Gå til innhold

Brent kontaktpinne i strømkontakten


WEXP

Anbefalte innlegg

Jeg har et Abit NF7 v2, og en AMD Athlon XP 2500+ prosessor. For ikke så lenge siden hadde jeg en Q-tec 400w som strømforsyning, og en dag tok den kvelden mens maskinen stod på. Den sendte et voldsomt støt eller noe til strømkontakten på hovedkortet... Ta en titt på bildet. Pinnen som er borte er 12v-kontakten til hovedkortet... Maskinen starter så lenge jeg har i 4P-kontakten. Operativsystemet virker som det skal, og jeg kan se video og slikt helt fint, men den skrur seg av etter noen minutter dersom jeg kjører et spill. Det er ikke et temperaturproblem.

 

Er det mulig å sette på en ny pinne her? Kan jeg bytte ut hele kontakten? Jeg vil helst unngå å gå til anskaffelse av nytt hovedkort, da det innebærer bytte av prosessor også, og jeg har ikke lyst til å spandere penger på en maskin jeg ikke bruker så mye...

 

Svar blir satt pris på!

post-34394-1156358663_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har litt problem med diagnosen "sendte et voldsomt støt eller noe". Hvis dette hadde skjedd da PSU gikk (Q-Tec, huff da) og det gikk en stor strøm her så måtte jo den strømmen gått en plass, og da hadde noe annet brent av. Medmindre det var en kortslutning i hovedkortet akkurat på den pinnen.

Har sett slike brente pinner før, det kan ha vært dårlig kontakt og varmgang.

 

Det er nok ikke lett å reparere slikt. Å reparere bare en pinne er svært vanskelig.

Hvis du kan få tak i en ny plugg (vanskelig) så kan du klippe den gamle i stykker og fjerne den bit for bit (vanskelig). Når alt er vekke kan den nye loddes på.

Det kreves stor forsiktighet ved lodding på slike kort, det er ikke noe for nybegynnere.

 

Å sende det inn til reparasjon kan antagelig ikke lønne seg, hovedkort er stort sett svært billige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...