Gå til innhold

Hjelp til å klokke E6300


Anbefalte innlegg

Hei!

For de som har lest trådene på Kjøp/Salg kan dere kanskje ha sett at jeg har kjøpt ny datamaskin. Tipset jeg fikk var å kjøpe en E6300 som jeg skulle klokke, istedet for å vente på E6400 eller E6600 prosessorene.

 

Har lest litt tester av alle delene jeg kjøpte, konklusjonen er at jeg har faktisk en veldig bra setup såvidt jeg kan se for å overklokke litt og presse ekstra saft ut av delene mine.

(Linker i titlene)

 

Prosessor

Har hørt at de nye intel prosessorene ikke blir spesielt varme, så E6300 kobinert med cpu-vifta nedenfor bør vel funke greit til å klokke CPU litt.

 

CPU vifte

Coolink vifte, trenger vel ikke si mer om den. Ser grei ut?

 

Kabinett

Kabinettet er Lian-Li, selvsagt ikke optimalt for kjøling med ifølge hardware testen kom faktisk kjølinga ganske greit ut på et så stille kabinett. Også er det pent:) (Les testen her)

 

Rammen

Corsair TWIN2X 6400PRO DDR2 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024-6400PRO

Skal være _veldig_ bra og stabil ram, som jeg har hørt ofte er nødvendig ved overklokking. Er en test som konkluderer med dette her.

 

Hovedkortet

Fikk dette anbefalt her, og ifølge testene skal dette være veldig bra for overklokking.

(Les testene her og her)

 

Skjermkort

Ifølge denne testen er faktisk 1900XT og XTX kortene satt opp med samme hardware, er bare kjerna som er klokka forskjellig. Dvs at man kan kjøpe XT og klokke den for å få samme performance som XTX uten ekstra kjøling og alt det.

 

Hvis det har noe å si:

Harddisk

DVD

 

Såvidt jeg kan se ifølge tester og alt er oppsettet mitt bra for overklokking, og det vil jeg gjerne gjøre. Prioritet på skjermkortet og prosessoren da, ønsker gjerne at prosessoren skal yte som en E6400 (eller bedre) og at skjermkortet mitt skal bli like bra som XTX.

 

Hvordan gjør jeg det?

Endret av macmanlady
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan overklokke på mange forskjellige måter. Den enkleste, i hvgertfall på et sånt oppsett som du ahr, some r overklokkingsvennlig, er å bare bruke programmet ASUS AI Booster, som skal fulge med HKet ditt, og så velger du voerclock 10, 20 eller 30 %, prøv deg litt fram, og finn ut hva som er mest stabilt. Det dumme med det programmet er at det har en tendens til å underklokke minnet hvis man øker på cpu (setter ned DRAM:FSB, mens den setter opp FSBen), men det kan du fixe i bios. Bare let litt. Når det gjelder skjermkortet, så prøv deg med det (10 g 10 Mhz på først kjernen, så minnet, og etter hver 10. Mhz, kjører du 3dmark05/06 i noen min (2 min minst vil jeg si) og ser etter feil på bildet (artifracts, for eksempel masse grønne blinkende lys på skjermen som ikke skal være der. og når du har makset ut både minnet og cpuen, sal du ha en ganske så mye bedre pc :) Prøv å kjør 3Dmark06 får du begynner, og etter noen dager med den nye maksimale frekvensen på oppsettet ditt da, og post det her :) Så kan vi se hvordan ytelsen er, vi andre og :)

Lenke til kommentar

Takk for svaret:)

 

Satt i igår opp maskinen min, har nå: lastet ned benchmarks, flashet bios, installert driver osv og sjekka idle temperaturer. Dagen idag skal jeg kjøre litt mer benchmarks og se hvordan systemet yter, scora 5500 poeng i 3dmark06 men prosessoren fikk bare 1600 poeng (E6300) så tror den trekker endel ned.

 

Uten å være 100% sikker mener jeg at prosessoren lå på ca 40grader under både 3dmark og pcmark testene, skjermkortet lå på ca 60 grader da jeg testa det i 3dmark.

(Skal sjekke disse tallene bedre ikveld)

 

Tenker etter at jeg har tatt AQ40 ikveld (wow) skal jeg overklokke prosessoren med mål for 2,4ghz (se første posten min for hvilket system jeg kjører) tror dette skal gå bra, spesielt ifølge denne testen.

 

Sjekka igår Asus AI programmet, med booster (overklokking programmet) - kunne ikke velge %`er der. Syntes programmet virka litt uoversiktlig, spesielt hvis det automatisk klokker ned rammen når jeg overklokker prosessoren. Tror heller jeg skal benytte meg av BIOS og manuell overklokking da?

 

Tenkte jeg skal hoppe rett på og prøve:

350mhz FSB

x 7 multiplier = 2,45ghz

 

Må vel justere opp volten her, hvilken instilling ville dere anbefalt meg? Se på første posten min om dere lurer på hvilke deler jeg har !

 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar

Ok, begynte å teste litt på kvelden nå for å komme igang. Gikk i bios, satt advanced features til "manual" og klokka like gjerne FSB rett opp til 300mhz for å se hvordan det gikk. Rørte ikke noe annet for det turte jeg ikke.

 

300mhz med 7x multiplier = 2,1ghz altså en ca 300mhz økning fra standard right?

(E6300)

 

Har ett problem, tror jeg. Kjører opp PC Probe, AI SUITE og CPU-Z - der hopper FSB`en litt, dvs total mhz endres av og til når programmene refresher seg. Mellom 2097 og 2100 mhz, alt etter som. Kommer dette av at kjærna får for lite strøm og voltage må skrues opp?

 

Bilde under:

screenie1ec2.jpg

Lenke til kommentar

#1 Gjennomføring av 3dmark2005

CPU temperatur var ifølge asus probe oppe i: 45grader

-Høyeste jeg har sett tidligere er 41grader

MB temperatur var oppe i: 38grader

 

Score: 10868 , mener den var ca det samme før jeg klokka.

 

#2 Gjennomføring av 3dmark2006

CPU temp jeg målte som høyeste: 45grader

MB temperatur er nå oppe i 37 grader etter testen

 

Score: 5595 , 100 opp fra sist som jeg husker.

 

SM2.0: 2196

HDR/SM3.0: 2457

CPU: 1841

Endret av macmanlady
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...