djwawa Skrevet 22. august 2006 Skrevet 22. august 2006 Finnes det en side med tourtails av hvordan du bruker flash til å lage hjemmeside som er gode?
Jesper Karsrud Skrevet 22. august 2006 Skrevet 22. august 2006 Hjemmesider laget i flash er ikke gode, så nei... Kan jo sjekke på flash sine egne sider, evt. i help-filen.. Der vet jeg det er en del gode tips, og muligens også en liten tutorial..
djwawa Skrevet 22. august 2006 Forfatter Skrevet 22. august 2006 Noen sider blir bra i flash! Ingen som veit om en side?
gather Skrevet 22. august 2006 Skrevet 22. august 2006 En side som het webdesignskolan har en del guider om å lage nettsider i flash. Har ikke adressen her, men du finner den sikkert hvis du googler litt Dagens moralpreken: Det er greit at sidene kanskje ser stilige ut i flash, men er det virkelig riktig å tvinge brukere med små linjer og brukere generelt til å først laste ned en stor plugin og itilegg kanskje en opptil flere megabyte stor flashfil bare for å kunne lese det du skriver om på siden min. Totalt unødvendig etter min mening.
Even. Skrevet 22. august 2006 Skrevet 22. august 2006 De aller, aller, aller fleste i dag har flash plugin. I hvert fall de som er litt datakyndige. Då å bruke flash på en porteføljeside er nok ikke noe problem, men sider med mye informasjon som vg o.l. bør ikke være flash.
qualbeen Skrevet 22. august 2006 Skrevet 22. august 2006 godt mulig mange datakyndige lesere har flash, men er ikke alltid slikt er lagt inn på bedrifter/skolers pc'er. Og jeg vet ikke om noen søkemotor som kan lese flash - dermed kan du ikke vente at noen finner siden din via google/lignende.. Er også et helvete å linke til en interessant underside, hvis alt er en eneste stor flash-fil (blir nesten samme problem som å linke til en side med frames). Svaksynte/blinde som bruker teknologiske hjelpemidler for å få lest opp tekst på nett, vil også slite... Nå aner jeg ikke hvorvidt flash finnes for linux, men det ville ikke overraske meg om det gjør det. Uansett: ikke alle har installert flash (spesielt de som ikke er datakyndige under windows) Moralen må bli: unngå flash så mye som mulig, med mindre det er svært, svært nødvendig. Kan noen henvise meg til en side laget i flash som faktisk forsvarer bruken av den teknologien framfor god gammeldags (x)html og css?
Even. Skrevet 22. august 2006 Skrevet 22. august 2006 Joda, men en porteføljeside med kanskje 10 setninger og resten bilder kan godt være flash. Blinde og svaksynte vil jo ikke ha noe glede av den uansett og folk som ikke er datakyndige går neppe inn på en porteføljeside. Sider som "alle" bruker eller sider som inneholder mye tekt og mange undersider bør ikke være flash.
Jesper Karsrud Skrevet 22. august 2006 Skrevet 22. august 2006 (...) folk som ikke er datakyndige går neppe inn på en porteføljeside. (...) 6726486[/snapback] Si at du driver en bedrift som driver med manikyr. Da er nok verken du eller dine ansatte spesielt datakyndige, right? En dag finner du ut at bedriften din vil skaffe en hjemmeside for å øke kundebasen litt. Hva slags side går du inn på? Nemlig; en porteføljeside. Poenget mitt er at porteføljesider er for folk som er ute etter å kjøpe/anvende seg av tjenesten eieren av porteføljesiden driver med, og man må derfor regne med at kanskje mellom 80 og 90 prosent av brukerne på denne siden ikke er spesielt datakyndige. Altså er det å si at folk som ikke er datakyndige ikke går inn på porteføljesider helt på jordet.. Tallene er fiktive, men kan sikkert stemme også
