Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

-2^4 - hva blir det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

pertms forklaring er riktig. Og såvidt jeg husker, var det slik jeg lærte det på skolen selv. Husker at mattelæreren min var meget påpasselig når det gjaldt slike potensstykker.

 

Og, selfølgelig kunne det stått -(2^4), men poenget er at -2^4 også gir svaret (EDIT, glemte minus) -16 :) (...hm...litt usikker på om jeg fortstod hva du egentlig mente, men pytt pytt :p)

Endret av fAight
Lenke til kommentar

Huff, fAight og pertm surrer fælt her.

 

Oppgaven er ikke uklar, det heller fAight og pertm som er uklare og som ikke har skjønt hvordan man bruker paranteser. La oss se på et enkelt potenstykke med x ^y.

 

a: x ^ y =

b: ( x ^ y) =

c: ( ( x ) ^ ( y ) ) =

 

I trådstarter sitt innlegg så var x = -2 og y=4:

d: ( ( -2 ) ^ ( 4) )

 

Man må gjerne sette minustegnet i -2 utenfor en parantes også, sånn at vi har at

-2=-(2). Hvis vi så erstarter -2 i d med -(2) så får vi følgende:

e: ( ( - (2) ) ^ (4) )

 

Når man skal regne ut dette så du uansett regne ut paratense så først så en utregning av e vil se slik ut:

f: ( ( -2 ) ^ 4 )

g: ( -2 ^ 4 )

h: 16

 

pertm påstod følgende:

i: -2^4 = -1*2^4

Noe som forsåvidt er riktig, men konklusjonen blir feil hvis man tror summen blir -16. Med parantser så ser i slik ut:

j: -2^4 = (-1*2)^4

 

pertm: Husk å bruk paranteser. Husk å regne ut parantesene før man regner vidre med dem som et ledd i et annet stykke.

Lenke til kommentar

 

a: x ^ y =

b: ( x ^  y)    =

c: ( ( x )  ^ ( y ) )  =

 

I trådstarter sitt innlegg så var x = -2 og y=4:

d: ( ( -2 ) ^ ( 4) )

 

6739057[/snapback]

For noe tull du har ikke med dette riktig i regnestykket.

Det burde ha stått slik:

a: z*x^y =

b: z*(x^y) =

c: z*((x)^(y)) =

Her blir z = -1, x = 2 og y = 4

d: -1*( ( 2 ) ^ ( 4) )

 

Noe som fortsatt gir -16

 

Parantesen er ikke om minus tegnet med mindre man eksplesitt sier at den skal være det.

Lenke til kommentar
Oppgaven er ikke uklar, det heller fAight og pertm som er uklare og som ikke har skjønt hvordan man bruker paranteser. La oss se på et enkelt potenstykke med x ^y.

6739057[/snapback]

Har du vurdert å lære deg det selv før du uttaler deg? Det finnes nemlig en liste over hvilke operasjoner som skal utføres først. Jeg kan ta et lite utdrag, basert på hva vi bruker her:

 

#1 Parenteser - ( )

#2 Potenser - ^

#3 Multiplikasjon/divisjon - * /

#4 Addisjon/subtraksjon - + -

 

Her ender vi altså opp med først å gjøre 2^4=16, for så å gjøre dette negativt. Svaret er dermed -16.

 

Trådstarter, dersom din far er mattelærer bør han vurdere å oppfriske kunnskapene. Enten det, eller så har du misforstått oppgaven, og skrevet den annerledes her.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Etter litt lesing i matte boka så ser jeg å at det står: " Når vi skriver -3^2, er det bare tallet 3 som skal opphøyes i andre potens, ikke tallet -3."

 

Ny konklusjon: Jeg må friske opp mattekunskapene til gamlefar, tydeligvis noen andre som må det samme :whistle:

 

Flott at det er så mange kyndige folk her, takk for hjelpen :thumbup:

Endret av Sir Eatsalot
Lenke til kommentar

Du skal kunne dette før du har gått 1 uke på vgs^^. Du skal kunne det før du er ferdig i niende. Jeg vet dette fordi jeg nettopp er ferdig med den første uka på vgs. Det første vi hadde i matte var dette og jeg viste godt hvordan det fungerte fra før

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...