene må man ta med en klype salt. Skal imidlertidig har mer for denne brukt enn Eltaxen koster ny.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Kan sammenlignes med en Lada....

Det er vel kanskje ikke den mest seriøse posten jeg har lest. Skulle gjerne likt å vite hva du mener med dette og hva slags grunnlag du har for en slik påstand.

 

 

Eltax er et merke som har plassert seg i mye-for-pengene delen i markedet. Og der gjør de det meget godt. Du får veldig mye for pengene. Det er klart at ønsker du å bruke mer penger vil du få mer igjen, men det koster....

Alt kommer an på hva du forventer å få igjen for pengene du investerer. Om man er en "hifi-freak" eller setter pris på en god film med kinolyd.

 

Hva slags høytalere er det du skal koble til?

 

En kompis av meg kjøpte Eltax reciver for over 1 år siden og jeg er IMPONERT.

 

Det som her helt sikkert med Eltax er at du ikke betaler noe for merket, slik det dessverre er med mange andre "anerkjente" hifiprodusenter.

 

(Om det var noen tvil… så ser jeg ikke på meg selv som noen "hifi-freak" men heller en "kjedelig pessimist" som må ha harde facts å forholde seg til.)

 

space

Lenke til kommentar

Ett Eltax produkt kan faktisk sammen lignes med en lada.

Det er dårlig motor (lite power) Dårlig konfort (dårlig lydkvalitet).

Ikke lang levetid. Dårlig bygget osv osv....

 

Forsterkerutgangsdetaljer  100 watt - 8 ohm - 4 kanal(er) ( surround )

100 watt - 8 ohm - 1 kanal(er) ( senter )

100 watt - 8 ohm - 1 kanal(er) ( surround back )

150 watt - 4 ohm - 4 kanal(er) ( surround )

150 watt - 4 ohm - 1 kanal(er) ( senter )

150 watt - 4 ohm - 1 kanal(er) ( surround back )

 

4x100watt = 400Watt ikke sant.

 

Strømforbruk ved drift  320 watt

 

Og det står jo også "Eltax AVR-800 Receiver, Sølv, DTS-ES, Dolby Digital EX, 6x150 Watt" og 6x150watt = 900watt (?!?)

Men den bruker bare 320watt? og en forsterker lager ikke flere watt.

Tvert i mot masse av strømmen som en forsterker bruker går ikke ut i høyttalerene det går til varme.

 

Dette er litt av grunnen for at jeg ikke liger eltax.

Andre grunner er dårlig byggekvalitet syns ikke de er noe pene osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...