ColdMiner Skrevet 29. august 2006 Skrevet 29. august 2006 (endret) Moralen må bli: unngå flash så mye som mulig, med mindre det er svært, svært nødvendig. Kan noen henvise meg til en side laget i flash som faktisk forsvarer bruken av den teknologien framfor god gammeldags (x)html og css? Du bør kanskje undersøke når css og Flash ble utviklet før du uttaler deg om hva som er godt gammeldags. Lærte meg flash i 1997, og så ikke på css før rundt 2004 pga dårlig støtte. Dersom du har innhold som krever dynamisk innlasting er flash absolutt å foretrekke, eksempel på dette kan være kart, aksjebørser o.l. Eller sider hvor man blander mange medietyper, video, bilder, tekst, grafer etc. Bruker man det du kaller god gammeldags teknologi må man laste hele siden hver gang man ønsker nye data. Slik nettbruken og teknologien utvikler seg, vil flere og flere sider (og servere) profitere på dynamisk innlasting av innhold. Pr dags dato er Flash og eller Ajax å foretrekke. Nå aner jeg ikke hvorvidt flash finnes for linux, men det ville ikke overraske meg om det gjør det. Uansett: ikke alle har installert flash (spesielt de som ikke er datakyndige under windows) Flash finnes for linux. Faktisk er det ofte de datakyndige som skrur av Flash. Enten pga de hater flash og eller flash annonser. Endret 29. august 2006 av ColdMiner
JohnRichard Skrevet 30. august 2006 Skrevet 30. august 2006 Kan noen henvise meg til en side laget i flash som faktisk forsvarer bruken av den teknologien framfor god gammeldags (x)html og css? 6724925[/snapback] Du kan jo sjekke ut MagWerk™
Jonhoo Skrevet 30. august 2006 Skrevet 30. august 2006 (endret) Kan noen henvise meg til en side laget i flash som faktisk forsvarer bruken av den teknologien framfor god gammeldags (x)html og css? 6724925[/snapback] Du kan jo sjekke ut MagWerk™ 6768700[/snapback] Elller 2Advanced... Den er bedre.... Endret 30. august 2006 av Jonhoo
Alxg Skrevet 30. august 2006 Skrevet 30. august 2006 Likte To advanced siden, det var ikke lett å lese info, men du følte jo deg som james bond mitt inni en hau av digitale dingser
qualbeen Skrevet 30. august 2006 Skrevet 30. august 2006 (endret) trykket meg spent inn på sidene, men flash er ikke installert på skolens linux-burker.. så de fungerte dårlig.. Selvfølgelig er det skolens problem at flash ikke er lagt inn, men dette er en realitet hos meget mange databrukere. De som utvikler en side og ønsker et bredt spekter av kunder er derfor nødt til å inrømme disse fakta, og lansere en side som er mulig å lese for alle! EDIT: det var flash 8 jeg ikke hadde. FORDI DENNE IKKE FINNES FOR LINUX Noen av sidene kom jeg dermed allikevel inn på, med flash 7. 2Advanced var forsåvidt stilig den, men det dukket aldri opp noe annet en det blå bildet hos meg.. ikke noe innhold på siden så vidt jeg kunne se Endret 30. august 2006 av qualbeen
Thlom Skrevet 31. august 2006 Skrevet 31. august 2006 Moralen må bli: unngå flash så mye som mulig, med mindre det er svært, svært nødvendig. Kan noen henvise meg til en side laget i flash som faktisk forsvarer bruken av den teknologien framfor god gammeldags (x)html og css? Dersom du har innhold som krever dynamisk innlasting er flash absolutt å foretrekke, eksempel på dette kan være kart, aksjebørser o.l. Eller sider hvor man blander mange medietyper, video, bilder, tekst, grafer etc. Bruker man det du kaller god gammeldags teknologi må man laste hele siden hver gang man ønsker nye data. Slik nettbruken og teknologien utvikler seg, vil flere og flere sider (og servere) profitere på dynamisk innlasting av innhold. Pr dags dato er Flash og eller Ajax å foretrekke. 6768131[/snapback] Per dags dato er Ajax å foretrekke. Flash er properitært og ikke tilgjengelig for alle, for eksempel så er flashs for linux elendig håndverk, dessuten er det som er tilgjengelig Flash7. Flash finnes heller ikke for 64bit linux. De aller fleste nettlesere har støtte for javascript og følgelig AJAX. Tekst i Flash kan heller ikke så vidt jeg vet forstørres av brukeren (med mindre denne bruker et skjermforstørrelsesverktøy) og gjøres dermed mindre tilgjengelig for svaksynt. Mange blinde bruker programmer som leser teksten for dem, om teksten kun finnes i flash så har disse et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå