Gå til innhold

Tagge MP3 filer

paalkr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en del MP3 filer som ikke er tagget riktig og som har litt kryptiske filnavn. Mener å ha lest at det finnes løsninger (programmer) for å hente ut riktig informasjon om en MP3 låt fra "wave mønsteret", dvs at programmet klarer å finne ut fra en base på nettet, hvilken sagn det er ut fra å "høre" på låten. Stemmer dette?

mvh

PK

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke det foreslåtte program Tag&Rename.

Men der står ingenting i omtalen av programmet om at det identifiserer en musikkfil ved å "lytte" på wave-mønsteret.

Og det ville vel være for godt til å være sant?

Endret av nojac
Skrevet

Det høres ganske umulig ut, siden en mp3 fil kan variere fra hver gang den blir komprimert, hvis den hadde blitt lik hver gang, hos alle, kunne en laget en hash, og sammenlignet, men det går ikke.

Datamaskiner er utrolig dårlig til å skille ut informasjon fra lyd, dete ville vært alt, alt, altfor mye jobb, for en så ubrukelig funksjon.

Bare se hvor dårlig talegjennkjenning fungerer.

Bilder er litt enklere for en datamaskin å tplke, fordi all informasjon ligger i ett "lag"

En sample i digitallyd er vanligvis 16 eller 24 bit (24 bit i lydstudioer etc, selvom elektronikken ikke er i stand til å oversette mer en 20bit til analog lyd) og blir gjentatt 44 100 ganger i sekundet (44 100 Hz)

Det som er problemet er at du kan hører flere lyder, men for datamaskinen er det et tall mellom 0 og 65536 (16-bit) og ærlig talt fatter jeg ikke hvordan noen klarer å lage talegjennkjenning engang.

Prosessoren kan kun arbeide med et tall av gangen, den kan ikke se sammenhenger, eller skille ut noe som helst.

Så jeg tror ikke slike programmer finnes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...